24.5.2022

Auton merkillä ei ole kovastikaan väliä – silti mielikuva on usein tärkein hankintaperuste

Autokaupan toiveet romutuspalkkion paluu

Automerkeistä on kaikilla foorumeilla aina ja ikuisesti väännetty, ja niin tullaan myös tämän artikkelin jälkeen tekemään. Merkkejä ei silti oikein voi laittaa paremmuusjärjestykseen.

On automerkeillä toki perustavanlaatuisia eroja, se on selvä asia. Mutta ovatko jokin niistä parempia kuin toiset, on monimutkainen kysymys, johon ei tulla saamaan vastausta. Käyttötarkoitus ratkaisee, mitä enenevissä määrin.

Monet autoilijat ovat merkkiuskollisia, eli valitsevat aina samanmerkkisen auton joko periaatteesta tai tottumuksesta. Merkkiuskollisia asiakkaita on hyvin erilaisilla automerkeillä. Suomessa Dacialla ja Toyotalla on tutkimusten mukaan korkea merkkiuskollisuusaste, mikä kertoo varmasti niiden valmistamien autojen tarkoituksenmukaisuudesta sekä yleisestä asiakastyytyväisyydestä. Toisaalta esimerkiksi Alfa Romeolla tai Porschella on paljon merkkiuskollisia asiakkaita, jotka ovat päätyneet valintaansa todennäköisimmin tunteella, ja pitävät valitsemansa brändin tuotteista ja sen imagovaikutuksesta. Merkkiuskollisuus on usein myös periytyvää, ja saattaapa olla kokonaisia sukuja, joissa on perinteenä ostaa tietynmerkkinen auto.

Dacia Duster
Moni Dacian ostaja päätyy Daciaan myös uudelleen. Syitä on varmasti monia hintaluokan harvinaislaatuisuudesta alkaen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei tärkein kriteeri autokaupoilla

Autoalan myytit -videosarjassa Autolle.comin toimitusjohtaja Niklas Nukari ja vaikuttaja Matti Perkkiö murtavat uskomuksia ja paljastavat totuuksia niiden takaa. Nyt ollaankin syvällä sitkeiden uskomusten maailmassa.

- Olemme saattaneet kuulla hyviä tai huonoja kokemuksia jostakin merkistä ja teemme päätelmiä helposti yksittäisten esimerkkien kautta. Tuttujen kokemuksiin luotetaan ja perheen autovalinnat monesti periytyvät – millä merkillä vanhemmat ajavat, sillä ajavat tulevaisuudessa lapsetkin. Joskus merkkiuskovaisuuteen voi kuitenkin takertua liikaa”, pohtii Nukari.

Muji Car Nissan Micra
Muji Car oli japanilaisen tavarataloketjun täysin bränditön ja nimetön automalli (omaa sukua Nissan Micra), jota myytin parikymmentä vuotta sitten tuhannen kappaleen verran verkkokaupassa Japanissa. Kuinkahan se pärjäisi nykyajan erittäin brändikeskeisillä automarkkinoilla?

Vertailussa on tärkeää huomioida autojen ikä ja hintaluokka; aika hulppean luksusauton voi saada ikävuosia ja kilometrejä saaneena pienen mutta uuden kaupunkiauton hinnalla. Oikeastaan jokaiselta merkiltä löytyy halvempia ja kalliimpia automalleja. Samalla hankintabudjetilla voi saada erilaatuisen auton merkistä riippuen. Halpa BMW voi hinnaltaan vastata kalliimman luokan Kiaa, eivätkä hinta ja laatu kulje aina käsi kädessä. On myös totta, että automerkitkin muuttuvat ajan saatossa, tulee esimerkiksi omistajanvaihdoksia ja filosofian muutoksia.

- Suosittelen enemmänkin pohtimaan auton todellista käyttötarkoitusta. Autolta edellytetään aivan erilaisia ominaisuuksia riippuen siitä, millaiseen arkeen sitä tarvitaan. Ajetaanko kaupungissa lyhyitä matkoja, reissataanko ison perheen kanssa vai vaaditaanko autolta selviytymistä vaihtelevissa olosuhteissa, Nukari kuvailee.

Autolle.com Oy on Suomen johtava autokaupan digitalisoija. Suurin osa autokaupan tekemisestä alkaa verkosta, ja osa ostajista vie auton ostamisen loppuun asti verkon kautta. Yrityksen liikevaihto oli päättyneellä tilikaudella 102 miljoonaa euroa.

Lähde: Autolle.com Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat