Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 12.10.2020

Maistiainen: BMW R18 First Edition – Hyökkäys Yhdysvaltoihin

Isojen cruisereiden markkinoista puolet on Pohjois-Amerikassa, ja sinne uusi BMW R18 on pääosin suunnattu. Mitkä ovat saksalaisen boxermoottorisen BMW:n aseet amerikkalaiskilpailijoihin nähden?

Jaa artikkeli

Amerikkalaiset rakastavat Harley-Davidsonin ja Indianin V2-moottorisia cruisereita. BMW haluaa osansa tästä markkinasta, ja lähtee haastamaan amerikkalaisikonit omalla vahvalla aseellaan, ilmajäähdytteisellä boxermoottorilla. Täysin uuden BMW-moottorin iskutilavuus on peräti 1802 kuutiosenttimetriä, joten kyseessä on iskutilavuudeltaan kaikkien aikojen suurin BMW:n valmistama moottoripyörän moottori.

Muotoilijat ennen insinöörejä

Ostajiin BMW vetoaa vahvasti retrohenkisellä ulkonäöllään. Moottorin suunnittelu aloitettiin niin, että muotoilijat piirsivät miltä sen tulee näyttää, ja sen jälkeen insinööreille annettiin tehtäväksi tehdä siitä toimiva. Amerikkalaisista kilpailijoistaan BMW eroaa moottorin lisäksi ergonomiallaan, sillä boxermoottorin sivulle työntyvät sylinterit sanelevat kuinka eteen jalkatapit on mahdollista viedä. Pyörän vierestä tarkasteltuna jalkatappien sijoittelu näyttää jopa jossain määrin oudolta, mutta satulaan istahtaessa jaloille on kuitenkin hyvin tilaa.

BMW R18 First Edition

Kuljettajan edessä näkyvä pyöreä perinteinen mittari, leveä ohjaustanko ja matala istuinkorkeus luovat kuljettajalle heti aidon cruiser-fiiliksen. Käynnistysnapin painaminen saa pyörän heilahtamaan voimakkaasti vasemmalle, kun pitkittäinen kampiakseli lähtee pyörimään ja herättää moottorin käyntiin.

Saksalaisuus näkyy ja tuntuu

Moottori on tuntumaltaan voimakkaasti kaksijakoinen. Pintakaasulla ajettaessa se on käytännössä värinätön ja jättimäisessä moottorissa riittää vääntöä riittävästi aivan tyhjäkäynniltä alkaen. Toinen puoli tulee esiin kaasua reilummin käännettäessä. Silloin värinät tuntuvat voimakkaina istumalihaksissa ja sumentavat mittarin ja peilien näkymät. Parhaimmillaan moottorin ominaisuudet ovat parintuhannen kierroksen tuntumassa, jossa kierrosluku onkin helppo pitää maantiellä ajettaessa. Moottoritien suurimmalla sallitulla nopeudella moottori kehrää 2700 kierroksen lukemissa.

BMW R18 First Edition

BMW:n saksalaisuus paistaa vahvasti sen ominaisuuksissa. Vaihteisto, jousitus ja jarrut ovat lähellä sporttipyörämäisiä ominaisuuksia. Pinnavanteet ja menneiden vuosikymmenien malleista muistuttava muotoilu mustine värityksineen tuovat puolestaan tuulahduksen menneisyydestä. Kokonaisuus on eheä, tuntuma laadukas ja muotoilu persoonallinen. Mielenkiintoista nähdä, minkälaisen siivun BMW saa napattua isojen cruisereiden markkinoista kilpailijoiltaan.

BMW R18 First Edition

  • Moottori: 1802-kuutioinen ilma-/öljyjäähdytteinen kaksisylinterinen boxermoottori
  • Teho: 67 kW (91 hv) / 4750 r/min
  • Vääntö: 158 Nm / 3000 r/min
  • Voimansiirto: 6 vaihdetta, avokardaaniveto
  • Paino tankattuna: 345 kg
  • Akseliväli: 1731 mm
  • Istuinkorkeus: 690 mm
  • Tankin tilavuus: 16 litraa
  • Hinta: 31 000 €

Jaa artikkeli

Keskustelu