2.8.2020

BMW paljastaa: Täyssähköinen 5-sarja on tulossa ja kaksi muuta sähköversiota

Täyssähköinen 5-sarja

BMW:n toimitusjohtajan mukaan täyssähköinen 5-sarja on tulossa tulevan 7-sarjan täyssähkömallin vanavedessä. Myös BMW X1 tulee saamaan täyssähköisen version.

BMW kertoi strategiastaan erityisesti kestävän kehityksen osalta aina vuoteen 2030 asti. Näihin lukeutui kovia tavoitteita hiilidioksidipäästöjen suhteen ennen kaikkea tuotannon puolella, mutta myös paljastuksia tulevista täyssähköisistä malleista.

Ensimmäistä kertaa BMW asettaa itselleen selkeät tavoitteet hiilidioksidipäästöjen alentamiseen vuoteen 2030 ulottuen ja se tavoite on vähintään kolmanneksen vähennys per auto koko tuotantoketjusta laskettuna. Tämä tarkoittaa vuoteen 2030 mennessä yli 40 miljoonaa tonnia hiilidioksia BMW:n  2,5 miljoonan auton vuositahdilla.

BMW 530e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyssähköinen 5-sarja on tulossa

Itse autojen osalta tavoite on pienentää käytön aikaisia hiilidioksidipäästöjä 40 prosenttia kilometriä kohden. Tärkeimpänä työkaluna on sähköistys. Kymmenessä vuodessa BMW haluaa tien päälle yli 7 miljoonaa sähköistettyä BMW-konsernin autoa, joista noin kaksi kolmasosaa olisi täyssähköisiä.

– Maailman parhaimmat autot ottavat myös kestävän kehityksen huomioon. Tästä syystä premium ja kestävä kehitys tulevat olemaan vieläkin tiiviimmin kytköksissä. Hyödynnämme teknistä osaamistamme sekä laitteiston että ohjelmiston puolella sekä tehdäksemme autoista haluttavia että pienentääksemme hiilijajanjälkeä, kertoo BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse.

Vuoden 2021 loppuun mennessä BMW-konserni tulee tarjoamaan viisi täyssähköistä tuotantoautoa: BMW i3, MINI Cooper SE, BMW iX3, BMW iNEXT ja BMW i4. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä ja tässä saamme suurimman uutisen. BMW lupaa tarjota jatkossa ainakin kolmesta jo tutusta mallista kaikki neljä voimalinjaa: bensiini, diesel, lataushybridi ja täyssähkö.

Näitä tulevat olemaan suositut korkean volyymin BMW X1 ja BMW 5-sarja sekä seuraavan sukupolven lippulaiva BMW 7-sarja. Tämä tarkoittaa siis, että täyssähköinen 5-sarja on tulossa ja tämä on varsin mielenkiintoinen uutinen. Näissä kaikissa bensiinivaihtoehto tulee olemaan varustettu 48-voltin kevythybridijärjestelmällä.

Tähän liittyen BMW lupailee saaneensa 25 eri sähköistä mallia tien päälle vuoteen 2023 mennessä, joista BMW:n mukaan puolet, eli 12,5 mallia, täyssähköisiä. Samaan aikaan hybridipuolella tehdään työtä. BMW:n eDrive Zones -teknologialla varustetut lataushybridit vaihtavat automaattisesti sähkökäytölle noin 80 Euroopan kaupungin keskustojen vähäpäästöisillä tai päästöttömillä alueilla ja tätä ollaan laajentamassa yhä useampaan kaupunkiin. Myös perinteisiä polttomoottoreita hiotaan vähäpäästöisemmiksi muun muassa 48-voltin kevythybridijärjestelmällä.

Laajalla rintamalla

BMW on varmasti sitoutunut tavoitteisiin, sillä johdon palkkaus on nyt sidottu myös päästötavoitteiden täyttymiseen ja niitä seurataan myös matkan varrella useilla välietapeilla. BMW-konserni on pienentänyt omia tehtaiden ja muiden sijaintiensa hiilidioksidipäästöjä yli 70% vuodesta 2006 ja tavoittelee vuosien 2019 ja 2030 välillä vielä suurempaa 80 prosentin pudotusta. Tästä ylivoimaisesti suurinta roolia näyttelee luonnollisesti tuotanto.

Valmistaja on jo siirtynyt täysin uusiutuvan sähkön käyttöön ja pyrkii jatkossakin kehittymään tässä suhteessa esimerkiksi tutkien mahdollisuuksia hyödyntää elektrolyysillä tuotettua vetyä. Lisäksi ponnisteluja tehdään kierrätettävyyden ja kierrättämisen saralla. Autojen tulee olla jo tänä päivänä 95-prosenttisesti kierrätettäviä, mutta silti uusiokäytetyn materiaalin osuus uusissa valmistetuissa autoissa on matala ja tähän jälkimmäiseen saksalaisvalmistaja haluaa muutoksen.

Kiertotalous on tärkeä näkökulma sähköautojen korkeajänniteajoakkujen suhteen, sillä ne käyttävät suuria määriä useita kriittisiä raaka-aineita. Tällä hetkellä Euroopan unioni vaatii akuilta 50 vain prosentin kierrätettävyyttä, mutta BMW ja Duesenfeld kehittävät menetelmää saavuttaakseen grafiitin ja elektrolyytit kattavan 96 prosentin tason. BMW vastaanottaa jo nyt kaikki merkkinsä käytetyt ajoakut ja ennen kierrätystä käyttää niitä akkufarmeillaan, kuten Leipzigin tehtaan yhteydessä.

Sähköisen liikkumisen yleistyminen aiheuttaa myös yhden ylimääräisen ongelman BMW:lle. Sähköautojen ajoakkujen tuotanto kuluttaa valtavasti energiaa ja tämän takia sähköautojen myynnin kasvu aiheuttaisi, ilman vastatoimia, BMW-konsernin alihankkijoiden hiilidioksipäästöjen kasvua jopa kolmanneksella vuoteen 2030 mennessä. Sen sijaan BMW aikoo pienentää alihankintaketjun kokonaishiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, joka vaatii vastatoimia.

Lähde ja kuvituskuva: BMW

Luetuimmat