24.11.2019

Autoparatiisi tehtaan varjossa: Autostadt Zeithaus on automuseoiden mestariteos

Autostadt Zeithaus

Volkswagen Groupin kotitehtaan vieressä kohoava Autostadt Zeithaus ei ole vain kotimerkkinsä ylistyslaulu, vaan kunnianosoitus koko autoilun historille.

Volkswagen Groupin valtavan autoimperiumin ytimestä, Wolfsburgin tehdasalueen kupeesta, löytää Autostadtin vierailualueen. Laajojen viheriöiden ja vesialueiden keskelle rakennettu kohde juhlistaa konsernin menestystä monellakin tapaa, mutta yhden rakennuksen sisällä merkkien välinen kilpailu ja paremmuuden tavoittelu unohtuu.

Autostadt Zeithaus

Pelkistetyn harmain seinin ja lasipinnoin viimeistelty rakennus kantaa nimeä Zeithaus. Se on yksinkertainen ylistys autoilun historialle.

Kokoelma on kompakti, mutta taidokkaasti koostettu. Esillä on upeakuntoisia arjen klassikoita, ikoneita ja todellisia harvinaisuuksia. Hetki kuluu vain autoyksilöiden täydellisyyttä ihmetellessä. Sitten huomio kiinnittyy jokaisen auton merkitykseen.

Autostadt Zeithaus
Lamborghini Countach

Autot on aseteltu teemoittain museon kahteen osaan. Toisessa jalustalle nostetut muotoilun mestariteokset juhlistavat autojen kauneutta. Jokainen autoyksilö edustaa yhtä historian merkittävimmistä automuotoilijoista: radikaali Lamborghini Countach on kunnianosoitus Marcello Gandinille, Citroën DS Flaminio Bertonille ja Volkswagen Up! Walter de Silvalle. Lähellä Cadillac Eldorado huimine siipineen muistuttaa Harley J. Earlistä, jota pidetään koko autonäyttelyistä tuttujen konseptiautojen keksijänä.

Autostadt Zeithaus
Hartmut Warkussin Audi Quattro ja Walter de Silvan Volkswagen Up!.

Rakennuksen toisessa laidassa autot kylpevät ikkunoista paistavassa luonnonvalossa. Autoilun alkuaikoihin voi tutustua Benz Patent-Motorwagenia ihmettelemällä. Vierestä löytää ensimmäisiä etuvetoautoja edustaneen Alviksen ja Cordin. Jokaisen auton yhteydessä on myös selkeä saksan ja englannin kielellä kirjoitettu laatta, joka kertoo juuri kyseisen automallin vaikutuksen automaailmaan – ja samalla syyn esillepanoon.

Autostadt Zeithaus
Chevrolet Corvair Monza Spyder ja Saab 99 Turbo.

Valkoisen vuosimallin 1964 Corvair Monza Spyderin vierestä löytää suomalaisille tutumman Saab 99 Turbon. Hyvin eriparista kaksikkoa yhdistää turboahdettu moottori. Vieressä lepää leveä Porsche 911 Turbo. Corvair edustaa turboahtamisen ensiaskeleita ja Porsche vei ahtimella teholukemat uudelle tasolle. Ja Saabin rooli oli lopulta merkittävin, ruotsalaisten tapa hakea turboahtamisesta huipputehon lisäksi lisävääntöä arkiajoon viitoitti tietä nykyaikaisten ”pikkuturbojen” aikakauteen.

Autostadt Zeithaus

Kun kolmiokkoa kiertää sopivaan kulmaan, löytää Porschen takaa Corvairin vierestä amerikkalaisten urheiluautoklassikko Chevrolet Corvetten.

Autostadt Zeithaus
Viimeinen ja ensimmäinen: Volkswagen Sedán Última Edición '03 ja Porsche Type 60 '38.

Muutama ajatus pyörähtää päässä myös kahden kuplan kohdalla. Ensimmäinen on haaleaan mintunvihreään maalattu Meksikon Kupla, järjestysnumeroltaan 21 529 464. yksilö ja siten lajinsa kaikkein viimeinen. Viereen pysäköity musta auto on kenties vieläkin vaikuttavampi: vuoden 1938 Porsche Type 60 oli esisarjan auto mallille, joka myöhemmin tuli tunnetuksi Volkswagenina.

Autostadt Zeithaus
Tatra 87, taustalla Volkswagen XL1 ja NSU RO80.

Toisaalta löytää NSU:n vallankumouksellisen Ro80:n, jonka aerodynaaminen edistyksellisyys pohjusti yritysfuusion jälkeen Audin teknistä osaamista. Oranssin Ro80:n vierestä löytää Volkswagenin XL1:n,  250 kappaleen sarjana tehdyn futuristisen lataushybridin, joka saavutti NEDC-mittaussyklissä 0,9 litran kulutuksen sadalla kilometrillä.

Autostadt Zeithaus
K70 piti olla NSU, mutta yrityskauppa teki siitä ensimmäisen vesijäähdytetyn ja etuvetoisen Volkswagenin. Muotoilija Claus Luthe siirtyi myöhemmin BMW:lle, jossa hän vastasi mm. E30-sukupolven 3-sarjasta ja E32-sukupolven 7-sarjasta.

Tietysti Autostadt Zeithausin tarjonta painottaa isäntäänsä Volkswagen Groupia, mutta mainosmuseosta ei missään tapauksessa ole kyse.

Heti XL1:n vierestä löytää toisen aerodynaamisen mestariteoksen, tšekkiläisen Tatran mallin 87, jonka kerrotaan olevan historian ensimmäinen tuulitunnelissa kehitetty sedan. Mallin ilmanvastuskerroin onkin aikakaudelle huima 0,36.

Autostadt Zeithaus
Ranskaa edustavat hatchback-korimallin esitellyt Renault 16 sekä huippuharvinainen Bugatti 57 SC Atlantic.

Turhaan ei Tatraa esille nosteta, sillä yritykselle työskennelleen Hans Ledwinkan suunnitteleman V570-mallin kerrotaan innoittaneen Ferdinand Porschea toisen takamoottoriauton suunnittelussa. 1960-luvulla Volkswagen maksoikin Tatralle korvauksia.

Autostadt Zeithaus
General Motorsilla uran tehnyttä Harley J. Earliä pidetään ensimmäisen konseptiauton, Buick Y-Jobin, keksijänä. Kuvassa Earlin Cadillac Eldorado.

Muotoiluikonien puolella 1960-luvusta muistuttaa ajattoman kaunis Jaguar E-Type, maailman kaunein auto italialaisen urheiluautoilija Enzo Ferrarin mukaan.

Citroën DS ja Cisitalia 202.

Kunniaa saa myös Ferrareita muotoilleen Pininfarinan käsialaa oleva Cisitalia 202, jota pidetään yhtenä modernin korisuunnittelun merkkipaaluista.

Autostadt Zeithaus

Juuri monimuotoiluus, värikkyys ja merkityksellisyys ovat Autostadt Zeithausin vahvuuksia. Moni muu automuseo tarjoaa laajempaa kokoelmaa, mutta harvassa jokaisen valitun auton motiivi on yhtä selkeä ja esillepano niin autoa kunnioittava.

Autostadt Zeithaus
Jos museon antimet nostavat autokuumeen, pääsee taskurahoista välittömästi eroon museno alakerran kirjakaupassa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat