28.3.2021

Bensiini-autojen kulutus pudonnut 20 prosenttia, tutki iso leasingautoyhtiö

BMW M3 CS

Liisauksesta palautuneiden autojen käyttödata vuosilta 2005–2020 paljastaa polttoainekulujen, ajokilometrimäärien ja käyttövoimien suosion muutoksia – ja sen että etenkin bensiiniautojen kulutus on vähentynyt merkittävästi.

Bensiini-autojen keskimääräisessä polttoaineen kulutuksessa on tapahtunut merkittävä muutos alaspäin, paljastuu autoleasingyhtiön jättimäisestä tietoaineistosta, joka tarkoittaa vuosina 2005–2020 kerättyä dataa yli 30 000 vapaan autoedun leasinghenkilöautosta.

LeasePlanin keräämien tietojen mukaan bensiinikäyttöisten autojen keskikulutus vuosina 2006–2007 oli 8,7 litraa sadalla kilometrillä ja vuonna 2020 noin 20 prosenttia alempi eli 6,9 litraa sadalla kilometrillä.

Dieselautoissa muutos on ollut hillitympi: kulutus on laskenut vuoden 2009 6,7 litrasta sadalla kilometrillä 12 prosenttia: vuoden 2020 keskikulutuslukema oli 5,9 litraa sadalla kilometrillä.

– Bensa-autojen keskikulutuksen pieneminen johtuu muun muassa siitä, että isoissa autoissa on siirrytty dieselkäyttöisiin, joissa kulutus, päästöt ja autovero ovat pienempiä, LeasePlanin kaupallinen data-analyytikko Anton Holmström taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bensiini-autoilla vakiintunut käyttäjäkunta

Palautuneiden bensiinikäyttöisten henkilöautojen määrä putosi huippuvuodesta 2008 vuoteen 2012 noin kolmannekseen ja on pysynyt viime vuoteen saakka jokseenkin sillä tasolla.

Vuoden 2008 autoveron muutos vaikutti autojen käyttövoiman valintaan. Hiilidioksidipäästöt tulivat tuolloin yhdeksi autoveron määräytymisperusteeksi, jolloin vähäpäästöiset dieselit tulivat kokonaiskustannuksiltaan isopäästöisempiä bensa-autoja houkuttelevimmiksi.

– Niille, jotka ajavat alle 20 000 kilometriä vuodessa, bensiini on hyvä vaihtoehto, Holmström sanoo.

Dieselit houkuttelivat 2010-luvun

LeasePlanin laaja aineiston perusteella dieselit ovat olleet suosituimpia leasingautoja koko 2010-luvun. Niiden määrä saavutti huippunsa vuonna 2015 ja on pysynyt saavutetussa määrässä, joka on noin kolminkertainen bensa-autoihin verrattuna.

Leasingsopimukset ovat tyypillisesti kolmen vuoden mittaisia. Diesel siis ohitti bensiinin käyttöön otettujen leasingautojen käyttövoimana jo vuonna 2008.

Ladattavat automallit nousussa

Ladattavien autojen menekki on nyt ohittanut uusissa henkilöautoissa pelkkää bensiiniä käyttävät ja on saavuttamassa dieselautojen tason, kerrotaan LeasePlanilta.

Vaikka ladattavia autoja on vielä niukasti palautuneissa leasingautoissa, muuttuu tilanne yrityksen arvion mukaan parin kolmen vuoden päästä.

LeasePlan on iso toimija, joka hallinnoi 1,9 miljoonaa ajoneuvoa yli 30 maassa. Suomessa yhtiö toimii yli 25 000 ajoneuvon kokemuksella.

Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat