8.9.2022 Ajatuksia autoista Autot keskiössä Matti Röngän kirjassa, josta voi tulla keräilyharvinaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automiesten kylä on Matti Röngän pienoisromaani, joka kertoo Suomesta ja sen muuttumisesta pitkälti autojen ja niihin liittyvien tarinoiden kautta –huumorilla ja nostalgialla höystettynä. Kaikelle kansalle tuttu tv-kasvo, Yleisradion toimittaja ja uutistenlukija Matti Rönkä on monelle tuttu myös kirjailijana. Kielestä, yhteiskunnallisuudesta ja huumorista kiitelty kirjailija on elokuvakankaaltakin tutun Viktor Kärppä -hahmon luoja.Rönkä on myös armoitettu automies, joka muistaa ällistyttävällä tarkkuudella elämänsä autot, lukuisine vikoineen ja elämyksellisine ominaisuuksineen – rekisteritunnuksia myöten. Autot käyvät tutuiksi, sattumukset mausteiksi ja – ainakin jälkikäteen naurattavat – autoilukommellukset todeksi Röngän uuden Automiesten kylä – pienoisromaanin sivuilla.Röngän kirja kuljettaa lukijaansa auto autolta 1950-luvun vähäväkisestä Suomesta nykyiseen vaurauteen – nostalgisia väreitä kaihtamatta.Muistoja, tarinoita ja yhteiskunnallisten muutosten havaintoja vievät eteenpäin autot, jotka ovat paitsi kulkupelejä myös oman aikansa kuvajaisia, jopa haluttuja vaurauden ikoneja: kuplia, Moskvitsheja, Pobedoja, Volgia, Fiateja, Morris Minoreita, Ford Consuleita, Saab ysikutosia, Skodia, Wartburgeja, Datsun Cherryjä, pappa-Volvoja, Toyota Crowneja, Renaulteja, Volkswageneita, ässä-Mersuja, Citroen Berlingoja, neliveto-Audeja ja madallettuja Bemareita – hyötyautoja unohtamatta.Koko kirjan motoksi käy hyvin sen loppupuolen pohdinta.”Autoista puhuminen ja kirjoittaminen on vähän kuin tupakanpoltto. Se maistuisi nautinnolliselta, mutta on väärin, tässä ajassa ja tulevaisuudessakin. Mutta muistot ja tunteet eivät koskaan ole vääriä.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on kirjoittajan unelma-auto?Mutta mikä on kirjoittajan oma unelma-auto? Auto, jonka hankintahinnasta tai käyttökuluista ei tarvitsisi välittää.– Unelma-auto...Kyllä tunnejärki tässä painaa niin, että maastokelpoinen herrasmaasturi on minulle paras, unessa ja hereillä. Kenties Range tai Mersu; en ole uutuuksia kokeillut. Ja kyllä minua hävettäisi ajaa kalliilla autolla. Vanha maasturini on itseasiassa aika unelmallinen, pohtii Rönkä.Sinulla on autoihin mitä ilmeisimmin vahva tunneside, muistathan elämäsi autot uskomattoman tarkasti, kyse ei ole siis vain kulkuvälineestä vaan jostain enemmän?– Koetan olla valveutunut ja edistyksellinen ihminen, mutta kyllä auto on muutakin kuin kulkuväline. Auton hankinta perustellaan järkisyillä, mutta kyllä iso osa on tunteellakin.Voisitko kuvitella itsesi sähköautoilijaksi?– Harkitsen jo kovasti hybridiä. Kunhan kehittyneitä akkuversioita ehtii käytettyjen markkinoille, siirryn osa- tai täyssähköön, Rönkä paljastaa.Oletko kotimaan automatkailija? Jos olet, mikä on lempireittisi, jonka taittaminen on jopa elämyksellistä?– Ajan mielelläni kotimaan reittejä. Viitostie on rauhoittava reitti koti-Suomeen. Mutta usein ajan Savonlinnaan, ja sieltä Enonkosken tai Savonrannan kautta Outokumpuun. Kauneinta Suomea – ja omaa maisemaa.Tarkasti ja arvostaenRönkä suhtautuu kirjassaan autoihin tarkasti havainnoiden ja arvostaen, kunkin automallin syvintä sisintä lähestyen:”Mutta Toyota Crown oli jotain ihan uutta. Japanilainen. Hienon, jopa ylellisen oloinen. Siinä oli sinisävyiset tekstiilimatot, ovissa ja penkeissä samaa väriä välkehtivät kangasverhoukset. Takanakin oli savukkeensytytin. Toyotaa käytiin ihmettelemässä, sen siistiä ja tarkkaa työtä, tasaisesti käyvää konetta ja hyvin istuvia ovia, täsmällisesti kiinni napsahtavaa konepeltiä ja takaluukun kantta.”Ässä-Mersu viehätti…Mainio on myös kertomus omasta autosta, vuosimalin 1987 ässä-Mersusta ilman tyyppikilpeä.”Niinpä takaluukussa ei lukenut 260 SE, josta olisi voinut päätellä, että autossa oli vain 2,6-litrainen moottori. Päältäpäin Mersu olisi voinut olla vaikka 500-sarjaa. Moni harrastaja nimittää näitä Ässiä ´viimeisiksi käsintehdyiksi Mersuiksi´, ja tarkoittaa tämän kehuksi. Autossa olikin hillitty laadun tuntu - -.”Rönkää viehätti autossa sen vankka rakenne, joka antoi juhlavat kyydit.”Ja koska moottori oli mallisarjan pienin, ei se kohtuuttomia edes kuluttanut.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…Landrover oli murheenkryyniRönkä muistelee herrasmaasturi Landrover Freelanderia kaksijakoisesti: auto oli toisaalta tyylikäs herrasmaasturi, mutta tyyppivikainen.”Landroverissa oli brittieleganssia ja jatkuvan nelivedon mukana samalla työkoneen rouheutta. Tiesin, että tyyppivikana moottori poltti helposti kannentiivisteen”, Rönkä kirjoittaa.Aluksi yhteiselo oli auvoista: kuormat kulkivat kevyesti ja istuimetkin olivat mukavat. Uskaltautuipa mies retkeilemään autolla Venäjän Karjalan syrjäteilläkin.”Jossain vaiheessa kone antoi merkkiä ongelmista. Se saattoi purskauttaa höyryjä ulos niin kuin neste ei kiertäisi kunnolla ja jossain kohtaa järjestelmää lämpö nousisi liikaa. Letkuja tunnustelemalla kierto tuntui kuitenkin toimivan. Pahat ennusmerkit ja pelot kuitenkin toteutuivat.”Jätetään loppu autotarinasta lukijan selvitettäväksi.Nykymeno liikenteessä hirvittääRönkä kertoo olevansa varuillaan liikenteessä. Hän kertoo tarkkailevansa taustapeilistä kännykkään puhuvia nuoria, jotka uhkaavat tömäyttää takapuskuriin. Sanantaitaja asettelee ennakkoluulonsa näytille komeasti ja niille myös naureskellen.”Kohtuuttomasti madallettu vanha BMW ja liian leveät renkaat – ilmiselvästi kuski on amis-kaveri, lattalippainen lakki päässään. Vanha Nissan Micra Citymarketin parkkipaikalla. Varaudun että täti peruuttaa eteeni. Lumituiskussa ohitteleva neliveto-Audi taas on työsuhdeautoilija, joka ei ymmärrä fysiikan lakeja.”Ja heti seuraavassa Rönkä vetää maton jalkojen alta kaikilta mielensäpahoittajilta.”Moni nuori ajaa huolellisesti ja jopa sääntöjen mukaan. Maalaiset pärjäävät kaupunkiliikenteessä. Ammattikoululaisilla voi olla ihan järkeviä autoja, ja vanhat rouvat kolaroivat harvoin. Oikeita Audi-miehiä en taida edes tuntea. Mutta kuvitella osaan.”Sehän se on kirjailijan oikeus ja velvollisuus: kuvitella. Kirjasta voi tulla keräilyharvinaisuus Kyseessä ei ole ihan tavanomainen kirja, vaan siitä voi povata tulevan keräilyharvinaisuus. Röngän erikoisteos juhlistaa Kirjan päiviä, jota jaetaan tietyissä kirjakaupoissa 11.9.2022 asti kaikille vähintään 15 eurolla kirjoja ostaneille. Kirja on saatavissa siis vain kaupanpäällisenä ja vain niin kauan kuin kirjoja riittää. Tietoa lisää täältä. Teksti: Marko Jokela Henkilökuva Liisa Valonen Lähde: Matti Rönkä: Automiesten kylä, Kirjamedia Oy / Kirjakauppaliitto, 2022Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen