22.9.2024

Ensitutustuminen Suomessa: Ford Explorer EV:stä odotetaan merkin uutta myyntiohjusta

Kuva Benjamin Helander

Fordille huipputärkeän sähkökatumaasturin myynti lähtee käyntiin hieman vajaan 49 000 euron alkaen-hinnalla.

Siitä on kulunut jo kokonaiset puolitoista vuotta, kun Ford esitteli Euroopan version Explorerista tuotantoasuisena, mutta digitaalisena. Välissä Ford on muuttanut lakkautettua Fiestaa viimeksi valmistaneen Kölnin tehtaansa Saksassa MEB-sähköautotehtaaksi, ja selvinnyt yli puolen vuoden lisäviivästykseen johtaneista akkuongelmista. Välissä Moottori on myös tutustunut staattiseen esituotantoversioon Koeistutun muodossa.

Niin, ainakin brittiläisen Electrifying.com -sivuston mukaan virallinen selitys lisäviivästykselle on se, että Ford joutui muutamaan auton akkua (tai itse asiassa akkuja) perusteellisesti, koska alkuperäiset paketit eivät olisi sellaisenaan täyttäneet YK:n Ajoneuvoja koskevien sääntöjen yhdenmukaistamista käsittelevän maailmanfoorumin nyt syyskuussa voimaan astuneita uusia säädöksiä.

Kuten on ollut tiedossa, auto akkuineen perustuu täysin Volkswagen Groupin MEB -sähköautopohjarakenteelle, jonka myötä sen lähimmät sukulaismallit ovat Volkswagen ID.4, Škoda Enyaq ja Audi Q4 E-Tron. Luokka on äärimmäisen kilpailtu, ja viime aikoina Suomen markkinoilla parhaissa asemissa noista on ollut Enyaq sekä toki myös hieman eri asetelmissa kilpaileva Tesla Model Y, joka saa Ford Explorerista nyt vahvoissa lainausmerkeissä "amerikkalaisen" haastajan.

Alleviivataan vielä erityishuomion kera, ettei tällä MEB-pohjaisella Saksassa valmistettavalla Ford Explorerilla ole teknisesti pienintäkään tekemistä isokokoisemman täyskaimansa, Yhdysvalloissa valmistettavan Ford Explorerin kanssa. Myöskään Meksikossa valmistettavaan isokokoisempaan Mustang Mach E:hen uudella Explorerilla ei ole mitään teknistä linkkiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pelkistetty mallisto

Mainitussa Koeistuttu -jutussa käytiin jo läpi auton sisätiloja, eli niihin ei tarvitse nyt tässä yhteydessä erityisesti keskittyä. Auto on myös tulossa piakkoin Moottorille koeajoon. Nyt meillä on muuta uutisoitavaa autosta.

Ford Explorer EV:n tuotanto on siis vihdoin päässyt Saksassa alkamaan, ja Suomessakin asiakkaat saavat tutustua uutuuteen nyt alkavasta syyskuun viimeisestä viikosta, tarkalleen torstaista 26.9. lähtien. Myynti käynnistyy yhdellä akkuvaihtoehdolla, kahdella voimalinjavaihtoehdolla ja kahdella varustetasolla.

Akku on aluksi 77-kilowattituntinen (nelivetoversio 79-kilowattituntinen), mutta myös pienempi 52-kilowattituntinen on myöhemmin tulossa tarjolle. Lähtötasolla auto on takavetoinen RWD eli voiman tuottaa yksi taka-akselille sijoitettu 210 kilowatin ja 545 newtonmetrin sähkömoottori. Tällä päästään käsiksi pisimpään toimintamatkaan, joka on WLTP-syklin mukaan 602 kilometriä. Virtaa RWD ottaa vastaan parhaimmillaan 135 kilowatin teholla.

Nelivetoversio AWD tuottaa parhaimmillaan 250 kilowatin eli 340 hevosvoiman tehot ja 679 newtonmetrin vääntömomentin. Se kiihtyy nollasta sataan 5,3 sekunnissa (vrt. takaveto 6,4 sekuntia), mutta toimintamatka on lyhyempi, 566 kilometriä. Pikalatausteho AWD:ssä on puolestaan taas reilusti kovempi, 185 kilowattia.

Alkaen 48 820 euroa

Tuolla hinnalla saa takavetoisen Explorer -mallin. Explorer on siis varustetasoista lähtökohtainen, mutta eroa tasan 2 000 euroa kalliimpaan Premium -varustetasoon ei ole järin paljoa. Ulkonäöllisesti varustetasot erottaa lähinnä siitä, että Premiumissa on 19 tuuman sijaan 20-tuumaiset vanteet. Neliveto on puolestaan tasan 2 100 euroa takavetoa kalliimpi.

Näin ollen Explorer RWD maksaa 48 820 euroa, Explorer Premium RWD 50 820 euroa, Explorer AWD 50 920 euroa ja Explorer Premium AWD 52 920 euroa.

Johtuen varsin pelkistetystä mallistosta, Ford pystyy pitämään suurelle enemmistölle asiakkaista valmiita Explorereita puskurinomaisessa välivarastossa Euroopan suursatamissa. Näin kuukausien toimitusajat eivät vaivaa, kun tilaus lähetetäänkin tehtaan sijaan satamaan, josta löytyy eri voimalinjoilla, varustetasoilla ja väreillä valmiita autoja. Tällaisille autoille maahantuoja uskaltaa luvata 3 - 4 viikon toimitusaikaa.

Mainittu 52 kilowattitunnin pienemmän akun versio tulee lopulta asettumaan uudeksi hinnat alkaen -malliksi, ja tekniseen sisarmalliin Volkswagen ID.4:ään peilaten se voisi olla jossain 46 000 euron tuntumassa. Jos hinnastoa haluaa verrata vielä lisää ID.4:ään, on hintaero Volkswagenin hyväksi vain 250 euroa, sillä Explorer RWD:tä vastaava ID.4 Pro Basic 210 kW 77 kilowattitunnin akulla maksaa edullisimmillaan 48 570 euroa.

Ja sitten on Capri

Tässä jäämmekin seuraavaksi odottelemaan Explorerin viistokattoista sisarmallia, joka palauttaa kaikkien näiden vuosien jälkeen eloon mallinimen Ford Capri. Tuon uutuusmallin heinäkuussa julkaistussa ensiesittelyjutussa autolle osataan kertoa jo suoralta kädeltä hinnat ja voimalinjat, eivätkä kummatkaan niistä eroa Explorerista juuri nimeksikään.

Capria ei todellakaan tarvitse odottaa puoltatoista vuotta, sillä asiakastoimitukset alkavat vuodenvaihteen jälkeen, ja tuntumaa autosta päästäneen ottamaan jo ennen sitä.

Lähde: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat