24.11.2019 Ajoneuvot Autoparatiisi tehtaan varjossa: Autostadt Zeithaus on automuseoiden mestariteos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Groupin kotitehtaan vieressä kohoava Autostadt Zeithaus ei ole vain kotimerkkinsä ylistyslaulu, vaan kunnianosoitus koko autoilun historille. Volkswagen Groupin valtavan autoimperiumin ytimestä, Wolfsburgin tehdasalueen kupeesta, löytää Autostadtin vierailualueen. Laajojen viheriöiden ja vesialueiden keskelle rakennettu kohde juhlistaa konsernin menestystä monellakin tapaa, mutta yhden rakennuksen sisällä merkkien välinen kilpailu ja paremmuuden tavoittelu unohtuu. Pelkistetyn harmain seinin ja lasipinnoin viimeistelty rakennus kantaa nimeä Zeithaus. Se on yksinkertainen ylistys autoilun historialle. Kokoelma on kompakti, mutta taidokkaasti koostettu. Esillä on upeakuntoisia arjen klassikoita, ikoneita ja todellisia harvinaisuuksia. Hetki kuluu vain autoyksilöiden täydellisyyttä ihmetellessä. Sitten huomio kiinnittyy jokaisen auton merkitykseen. Lamborghini Countach Autot on aseteltu teemoittain museon kahteen osaan. Toisessa jalustalle nostetut muotoilun mestariteokset juhlistavat autojen kauneutta. Jokainen autoyksilö edustaa yhtä historian merkittävimmistä automuotoilijoista: radikaali Lamborghini Countach on kunnianosoitus Marcello Gandinille, Citroën DS Flaminio Bertonille ja Volkswagen Up! Walter de Silvalle. Lähellä Cadillac Eldorado huimine siipineen muistuttaa Harley J. Earlistä, jota pidetään koko autonäyttelyistä tuttujen konseptiautojen keksijänä. Hartmut Warkussin Audi Quattro ja Walter de Silvan Volkswagen Up!. Rakennuksen toisessa laidassa autot kylpevät ikkunoista paistavassa luonnonvalossa. Autoilun alkuaikoihin voi tutustua Benz Patent-Motorwagenia ihmettelemällä. Vierestä löytää ensimmäisiä etuvetoautoja edustaneen Alviksen ja Cordin. Jokaisen auton yhteydessä on myös selkeä saksan ja englannin kielellä kirjoitettu laatta, joka kertoo juuri kyseisen automallin vaikutuksen automaailmaan – ja samalla syyn esillepanoon. Chevrolet Corvair Monza Spyder ja Saab 99 Turbo. Valkoisen vuosimallin 1964 Corvair Monza Spyderin vierestä löytää suomalaisille tutumman Saab 99 Turbon. Hyvin eriparista kaksikkoa yhdistää turboahdettu moottori. Vieressä lepää leveä Porsche 911 Turbo. Corvair edustaa turboahtamisen ensiaskeleita ja Porsche vei ahtimella teholukemat uudelle tasolle. Ja Saabin rooli oli lopulta merkittävin, ruotsalaisten tapa hakea turboahtamisesta huipputehon lisäksi lisävääntöä arkiajoon viitoitti tietä nykyaikaisten ”pikkuturbojen” aikakauteen. Kun kolmiokkoa kiertää sopivaan kulmaan, löytää Porschen takaa Corvairin vierestä amerikkalaisten urheiluautoklassikko Chevrolet Corvetten. Viimeinen ja ensimmäinen: Volkswagen Sedán Última Edición '03 ja Porsche Type 60 '38. Muutama ajatus pyörähtää päässä myös kahden kuplan kohdalla. Ensimmäinen on haaleaan mintunvihreään maalattu Meksikon Kupla, järjestysnumeroltaan 21 529 464. yksilö ja siten lajinsa kaikkein viimeinen. Viereen pysäköity musta auto on kenties vieläkin vaikuttavampi: vuoden 1938 Porsche Type 60 oli esisarjan auto mallille, joka myöhemmin tuli tunnetuksi Volkswagenina. Tatra 87, taustalla Volkswagen XL1 ja NSU RO80. Toisaalta löytää NSU:n vallankumouksellisen Ro80:n, jonka aerodynaaminen edistyksellisyys pohjusti yritysfuusion jälkeen Audin teknistä osaamista. Oranssin Ro80:n vierestä löytää Volkswagenin XL1:n, 250 kappaleen sarjana tehdyn futuristisen lataushybridin, joka saavutti NEDC-mittaussyklissä 0,9 litran kulutuksen sadalla kilometrillä. K70 piti olla NSU, mutta yrityskauppa teki siitä ensimmäisen vesijäähdytetyn ja etuvetoisen Volkswagenin. Muotoilija Claus Luthe siirtyi myöhemmin BMW:lle, jossa hän vastasi mm. E30-sukupolven 3-sarjasta ja E32-sukupolven 7-sarjasta. Tietysti Autostadt Zeithausin tarjonta painottaa isäntäänsä Volkswagen Groupia, mutta mainosmuseosta ei missään tapauksessa ole kyse. Heti XL1:n vierestä löytää toisen aerodynaamisen mestariteoksen, tšekkiläisen Tatran mallin 87, jonka kerrotaan olevan historian ensimmäinen tuulitunnelissa kehitetty sedan. Mallin ilmanvastuskerroin onkin aikakaudelle huima 0,36. Ranskaa edustavat hatchback-korimallin esitellyt Renault 16 sekä huippuharvinainen Bugatti 57 SC Atlantic. Turhaan ei Tatraa esille nosteta, sillä yritykselle työskennelleen Hans Ledwinkan suunnitteleman V570-mallin kerrotaan innoittaneen Ferdinand Porschea toisen takamoottoriauton suunnittelussa. 1960-luvulla Volkswagen maksoikin Tatralle korvauksia. General Motorsilla uran tehnyttä Harley J. Earliä pidetään ensimmäisen konseptiauton, Buick Y-Jobin, keksijänä. Kuvassa Earlin Cadillac Eldorado. Muotoiluikonien puolella 1960-luvusta muistuttaa ajattoman kaunis Jaguar E-Type, maailman kaunein auto italialaisen urheiluautoilija Enzo Ferrarin mukaan. Citroën DS ja Cisitalia 202. Kunniaa saa myös Ferrareita muotoilleen Pininfarinan käsialaa oleva Cisitalia 202, jota pidetään yhtenä modernin korisuunnittelun merkkipaaluista. Juuri monimuotoiluus, värikkyys ja merkityksellisyys ovat Autostadt Zeithausin vahvuuksia. Moni muu automuseo tarjoaa laajempaa kokoelmaa, mutta harvassa jokaisen valitun auton motiivi on yhtä selkeä ja esillepano niin autoa kunnioittava. Jos museon antimet nostavat autokuumeen, pääsee taskurahoista välittömästi eroon museno alakerran kirjakaupassa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?