Ajoneuvot Autoilun aikakone 13.1.2021

Autoilun aikakone: sähköautoja 80- ja 90-lukujen autonäyttelyissä

Sähköauto on vanha keksintö, mutta kallis hinta ja akkuteknologian hidas kehitys estivät sähköautojen yleistymistä yksityiskäytössä. Ammattikäytössä jakelutehtävissä sähköautoja on ollut käytössä useita vuosikymmeniä.

1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa sähköautot kilpailivat vahvasti polttomoottorin kanssa ja olivat jopa silloisia polttomoottoriautoja edellä. Sähköautot olivat helpompia käsitellä, siistejä ja hiljaisia.

1900-luvun alussa sähköautoja oli Yhdysvalloissa enemmän kuin bensa-autoja, yhteensä kymmeniä tuhansia. Tuon ajan polttomoottorit piti käynnistää kammella, sen sijaan sähkömoottori käynnistyi helposti nappia painamalla. Polttomoottorit savuttivat ja olivat meluisia, eivätkä tuon ajan bensamoottorit olleet muutenkaan kovin mukavia käyttää.

Sähköauton ongelmana oli kuitenkin rajallinen ajomatka yhdellä akun latauksella, mikä oli ongelma erityisesti kaupunkien ulkopuolella.

autoilun aikakone sähköautot 1990-luku

Sähköautomateriaaleja vuodelta 1991.

Fordin ja Edisonin yhteistyönä

Autojen massatuotannon aloittanut Henry Ford valmisti aluksi polttomoottoriautoja, mutta uskoi myös sähköautoon. Ford käynnisti yhteistyön sähkötekniikan uranuurtajan Thomas Alva Edisonin kanssa, ja vuonna 1913 he julkistivat suunnitelman sähköautojen massatuotannon aloittamisesta. Tavoitteena oli kehittää edullinen sähköauto.

Edisonin kehittämillä akuilla luvattiin kevyelle autolle jopa 100 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella. Jostakin syystä Fordin insinöörit eivät saaneet akkuja toimimaan, vaikka Edisonin tehtailla ne toimivat. Nykyisin tiedetään, että Edisonin akkutekniikka toimi. Joulukuussa 1914 Edisonin laboratoriot paloivat mystisesti, mikä hidasti omalta osaltaan sähköauton kehitystä.

Vuonna 1912 Cadillac toi markkinoille maailman ensimmäisen sarjavalmisteisen polttomoottoriauton, jossa käyttäjälle vaarallisen käynnistyskammen sijasta oli helppo ja turvallinen sähkökäynnistys starttimoottorilla. Sähköstartti yleistyi polttomoottoriautoissa 1920- ja 1930-luvulla, mikä merkitsi lopullista sysäystä polttomoottoriautojen yleistymiselle, ja samalla sähköautojen suosio alkoi hiipua.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen sähköautot katosivat lähes kokonaan. Jos Fordin ja Edisonin suunnitelma sähköautojen massatuotannosta olisi onnistunut, voisi historia olla kovin erinäköinen. Seuraavan sadan vuoden aikana öljyn mahti on muokannut rajusti maailmaa, ja samalla öljy- sekä autoteollisuudet kasvoivat valtaviksi teollisuudenhaaroiksi.

autoilun aikakone sähköautot 1990-luku

Suomalaista sähköautohistoriaa museoituna kesällä 2020.

Akut Dauphinen sisään

Tietyssä ammattikäytössä, esimerkiksi paikallispostin ja maidon jakeluautoina, sähköautoja on käytetty yleisesti jo vuosikymmeniä. Kompaktit, sähkökäyttöiset maidon jakeluautot (Electric Milk Floats) ovat olleet Britanniassa käytössä jo vuodesta 1937 alkaen aina nykypäiviin asti.

Vuosikymmenten saatossa on myös esitelty erilaisia yksityiskäyttöön tarkoitettuja sähköautokehitelmiä ilman sen suurempaa menestystä. Esimerkkinä mainittakoon Renault Dauphinen koriin rakennettu The Henney Kilowatt, joka esiteltiin Yhdysvaltain markkinoille vuonna 1959. Ensimmäisissä malleissa oli 36 voltin sähköjärjestelmä, jossa oli 18 kahden voltin lyijyakkua sarjaan kytkettynä. Huippunopeus oli 64 km/h ja toimintamatka 64 km.

Vuonna 1960 esiteltiin tehokkaampi 72:n voltin sähköjärjestelmä, jossa oli 12 kuuden voltin akkua sarjassa. Huippunopeus nousi lukemaan 97 km/h ja toimintamatka vastaavasti 97 kilometriin. Vain 47 autoa myytiin, pääasiassa sähköalan yrityksille. 15 autoa päätyi yksityiskäyttöön. The Henney Kilowatt oli näytteillä sähköajoneuvotapahtumassa Helsingin messukeskuksessa marraskuussa 2009.

Toimintamatka: 30–60 km!

Muistelen, että Tokion autonäyttelyssä oli 80-luvulla erillisiä sähköautojen näyttelyosastoja, mutta esiteltävä kalusto oli pääasiassa hyötyajoneuvoja jakelukäyttöön.

Mazda Bongo EV -sähköpikkubussista tehty avomalli Tokion autonäyttelyssä 1990-luvun alussa.

Mielenkiintoista, että maaliskuun 1991 Geneven autonäyttelyn Mazdan Euroopan tutkimuskeskukselle MRE:lle kirjoittamassani raportissa oli 14 sivun raportti sähköautoista ja niiden silloisesta saatavuudesta sekä tulevaisuudennäkymistä perustuen pääosin Sveitsin Autoliiton TCS:n (Touring Club Suisse) aineistoon. Siinä oli esitelty yhdeksän pikkuluokan sähköautoa, jotka olivat henkilöautoja: esimerkiksi Larel Wil 202 oli tehty Fiat Pandan pohjalta. Vaatimattomasta akkukapasiteetistaan (14 x 57 Ah = 789 Ah) huolimatta Larel Wil -sähköauton hankintahinta oli tuolloin kolminkertainen bensiiniautoon verrattuna, ja 10 000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä sähköauton kokonaiskustannukset per kilometri olivat 2,3 kertaa suuremmat kuin bensiiniautolla. Vielä tuolloin käytettiin perinteisiä lyijyakkuja, ei ollut mitään litium-ioniakkuja.

Larel Wil -sähköauton toimintamatka oli vain 30–60 km ja huippunopeus 80 km/h. Sveitsissä oli vuoden 1991 alussa käytössä kaikkiaan 300 sähköautoa.

Myös ABB:n kanssa yhteistyössä kehitetty Volkswagen Golf II City Stromer -sähköauto oli tuotevakoilijoiden kiinnostuksen kohteena Geneven autonäyttelyssä.

autoilun aikakone sähköautot 1990-luku

Sähköauto Suomesta

MRE:lle kirjoittamassani raportissa vuonna 1991 todettiin, että Suomen Postilla oli jo käytössään sähköautoja. Uudenkaupungin autotehtaalla julkistettiin vuonna 1985 suomalaisen sähköauton prototyyppi, jonka rakentamiseen olivat osallistuneet Neste, Imatran Voima, Kymi-Strömberg ja Saab-Valmet. Koeauto oli Talbot Horizon.

Tämän jälkeen Imatran Voima, Kymi-Strömberg ja Leo Laine Oy (Lokari) kehittivät muovikorisen Finnvanin, jota valmistui kolme prototyyppiä. Lokarin vetäydyttyä projektista vuonna 1990 Imatran Voima ja Kymi-Strömberg siirsivät jo kehitetyn tekniikan Subaru Domingo -pakettiautoon, josta tehtiin Elcat Cityvan -sähköauto Elcat-yrityksen toimesta erityisesti Postin käyttöön.

autoilun aikakone sähköautot 1990-luku

Vuonna 1991 sähköautoja oli Suomessa rekisterissä 43 kappaletta, ilmeisesti suurin osa Postin käytössä.
Sähkoautojen uusi tuleminen yksityiskäyttöön alkoi vahvasti 2010-luvulla. Alkuvaiheessa edelläkävijänä oli Tesla, kun Model S:n myynti käynnistyi vuonna 2012. Laajenevan tarjonnan, kiristyneiden päästömääräysten ja lukuisien hankintakannustimien vuoksi sähköautojen ja lataushybridien myynti alkoi kasvaa rajusti vuonna 2020. Nyt sähköautoja ja lataushybridejä on runsaasti tarjolla eri koko- ja hintaluokissa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat