14.11.2023

Koeistuttu: Ford Explorer – Amerikkaa pienoiskoossa

Kuva Tuomas Rajala

Fordin tulevaisuus on vahvasti sähköinen. Tätä uutta tulemista edustaa uusi Explorer, joka on tyyliltään Amerikkaa, mutta teknisesti Eurooppaa.

Explorerin nimi on perua SUV-mallilta merkin kotimaasta, jossa Explorer on järeä SUV. Meikäläisittäin Explorer on keskikokoinen sähkö-SUV. On Explorerilla silti yhtäläisyyksiä meren takaiseen nimikaimaansa, sillä sähköisen mallin muotokieli hehkuu Amerikkaa.

Jykevästi kohti korkeuksia nouseva pystysuora keula ja hieman laatikkomainen muoto antavat vahvan viittauksen kotimantereeseen, vaikka auto onkin rakennettu VW:n sähköautopohjalle.

Eplorerin oli määrä saapua myyntiin Euroopassa jo tämän vuoden puolella, mutta julkaisu lykkääntyi vuodelle 2024. Ilmeisesti tuotantoa ei saatu käynnistettyä aivan ajallaan. Hyvää kuitenkin kannattaa odottaa, ja sellainen Explorer saattaa hyvinkin olla. Palikat ainakin tuntuvat olevan mukavasti kohdillaan.

Kovin tarkkoja tietoja uutuudesta ei tosin ole vielä julkaistu, ja salaisuuden verhon takana ovat edelleen esimerkiksi moottorin teho, akun koko ja toimintamatka. Latauksesta sanotan sentään sen verran, että 10–80 prosentin varaus saavutetaan 25 minuutissa. Akussa on myös esilämmitys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liikkuva keskinäyttö

Muut ratkaisut ja auton fyysinen ulottuvuus vaikuttavat kuitenkin varsin päteviltä paikan päällä katsottuna. Ohjaamo on viihtyisä ja paljon puhuttu Sync Move -tietoviihdenäyttö toimii hyvin. Se on Fordin liikkuva keskikonsolin näyttö, joka mahdollistaa tavaroiden turvallisen säilyttämisen näytön takana olevassa murtosuojatussa tilassa.

Keskikonsolin näytön liikuttaminen on hauska kikka, vaikka sen varsinainen toiminnallisuus jääkin hieman ujoksi. Mutta mikäs siinä, katselukulma kyllä muuttuu liikuttamalla paneelia. Vielä kätevämpää toki olisi, jos sen saisi napattua vaikka takapenkkiläisten näperrettäväksi.

Explorer on paikan päällä nähtynäkin varsin näyttävä kokonaisuus, ja ei käy kieltäminen, etteikö jenkkihenkinen muotoilu toimisi oivasti. Jykevä muoto toimii erittäin hyvin myös sähköauton suhteen.

Hyvä vakiovarustelu

Myös ohjaamo vaikuttaa toimivalta. Hallintalaitteet ja design ovat toki monessa suhteessa tuttua kauraa, mutta on Explorerissa liikuteltavan tietoviihdepaneelin lisäksi uutena asiana 17 litran vetoinen megakonsoli, eli keskikonsoliin mahtuu suurikokoisia tavaroita, kuten läppäri, tai vakkapa useampi 1,5 litran juomapullo.

Jo hinnat alkaen -mallissa tulee olemaan hierovat istuimet muistitoiminnolla, ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Alla pyörivät vähintään 19” vanteet ja saatavilla on myös 21” alumiinivalssit, mikäli auton ilmettä haluaa kohentaa kookkailla pyörillä.

Yksi suuri kilpailuetu huhutaan olevan hinnoittelu, sillä sen pitäisi jäädä 45 000 euron tuntumaan. Tämän kokoluokan autolle tällaisella varustelulla se ei kuulosta kovinkaan pahalta. Nyt jäämme vain odottelemaan hinnan varmistumista. Sen pitäisi tapahtua vuodenvaihteen 2024 jälkeen.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Luetuimmat