12.1.2023 Ajoneuvot Autoliitto: katujen talvikunnossapidon merkitys korostuu sähköautojen yleistyessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen akuston vauriot voivat olla erittäin kalliita korjata ja vaurio akun koteloinnissa voi johtaa hylkäykseen katsastuksessa. Viime vuoden marraskuun alussa Suomessa on astunut voimaan uusi katsastusmääräys, jonka perusteella pienikin painauma sähköauton akkukotelossa on hylkäämisperuste auton määräaikaiskatsastuksessa. Syy hylkäämisperusteeseen on se, että vähäinenkin lommo sähköauton akkukotelossa voi tukkia esimerkiksi auton ajoakun jäähdytyskanavia, jolloin auton tulipalon riski kasvaa. Monissa sähköautoissa maavaraa on myös vähän ja autossa alhaalla sijaitseva akusto on erityisen altis kolhuille.Runsasluminen talvi on myös aiheuttanut ympäri Suomen sitä, että lumi pääsee kerrostumaan ja pakkautumaan tien pintaan monilla kaduilla. Sään muuttuessa plussakeliksi tien pintaan jäänyt lumikerros sohjoontuu ja muodostaa tielle syviä ajouria. Pakkasessa nämä ajourat ja niiden väliin jäävä sohjo puolestaan jäätyvät ja muodostavat selkeän vaurioriskin auton alustan osille sekä sähköautojen akkukoteloille sekä ajoakustolle.– Katujen talvikunnossapidon merkitys korostuu sähköautojen yleistyessä. Akuston vauriot voivat olla erittäin kalliita korjata, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka korvaa vahingon?Kadulle kerrostunut tai pakkautunut lumi voi vaurioittaa auton akkukoteloa. Vahingon sattuessa korjausvelvollisuus ratkaistaan aina tapauskohtaisesti. Kuntien ja valtion ylläpitämillä teillä tien pitäjän korjausvastuuseen saaminen edellyttää, että tie ei ole ollut tieluokan edellyttämässä kunnossa. Laiminlyönti tällaisessa tapauksessa syntyy vasta, jos voidaan katsoa, että tienpitäjä ei ole hoitanut tietä ajettavaan kuntoon kohtuullisessa ajassa.Tienpitäjän vastuuta arvioidessa otettaan myös huomioon se, että onko tienkäyttäjä omalta osaltaan noudattanut kelin ja muiden olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta, toisin sanoen, onko autoilija ajanut esimerkiksi riittävän alhaista nopeutta tai tilanteeseen nähden järkevää ajolinjaa. Joskus oikeudessa asioita arvioidessa on myös katsottu, että jo huonokuntoiselle tielle lähtö matalamaavaraisella autolla merkitsee rikkoutumisriskin siirtymistä autoilijalle. Tienpitäjän saaminen vastuuseen voi tällaisissa tapauksissa, joissa auton akkukotelo vaurioituu, voi olla hyvin vaikeaa.– Katu- ja tieverkko tulisi pitää myös sähköautoilla liikennöitävässä kunnossa ilman, että niiden käyttäjien pitää pelätä kohtuuttomia korjauskustannuksia, Teppo Vesalainen sanoo.Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”