7.11.2019

BMW F 900 XR – Mielenkiintoinen F 850 GS:n ja S 1000 XR:n välimuoto

BMW F900 XR

Maltillisempi moottori kuin S 1000 XR:ssä ja selvästi enemmän kestopäällysteelle ja matkailuun suunnattu kuin F 850 GS. BMW on löytänyt mallistostaan aukon, jonka se nyt paikkaa uudella F 900 XR -mallilla.

BMW on matkaenduroiden ykkösmerkki. Saksalaisvalmistaja on onnistunut luomaan seikkailupyörämarkkinoille useita erilaisia ja -kokoisia pyörätyyppejä, jotta jokaiselle seikkailijalle löytyisi sopiva malli. Nyt kun BMW esitteli kaksisylinterisen F 900 XR:n, niin oikeastaan siinä ihmetyttää eniten se, ettei BMW ole tehnyt sitä aikaisemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähempikin riittää

Viitisen vuotta markkinoilla ollut katupainotteinen S 1000 XR yhdistää seikkailupyörän ulkonäön lähes superbiken suorituskykyyn. Monelle riittäisi vähän vähempikin suorituskyky, kunhan pyörä olisi edullisempi. Nyt BMW vastaa tähän huutoon.

BMW F900 XR

Uuden F 900 XR:n moottoriksi on valittu F 850 GS:n 853-kuutioinen rivikakkonen, jota on kasvatettu 895-kuutioiseksi. Ilmoitetut 105 hevosvoimaa ja 92 newtonmetriä riittävät mainiosti tankattuna 219-kiloiselle pyörälle. Vaikka mukana olisi matkustaja ja matkatavaroita. Vääntöä on tarjolla vähintään 87 newtonmetriä 4500 - 8500 kierroksen välillä. Ilmoitettu 270/450 asteen sytytysväli tarkoittaa, että moottori on ääneltään ja ominaisuuksiltaan hyvin lähellä 90-asteista V2-moottoria. Mittaristo on GS-malleista tuttu monipuolinen 6,5-tuumainen väri-TFT-näyttö.

Rastittamalla parempaa varustetasoa

Pikku-XR on isomman esikuvansa mukaisesti korkeampi kuin perinteinen katupyörä, mutta rengas- ja jousitusvalinta kertovat että tarkoituksena on kuitenkin ajaa kestopäällysteellä. Joustomatkat ovat 170 millimetrin luokkaa ja molemmat renkaat 17-tuumaisia. Vakiovarustukseen kuuluu kaksi ajotilaa (Road ja Rain) ja perinteiset ABS-jarrut. Tehdaslisävarustelistaa rastittamalla pyörään on mahdollista saada mm. kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin, lisää ajotilavaihtoehtoja, adaptiiviset kaarreajovalot, avaimeton käyttöjärjestelmä sekä monipuolisemmat ABS-jarrut sekä luistonestojärjestelmät.

BMW F900 XR

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toinenkin uutuus

BMW esitteli F 900 XR:n rinnalle samaan perusrakenteeseen pohjautuvan F 900 R -nakumallin. Joustomatkoiltaan lyhyempi ja siten myös istuinkorkeudeltaan matalampi F 900 R on valmistajan mukaan puristinen näkemys perusmoottoripyörästä. Polttoainesäiliöiden kokokin poikkeaa malleissa toisistaan. XR:n tankki vetää 15,5 litraa kun R:n säiliöön mahtuu 13 litraa bensiiniä. Kulutukseksi ilmoitetaan keskimäärin 4,2 litraa sadalla kilometrillä.

Teksti: Janne Huhtala, kuvat: BMW

Luetuimmat