24.7.2020

Bimota Tesi H2 – tekniikkaporno ja suorituskyky samassa paketissa

Bimota Tesi H2

Italialainen moottoripyörävalmistaja Bimota yhdistää ensimmäistä kertaa napaohjauksen ja kompressoriahdetun moottorin tuotantomoottoripyörässä.

Italialainen moottoripyörävalmistaja Bimota tunnetaan siitä, että se valmistaa rungot ja suunnittelee pyörien ulkomuodon itse, mutta käyttää muiden valmistajien moottoreita. Nyt tuotantoon on tulossa Bimota Tesi H2, jonka moottorina on Kawasaki H2:sta tuttu nelisylinterinen 1 000-kuutioinen moottori kompressoriahdettuna.

Peräti 231 hevosvoiman huipputehon lisäksi pyörän erikoisuuksiin kuuluu napaohjaus. Se on myöskin yksi Bimotan tunnusmerkeistä, sillä ensimmäinen napaohjattu Tesi-malli nähtiin jo vuonna 1990. Napaohjauksen etuna pidetään yleisesti sitä, että se erottaa jousituksen ja ohjauksen toiminnan toisistaan toisin kuin yleisesti käytetty teleskooppietuhaarukka, jossa jousitus ja ohjaus vaikuttavat toisiinsa.

Bimota Tesi H2

Kawasakilta on itse moottorin lisäksi lainattu suoraan myös elektroniikkapaketti, joka pitää sisällään mm. luiston- ja keulimisenestojärjestelmät. Pyörästä on pyritty saamaan mahdollisimman kevyt käyttämällä runsaasti hiilikuituosia sekä CNC-koneistettuja alumiiniosia. Takoalumiinivanteet tähtäävät samaan lopputulokseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolari synnytti moottoripyörätehtaan

Bimota on vuonna 1973 Italian Riminillä perustettu moottoripyörätehdas. Nimensä se on saanut yhdistämällä perustajiensa Valerio Biancin, Giuseppe Morrin ja Massimo Tamburinin sukunimien kaksi ensimmäistä kirjainta.

Bimota Tesi H2

Idea oman moottoripyörätehtaan perustamisesta syntyi, kun Massimo Tamburini kolaroi syksyllä 1972 kilpailussa Honda 750 Fourinsa niin, että runko vaurioitui korjauskelvottomaksi. Hän suunnitteli ehjäksi jääneen Hondan tekniikan ympärille jäykemmän, kevyemmän ja matalamman rungon, ja lopputuloksena oli tehdas-Hondaa parempi ajettavuus. Oli syntynyt Bimota HB1, eli ensimmäinen Hondan moottorilla varustettu Bimota.

Samalla periaatteella nimettiin muutkin Bimota-mallit. SB tarkoittaa Suzukin moottoria, YB Yamahan moottoria jne. Bimota osallistui aktiivisesti myös road racingiin, jossa se saavutti 350-kuutioisten maailmanmestaruuden eteläafrikkalaisen Jon Ekeroldin ajamana vuonna 1980.

Bimota Tesi H2

Vuonna 2000 australialainen Anthony Gobert räjäytti pankin voittamalla Bimota SB8R:llä Superbiken MM-osakilpailun Phillip Islandin radalla. Sittemmin Bimotan on ollut vaikea osallistua tuotantomoottoripyörille tarkoitettuihin sarjoihin, sillä valmistusmäärät ovat olleet niin pieniä etteivät ne ole riittäneet mallien luokittelemiseksi kilpailukäyttöön.

Eniten valmistettu malli on vuosina 1994-1996 tuotannossa ollut SB6, joita tehtiin 1144 kappaletta. Bimota-mallien suunnittelusta ensimmäiset 11 vuotta vastannut Massimo Tamburini on suunnitellut myös mm. Ducati 916:n ja MV Agusta F4:n, jotka molemmat pääsevät säännöllisesti maailman kauneimpien moottoripyörien listoille. Vuonna 2014 menehtynyt Tamburini saikin lisänimen ”moottoripyöräsuunnittelun Michelangelo”.

Bimota Tesi H2

Tesi H2 on Bimotan ensimmäinen täysin uusi malli sitten vuoden 2014, jolloin esiteltiin BMW S1000RR:n moottorin vauhdittama Bimota BB3. Tesi H2:n tuotanto alkaa elokuussa ja ensimmäiset pyörät toimitetaan asiakkaille syyskuussa 2020. Tehtaan suunnitelmissa on rakentaa noin 20 pyörää kuukaudessa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Bimota

Luetuimmat