26.10.2020

”Big Boxerin” toinen – BMW R 18 Classic

BMW R 18 Classic

Kaikkien aikojen suurimman BMW-moottoripyörän titteliä kantava R 18 saa rinnalleen matkailupainotteisemman R 18 Classicin.

Kun aikaisemmin tänä vuonna esiteltyä vahvasti retrohenkistä BMW R 18 -mallia ylistettiin iskutilavuudeltaan kaikkien aikojen suurimmaksi BMW-moottoripyöräksi, on tehtaan markkinointiosasto kaivanut ylisanojen varastostaan lisää superlatiiveja uutta R 18 Classicia esitellessään. Nyt sama moottori on kaikkien aikojen voimakkain tuotantomoottoripyörän boxermoottori.

Voimakkuudella BMW viittaa Big Boxerin vääntömomenttiin, joka on 158 newtonmetriä. Näiden ylisanojen vastapainoksi valmistaja ilmoittaa turhankin ujosti boxermoottoriensa tarjonneen inspiroivia ajokokemuksia jo yli seitsemän vuosikymmenen ajan. Kun ensimmäinen boxer julkaistiin vuonna 1923, niin ojalan laskuopin mukaan niitä vuosikymmeniä on takana jo selvästi enemmän kuin seitsemän.

BMW R 18 Classic

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Enemmän mukavuutta muttei toimintamatkaa

Perusmallista Classic eroaa vakiovarusteisilla sivulaukuillaan, tuulilasillaan ja matkustajan satulallaan, jotka kaikki ovat helposti irrotettavissa silloin kun niitä ei tarvita. Ulkoisesti Classicin erottaa myös 16-tuumaisesta eturenkaasta, joka on kolme tuumaa pienempi kuin perusmallissa. Satulan paksumpien pehmusteiden takia istumakorkeus on 710 millimetriä eli 20 milliä perusmallia enemmän. Paino on noussut 20 kilolla ja tankattuna vaaka pysähtyy 365 kilon lukemaan.

BMW R 18 Classic

Sivulaukkujen tilavuus on ilmeisesti valmistajan mielestä liian pieni, sillä tilavuutta ei ilmoiteta lainkaan. Epävirallisen tiedon mukaan kummankin laukun tilavuus on 15,5 litraa. Matka-ajoon painottuvan varustelun olisi olettanut tarkoittavan myös suurempaa polttoainetankkia, mutta Classicissa on sama 16 litran tankki kuin perusmallissa. Toimintamatkaksi tehdas ilmoittaa 290 matkaa tankillisella.

BMW R 18 Classic

Roland Sands Designiltä tyyliä viimeistelyyn

Vakiona varustuksen kuuluu kolme ajotilaa (Rock, Roll ja Rain), ASC-luistonesto, moottorijarrun säätö sekä vakionopeussäädin. Lisävarusteina voi hankkia mm. peruutusvaihteen ja mäkilähtöavustimen. BMW on suunnitellut R 18 -mallit helposti räätälöitäviksi, ja tehdas tarjoaakin nyt optioina mm. käsintehtyjä Mustang Seat -satuloita, Vance & Hines -äänenvaimentimia sekä Roland Sands Designin kanssa tehtävän yhteistyön tuloksena runsaasti pyörän viimeistelyn täydentäviä osia.

BMW R 18 Classic

BMW R 18 Classic

  • Moottori: ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen vastaiskumoottori, 1802 cc
  • Teho: 91 hv (71 kW) / 4750 r/min
  • Vääntö: 158 Nm / 3000 r/min
  • Voimansiirto: yksilevyinen kuivakytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, avokardaaniveto
  • Istuinkorkeus: 710 mm
  • Paino tankattuna: 365 kg
  • Tankin tilavuus: 16 litraa
  • Hinta: 34 990 €

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat