13.1.2021 Ajoneuvot Autoilun aikakone: sähköautoja 80- ja 90-lukujen autonäyttelyissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto on vanha keksintö, mutta kallis hinta ja akkuteknologian hidas kehitys estivät sähköautojen yleistymistä yksityiskäytössä. Ammattikäytössä jakelutehtävissä sähköautoja on ollut käytössä useita vuosikymmeniä. 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa sähköautot kilpailivat vahvasti polttomoottorin kanssa ja olivat jopa silloisia polttomoottoriautoja edellä. Sähköautot olivat helpompia käsitellä, siistejä ja hiljaisia. 1900-luvun alussa sähköautoja oli Yhdysvalloissa enemmän kuin bensa-autoja, yhteensä kymmeniä tuhansia. Tuon ajan polttomoottorit piti käynnistää kammella, sen sijaan sähkömoottori käynnistyi helposti nappia painamalla. Polttomoottorit savuttivat ja olivat meluisia, eivätkä tuon ajan bensamoottorit olleet muutenkaan kovin mukavia käyttää. Sähköauton ongelmana oli kuitenkin rajallinen ajomatka yhdellä akun latauksella, mikä oli ongelma erityisesti kaupunkien ulkopuolella. Sähköautomateriaaleja vuodelta 1991. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Fordin ja Edisonin yhteistyönä Autojen massatuotannon aloittanut Henry Ford valmisti aluksi polttomoottoriautoja, mutta uskoi myös sähköautoon. Ford käynnisti yhteistyön sähkötekniikan uranuurtajan Thomas Alva Edisonin kanssa, ja vuonna 1913 he julkistivat suunnitelman sähköautojen massatuotannon aloittamisesta. Tavoitteena oli kehittää edullinen sähköauto. Edisonin kehittämillä akuilla luvattiin kevyelle autolle jopa 100 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella. Jostakin syystä Fordin insinöörit eivät saaneet akkuja toimimaan, vaikka Edisonin tehtailla ne toimivat. Nykyisin tiedetään, että Edisonin akkutekniikka toimi. Joulukuussa 1914 Edisonin laboratoriot paloivat mystisesti, mikä hidasti omalta osaltaan sähköauton kehitystä. Vuonna 1912 Cadillac toi markkinoille maailman ensimmäisen sarjavalmisteisen polttomoottoriauton, jossa käyttäjälle vaarallisen käynnistyskammen sijasta oli helppo ja turvallinen sähkökäynnistys starttimoottorilla. Sähköstartti yleistyi polttomoottoriautoissa 1920- ja 1930-luvulla, mikä merkitsi lopullista sysäystä polttomoottoriautojen yleistymiselle, ja samalla sähköautojen suosio alkoi hiipua. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen sähköautot katosivat lähes kokonaan. Jos Fordin ja Edisonin suunnitelma sähköautojen massatuotannosta olisi onnistunut, voisi historia olla kovin erinäköinen. Seuraavan sadan vuoden aikana öljyn mahti on muokannut rajusti maailmaa, ja samalla öljy- sekä autoteollisuudet kasvoivat valtaviksi teollisuudenhaaroiksi. Suomalaista sähköautohistoriaa museoituna kesällä 2020. Akut Dauphinen sisään Tietyssä ammattikäytössä, esimerkiksi paikallispostin ja maidon jakeluautoina, sähköautoja on käytetty yleisesti jo vuosikymmeniä. Kompaktit, sähkökäyttöiset maidon jakeluautot (Electric Milk Floats) ovat olleet Britanniassa käytössä jo vuodesta 1937 alkaen aina nykypäiviin asti. Vuosikymmenten saatossa on myös esitelty erilaisia yksityiskäyttöön tarkoitettuja sähköautokehitelmiä ilman sen suurempaa menestystä. Esimerkkinä mainittakoon Renault Dauphinen koriin rakennettu The Henney Kilowatt, joka esiteltiin Yhdysvaltain markkinoille vuonna 1959. Ensimmäisissä malleissa oli 36 voltin sähköjärjestelmä, jossa oli 18 kahden voltin lyijyakkua sarjaan kytkettynä. Huippunopeus oli 64 km/h ja toimintamatka 64 km. Vuonna 1960 esiteltiin tehokkaampi 72:n voltin sähköjärjestelmä, jossa oli 12 kuuden voltin akkua sarjassa. Huippunopeus nousi lukemaan 97 km/h ja toimintamatka vastaavasti 97 kilometriin. Vain 47 autoa myytiin, pääasiassa sähköalan yrityksille. 15 autoa päätyi yksityiskäyttöön. The Henney Kilowatt oli näytteillä sähköajoneuvotapahtumassa Helsingin messukeskuksessa marraskuussa 2009. Toimintamatka: 30–60 km! Muistelen, että Tokion autonäyttelyssä oli 80-luvulla erillisiä sähköautojen näyttelyosastoja, mutta esiteltävä kalusto oli pääasiassa hyötyajoneuvoja jakelukäyttöön. Mazda Bongo EV -sähköpikkubussista tehty avomalli Tokion autonäyttelyssä 1990-luvun alussa. Mielenkiintoista, että maaliskuun 1991 Geneven autonäyttelyn Mazdan Euroopan tutkimuskeskukselle MRE:lle kirjoittamassani raportissa oli 14 sivun raportti sähköautoista ja niiden silloisesta saatavuudesta sekä tulevaisuudennäkymistä perustuen pääosin Sveitsin Autoliiton TCS:n (Touring Club Suisse) aineistoon. Siinä oli esitelty yhdeksän pikkuluokan sähköautoa, jotka olivat henkilöautoja: esimerkiksi Larel Wil 202 oli tehty Fiat Pandan pohjalta. Vaatimattomasta akkukapasiteetistaan (14 x 57 Ah = 789 Ah) huolimatta Larel Wil -sähköauton hankintahinta oli tuolloin kolminkertainen bensiiniautoon verrattuna, ja 10 000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä sähköauton kokonaiskustannukset per kilometri olivat 2,3 kertaa suuremmat kuin bensiiniautolla. Vielä tuolloin käytettiin perinteisiä lyijyakkuja, ei ollut mitään litium-ioniakkuja. Larel Wil -sähköauton toimintamatka oli vain 30–60 km ja huippunopeus 80 km/h. Sveitsissä oli vuoden 1991 alussa käytössä kaikkiaan 300 sähköautoa. Myös ABB:n kanssa yhteistyössä kehitetty Volkswagen Golf II City Stromer -sähköauto oli tuotevakoilijoiden kiinnostuksen kohteena Geneven autonäyttelyssä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköauto Suomesta MRE:lle kirjoittamassani raportissa vuonna 1991 todettiin, että Suomen Postilla oli jo käytössään sähköautoja. Uudenkaupungin autotehtaalla julkistettiin vuonna 1985 suomalaisen sähköauton prototyyppi, jonka rakentamiseen olivat osallistuneet Neste, Imatran Voima, Kymi-Strömberg ja Saab-Valmet. Koeauto oli Talbot Horizon. Tämän jälkeen Imatran Voima, Kymi-Strömberg ja Leo Laine Oy (Lokari) kehittivät muovikorisen Finnvanin, jota valmistui kolme prototyyppiä. Lokarin vetäydyttyä projektista vuonna 1990 Imatran Voima ja Kymi-Strömberg siirsivät jo kehitetyn tekniikan Subaru Domingo -pakettiautoon, josta tehtiin Elcat Cityvan -sähköauto Elcat-yrityksen toimesta erityisesti Postin käyttöön. Vuonna 1991 sähköautoja oli Suomessa rekisterissä 43 kappaletta, ilmeisesti suurin osa Postin käytössä. Sähkoautojen uusi tuleminen yksityiskäyttöön alkoi vahvasti 2010-luvulla. Alkuvaiheessa edelläkävijänä oli Tesla, kun Model S:n myynti käynnistyi vuonna 2012. Laajenevan tarjonnan, kiristyneiden päästömääräysten ja lukuisien hankintakannustimien vuoksi sähköautojen ja lataushybridien myynti alkoi kasvaa rajusti vuonna 2020. Nyt sähköautoja ja lataushybridejä on runsaasti tarjolla eri koko- ja hintaluokissa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?