7.10.2022

Auton katsastus – mitä kannattaa tarkistaa ennen konttorille lähtöä?

Valmistautumalla etukäteen katsastukseen voit välttyä jälkitarkastukselta ja sen aiheuttamilta ylimääräisiltä kuluilta sekä aikataulun sumplimiselta.

Auton katsastaminen saattaa olla etenkin vanhemman auton omistajalle vuosittainen jännityksen paikka. Korjauskehotuksia kertyy usein vioista, jotka olisi helposti voinut itse tarkistaa ja korjata ennen katsastukseen menemistä.

Katsastuksessa annetaan korjauskehotus, kun vika tai puute on yksinkertaisesti korjattavissa, eikä siitä aiheudu kuin korkeintaan vähäistä haittaa tai vaaraa liikenteessä tai ympäristölle. Korjauskehotus merkitään rekisteröintitodistukseen ja kehotetut korjaukset on tehtävä määrätyn ajan kuluessa.

Neljä korjauskehotusta johtaa hylättyyn katsastuspäätökseen, mutta joissakin tapauksissa pienempikin määrä voi aiheuttaa ajoneuvon hylkäämisen.

Henkilöauto tulee viedä katsastukseen viimeistään 4 vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä. Sen jälkeen katsastusväli on 2 vuotta. Kun yli 10 vuotta on kulunut auton käyttöönottoajankohdasta, on ajoneuvo katsastettava vuoden välein.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mallikohtaiset katsastustilastot julkaistaan vuosittain 3–15 -vuotiaista henkilöautoista.

Yleisin hylkäyssyy henkilöautoilla on etuakseliston viat. Myös jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä. Valaisimiin ja sähkölaitteisiin, kuten rekisterikilven valoon tai lähivaloon liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia.

Marraskuun alussa tulee voimaan uusi määräys ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista. Tällä määräyksellä Traficom antaa ajoneuvolain (82/2021) nojalla tarkemmat määräykset määräaikaiskatsastuksen tarkastuskohteista ja tarkastusmenetelmistä, katsastuksessa havaittujen vikojen ja puutteellisuuksien luokittelusta sekä katsastustodistuksen sisällöstä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huolehdi perusasiat kuntoon ennen katsastusta

Ensimmäisenä katsastukseen valmistautuessa kannattaa tarkistaa, että ajoneuvovero ja vakuutusmaksu on maksettu, muuten katsastus keskeytyy. Kannattaa myös selvittää, onko autossa avoimia takaisinkutsukampanjoita, sillä tekemättömät kampanjat johtavat hylkäykseen. Oman auton takaisinkutsut voit tarkistaa Traficomin tietokannasta.

Rekisteriotetta tai katsastustodistusta ei tarvita välttämättä auton katsastukseen. Katsastustodistus sisältää edellisellä katsastuskäynnillä havaitut viat ja katsastuspäätöksen. Molemmat paperit kannattaa kuitenkin pitää auton hansikaslokerossa.

Jos auton katsastuspäätös on hylätty, tulee viat sisältävä katsastustodistus esittää jälkitarkastuksen yhteydessä, jotta katsastaja voi tarkistaa havaittujen vikojen korjaukset.

Huoltovalon palaminen ei vaikuta katsastukseen millään tavalla. Jos olet kuitenkin samoihin aikoihin huollattamassa autoa joka tapauksessa, kannattaa se tehdä ennen katsastusta. Jos autossa ilmenee vikoja ja ne korjataan, katsastus menee varmemmin läpi.

Auton katsastukseen kuuluu päästömittaus. Sen voi kuitenkin hoitaa etukäteen esimerkiksi korjaamolla ja päästötodistus on voimassa 3 kuukautta. Jos autosta otetaan päästömittaus katsastuksen yhteydessä, olisi hyvä ajaa moottori lämpimäksi, sillä se helpottaa päästömittauksen tekemistä ja siitä läpi pääsemistä.

Tarkista auton valaistus ja näkyvyys

Valojen toiminnan tarkastamisesta on helppo aloittaa, ja usein korjauskehotukset tulevatkin palaneista polttimoista. Jarruvalon tarkistamiseen kannattaa pyytää avuksi kaveria tai katsoa itse peilaavan seinän kautta.

Kaikkien valojen täytyy palaa katsastuksessa, joten ole erityisen tarkkaavainen takavalojen ja rekisterikilven valon kanssa. Takavalo saattaa koostua useammasta eri polttimosta, ja rekisterikilven valoja saattaa olla yhden sijasta kaksi. Polttimoa vaihtaessa tulisi varmistaa, että se menee oikein paikoilleen. Väärin laitettu polttimo on myös yleinen vika.

Valojen umpioiden pitää olla ehjät: niissä ei saa olla halkeamia, ne eivät saa olla liian sumeat ja umpion sisällä ei saa olla vettä. Jos umpiot näyttävät sumeilta ja valoteho on heikentynyt, niitä voi myös itse kokeilla kiillottaa: Ajovalojen kiillotus – sumeille ja kellastuneille valoille kyytiä

Tuulilasi on tärkeä osa auton turvallisuutta. Halkeamia tai säröjä ei saa olla kuljettajan näkökentässä, eikä tuulilasi saa olla liian kulunut. Tuulilasiin kiinnitetyt tarrat, esineet tai kalvot tulee poistaa. Vioista seuraa vakavuuden mukaan joko hylkäys tai useimmiten korjauskehotus. Jos taustapeilissä roikkuu esimerkiksi ilmanraikastin, kannattaa se suosiolla ottaa pois ennen katsastusta.

Kuljettajan tulee nähdä hyvin ulos autosta kelillä kuin kelillä. Lasin- ja valojenpesijöiden toimimattomuudesta voi seurata pahimmillaan hylkäys tai vähintään korjauskehotus, jonka saa esimerkiksi huonoista pyyhkijän sulista.

Renkaat ja alusta

Liian kuluneet renkaat ovat yleinen vika ja turvallisuusriski. Renkaiden urasyvyys mitataan pääurista: jos urasyvyys kesärenkaissa on alle 1.6 mm, seuraa ajokielto. Talvirenkaiden minimiurasyvyys on 3.0 mm. Renkaan kudosvauriot tai murtumat ovat hylkäykseen johtavia vikoja. 

Talvirenkaissa liian iso nastaero 25 % on peruste hylkäykseen, ellei nastamääräero johdu siitä, että renkaiden nastamäärä on poikennut jo uutenakin toisistaan. Silloin riittää, että kaikissa renkaissa on yli 75 % alkuperäisistä nastoista tallella. Kesälläkin voi ajaa talvirenkailla katsastukseen, mutta nastarenkaat arvostellaan aina talvirenkaina, vaikka nastat olisi poistettu.

Auton alustan osia ja jarruja voi olla hankala tarkistaa itse, varsinkin jos ei ole siihen sopivia puitteita. Jos kuitenkin hoidat renkaiden kausivaihdon itse, on se loistava ajankohta myös tarkistaa silmämääräisesti jarrujen kunto, kun irrottamalla renkaat näet jarrut paremmin. Liian ruosteiset levyt ja pariin milliin kuluneet palat olisi hyvä uusia.

Jarrujen toiminnan voi parhaiten kokeilla ajossa. Testaa jarruja turvallisessa paikkaa niin, että siitä ei voi aiheutua vaaraa. Auto ei saisi puoltaa jarrutuksessa, eikä jarru saa jäädä laahaamaan. Jos kuuluu kitinää tai vinkunaa jarruttaessa, jarrut saattavat olla jumissa tai levyt ruosteessa.

Seisontajarrun toiminta kannattaa myös tarkistaa. Jos autossa on kahvallinen seisontajarru, sen liikematka ei saa olla yli 3/4 kokonaisliikematkasta.

Yleisimpiä hylkäyksen syitä auton alustassa ovat esimerkiksi välykselliset alatukivarsien pallonivelet, katkenneet jouset ja heikkotehoiset iskunvaimentimet. Alustan osien välykset ja viat saattavat ilmetä ajossa erilaisin äänin ja värinöin. Välykset voi kokeilla esimerkiksi töyssyistä tai hidasteista ajamalla ja samalla kuunnella, kuuluuko mistään kolinaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muuta huomioitavaa

Jos autolle on kertynyt ikää tai muuten vain haluat syynätä autosi tarkemmin läpi, tässä vielä muutama helppo asia tarkistettavaksi:

– Autossa tulee olla valmistajan tyyppikilpi ja sen pitää olla ehjä, selkeästi luettavissa ja vastata auton tietoja, muuten seuraa hylkäys. Ennen tyyppikilpi löytyi moottoritilasta, mutta nykyautoissa se on sijoitettu usein ovipilariin. Sijainti on hieman ongelmallinen joissain automalleissa, sillä turvavyön soljen jäädessä vahingossa oven väliin voi tyyppikilpi vaurioitua tästä.

– Oman auton valmistenumeron (VIN) sijainti pitäisi olla tiedossa, sillä jos katsastaja ei löydä sitä, katsastus keskeytyy. Myös valmistenumeron pitää olla selkeästi luettavissa ja vastata rekisteritietoja. Tyyppikilvessä tai tuulilasissa lukeva valmistenumero ei kelpaa, sillä rungosta pitää löytyä meistetty valmistenumero.

– Rispaantunut tai muuten rikkinäinen turvavyö johtaa hylkäykseen. Kaikki vyöt kannattaa kokeilla myös nykäisemällä, jotta selviää, toimiiko kelan lukitus. Vyöt olisi hyvä tarkistaa varsinkin silloin, jos kyydissä matkaa usein karvakuono, joka saattaa erehdyksessä hieman ”maistella” vöitä.

– Esimerkiksi haljenneeseen takapuskuriin ei välttämättä kiinnitetä katsastuksessa huomiota, mutta toinen juttu on siinä olevat heijastimet, sillä rikkinäisestä heijastimesta saa korjauskehotuksen.

– Jos auto jättää alleen läikkää, tulisi selvittää vuodon syy ja korjata se. Nestevuoto on vika, josta saa sen vakavuudesta riippuen ajokiellon, hylkäyksen tai korjauskehotuksen.

Kaikkia katsastuksen tarkastuskohteita on hankala tarkistaa itse, mutta helpoin tapa päästä läpi katsastuksesta onkin autoon ajallaan tehdyt huollot ja auton kunnon säännöllinen ylläpito. Auto on hyvä pitää kunnossa myös turvallisuuden ja ajomukavuuden vuoksi.

Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Sini Ylivakeri, Moottorin arkisto Lähde: Traficom

Luetuimmat