13.1.2021 Ajoneuvot Autoilun aikakone: sähköautoja 80- ja 90-lukujen autonäyttelyissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto on vanha keksintö, mutta kallis hinta ja akkuteknologian hidas kehitys estivät sähköautojen yleistymistä yksityiskäytössä. Ammattikäytössä jakelutehtävissä sähköautoja on ollut käytössä useita vuosikymmeniä. 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa sähköautot kilpailivat vahvasti polttomoottorin kanssa ja olivat jopa silloisia polttomoottoriautoja edellä. Sähköautot olivat helpompia käsitellä, siistejä ja hiljaisia.1900-luvun alussa sähköautoja oli Yhdysvalloissa enemmän kuin bensa-autoja, yhteensä kymmeniä tuhansia. Tuon ajan polttomoottorit piti käynnistää kammella, sen sijaan sähkömoottori käynnistyi helposti nappia painamalla. Polttomoottorit savuttivat ja olivat meluisia, eivätkä tuon ajan bensamoottorit olleet muutenkaan kovin mukavia käyttää.Sähköauton ongelmana oli kuitenkin rajallinen ajomatka yhdellä akun latauksella, mikä oli ongelma erityisesti kaupunkien ulkopuolella.Sähköautomateriaaleja vuodelta 1991.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFordin ja Edisonin yhteistyönäAutojen massatuotannon aloittanut Henry Ford valmisti aluksi polttomoottoriautoja, mutta uskoi myös sähköautoon. Ford käynnisti yhteistyön sähkötekniikan uranuurtajan Thomas Alva Edisonin kanssa, ja vuonna 1913 he julkistivat suunnitelman sähköautojen massatuotannon aloittamisesta. Tavoitteena oli kehittää edullinen sähköauto.Edisonin kehittämillä akuilla luvattiin kevyelle autolle jopa 100 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella. Jostakin syystä Fordin insinöörit eivät saaneet akkuja toimimaan, vaikka Edisonin tehtailla ne toimivat. Nykyisin tiedetään, että Edisonin akkutekniikka toimi. Joulukuussa 1914 Edisonin laboratoriot paloivat mystisesti, mikä hidasti omalta osaltaan sähköauton kehitystä.Vuonna 1912 Cadillac toi markkinoille maailman ensimmäisen sarjavalmisteisen polttomoottoriauton, jossa käyttäjälle vaarallisen käynnistyskammen sijasta oli helppo ja turvallinen sähkökäynnistys starttimoottorilla. Sähköstartti yleistyi polttomoottoriautoissa 1920- ja 1930-luvulla, mikä merkitsi lopullista sysäystä polttomoottoriautojen yleistymiselle, ja samalla sähköautojen suosio alkoi hiipua.Ensimmäisen maailmansodan jälkeen sähköautot katosivat lähes kokonaan. Jos Fordin ja Edisonin suunnitelma sähköautojen massatuotannosta olisi onnistunut, voisi historia olla kovin erinäköinen. Seuraavan sadan vuoden aikana öljyn mahti on muokannut rajusti maailmaa, ja samalla öljy- sekä autoteollisuudet kasvoivat valtaviksi teollisuudenhaaroiksi.Suomalaista sähköautohistoriaa museoituna kesällä 2020.Akut Dauphinen sisäänTietyssä ammattikäytössä, esimerkiksi paikallispostin ja maidon jakeluautoina, sähköautoja on käytetty yleisesti jo vuosikymmeniä. Kompaktit, sähkökäyttöiset maidon jakeluautot (Electric Milk Floats) ovat olleet Britanniassa käytössä jo vuodesta 1937 alkaen aina nykypäiviin asti.Vuosikymmenten saatossa on myös esitelty erilaisia yksityiskäyttöön tarkoitettuja sähköautokehitelmiä ilman sen suurempaa menestystä. Esimerkkinä mainittakoon Renault Dauphinen koriin rakennettu The Henney Kilowatt, joka esiteltiin Yhdysvaltain markkinoille vuonna 1959. Ensimmäisissä malleissa oli 36 voltin sähköjärjestelmä, jossa oli 18 kahden voltin lyijyakkua sarjaan kytkettynä. Huippunopeus oli 64 km/h ja toimintamatka 64 km.Vuonna 1960 esiteltiin tehokkaampi 72:n voltin sähköjärjestelmä, jossa oli 12 kuuden voltin akkua sarjassa. Huippunopeus nousi lukemaan 97 km/h ja toimintamatka vastaavasti 97 kilometriin. Vain 47 autoa myytiin, pääasiassa sähköalan yrityksille. 15 autoa päätyi yksityiskäyttöön. The Henney Kilowatt oli näytteillä sähköajoneuvotapahtumassa Helsingin messukeskuksessa marraskuussa 2009.Toimintamatka: 30–60 km!Muistelen, että Tokion autonäyttelyssä oli 80-luvulla erillisiä sähköautojen näyttelyosastoja, mutta esiteltävä kalusto oli pääasiassa hyötyajoneuvoja jakelukäyttöön.Mazda Bongo EV -sähköpikkubussista tehty avomalli Tokion autonäyttelyssä 1990-luvun alussa.Mielenkiintoista, että maaliskuun 1991 Geneven autonäyttelyn Mazdan Euroopan tutkimuskeskukselle MRE:lle kirjoittamassani raportissa oli 14 sivun raportti sähköautoista ja niiden silloisesta saatavuudesta sekä tulevaisuudennäkymistä perustuen pääosin Sveitsin Autoliiton TCS:n (Touring Club Suisse) aineistoon. Siinä oli esitelty yhdeksän pikkuluokan sähköautoa, jotka olivat henkilöautoja: esimerkiksi Larel Wil 202 oli tehty Fiat Pandan pohjalta. Vaatimattomasta akkukapasiteetistaan (14 x 57 Ah = 789 Ah) huolimatta Larel Wil -sähköauton hankintahinta oli tuolloin kolminkertainen bensiiniautoon verrattuna, ja 10 000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä sähköauton kokonaiskustannukset per kilometri olivat 2,3 kertaa suuremmat kuin bensiiniautolla. Vielä tuolloin käytettiin perinteisiä lyijyakkuja, ei ollut mitään litium-ioniakkuja.Larel Wil -sähköauton toimintamatka oli vain 30–60 km ja huippunopeus 80 km/h. Sveitsissä oli vuoden 1991 alussa käytössä kaikkiaan 300 sähköautoa.Myös ABB:n kanssa yhteistyössä kehitetty Volkswagen Golf II City Stromer -sähköauto oli tuotevakoilijoiden kiinnostuksen kohteena Geneven autonäyttelyssä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauto SuomestaMRE:lle kirjoittamassani raportissa vuonna 1991 todettiin, että Suomen Postilla oli jo käytössään sähköautoja. Uudenkaupungin autotehtaalla julkistettiin vuonna 1985 suomalaisen sähköauton prototyyppi, jonka rakentamiseen olivat osallistuneet Neste, Imatran Voima, Kymi-Strömberg ja Saab-Valmet. Koeauto oli Talbot Horizon.Tämän jälkeen Imatran Voima, Kymi-Strömberg ja Leo Laine Oy (Lokari) kehittivät muovikorisen Finnvanin, jota valmistui kolme prototyyppiä. Lokarin vetäydyttyä projektista vuonna 1990 Imatran Voima ja Kymi-Strömberg siirsivät jo kehitetyn tekniikan Subaru Domingo -pakettiautoon, josta tehtiin Elcat Cityvan -sähköauto Elcat-yrityksen toimesta erityisesti Postin käyttöön.Vuonna 1991 sähköautoja oli Suomessa rekisterissä 43 kappaletta, ilmeisesti suurin osa Postin käytössä. Sähkoautojen uusi tuleminen yksityiskäyttöön alkoi vahvasti 2010-luvulla. Alkuvaiheessa edelläkävijänä oli Tesla, kun Model S:n myynti käynnistyi vuonna 2012. Laajenevan tarjonnan, kiristyneiden päästömääräysten ja lukuisien hankintakannustimien vuoksi sähköautojen ja lataushybridien myynti alkoi kasvaa rajusti vuonna 2020. Nyt sähköautoja ja lataushybridejä on runsaasti tarjolla eri koko- ja hintaluokissa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen