25.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: täyssähköinen Mini Cooper SE ajaa asiansa, mutta sen parasta ennen -päiväys lähestyy nopeasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäinen täyssähköinen sarjatuotantoon asti päätynyt Mini kantaa nimeä Cooper SE. Hyvää: voimalinja, pikalataus. Huonoa: rengasmelu, ohjaus, regeneroinnin säädettävyys. BMW:n alaisuuteen kuuluvan brittimerkin uutuus, Mini Cooper SE -sähköauto, on todellisuudessa kahden olemassaolevan auton yhdistelmä. Tekniikka on lainattu pienin muutoksin muutaman vuoden ikäisestä BMW i3:sta, koska muutakaan perustaa ei valmistajalla ole valmiina. 32,6 kilowattitunnin ajoakku on sijoitettu auton pohjaan niin, ettei se pienennä sisä- tai tavaratiloja lainkaan. Tilat eivät siis ole normaalia Cooperia minikokoisemmat. Sähkövoimalinjan lisäksi Cooper SE:n erikoisuutena on uusi mittaristo. Ilman minkäänlaista lippaa herää pelko siitä, ettei mittaristosta näkisi aurinkoa vasten kunnolla, mutta onneksi tämä osoittautuu turhaksi. Mittaristo ei ole juuri personoitavissa, mutta kaiken tarvittavan saa näkymään ja kun lisäksi visuaalinen ilme edustaa tätä päivää, uudistus on varsin onnistunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mittaristo sentään uusi Sähkö sopii Minin imagoon erinomaisesti, mutta nykyinen Cooper-korimalli on esitelty jo vuonna 2014, joten muun muassa tietoviihdejärjestelmä tuntuu auttamatta vanhanaikaiselta. Regenerointi ei ole asteittain säädettävissä vaihteenvalitsimen tai ratin lapojen kautta, mutta sen saa kytkettyä kahteen eri asentoon, joista oletus jarruttaa moottorilla erittäin rajusti. Hieman häiritsevästi vaihteenvalitsimen voi siirtää asentoon, jossa polttomoottori-Minissä löytyy manuaaliasetus. Tässä asennossa tökkimällä regeneroinnin taso ei kuitenkaan muutu, eikä siitä tapahdu mitään muutakaan – olisiko suunnittelun kiireessä unohtunut estää valitsimen siirtyminen manuaaliasentoon? Sähköauto, muttei äänetön Polttomoottorin tilalle heitetyn sähkömoottorin 184 hevosvoimaa liikuttavat Miniä iloisesti, ja niukasti säädettävää regenerointia lukuun ottamatta voimalinja toimii saumattomasti. Kaasunvaste on tunnokas, ja äkäisempää liikuttelua varten voi ottaa käyttöön sport-ajotilan. Ohjaus on polttomoottoriseen Cooperiin verrattuna jäykähkö ja keskialueelta tahmaava. Kovemmassa vauhdissa ohjaus ei kuitenkaan muutu aivan tunnottomaksi, mutta se ei myöskään varta vasten houkuttele koukkaamaan moottoritieltä mutkateille. Korvakäytäviin kantautuva vollotus tosin lähes pakottaa pienemmille väylille: matka-ajossa rengasmelu on hurjaa, ja se vain korostuu, kun keulalla ei ole matalaäänistä polttomoottoria. Töpselit näkyville Onneksi latauspuoli on kunnossa. 50 kilowatin CCS-pikalatauksella akun luvataan täyttyvän 0–80 prosenttiin 28 minuutissa. Type 2 -pistokkeen kautta auto latautuu parhaillaan 11 kilowatin teholla (3 x 16 A) tyhjästä täyteen 3 tunnissa 15 minuutissa. Suko-pistokkeesta (1 x 10 A) lataus vie 15 tuntia. Sähkövoimalinjaa varten tehtyjä ratkaisuja on varsin vähän, mutta silti sähköisyyttä korostetaan ympäri autoa lätkityillä töpselilogoilla. Tekniikan alkuperäiseen kantajaan i3:een verrattuna Mini Cooper SE on vielä varsin persoonaton ilmestys. Toisaalta jos liikenteestä ei halua erottua yhtä paljon kuin i3:n ratissa, sähkö-Minin valinta voi olla hyvinkin sopiva. Olemassaolevan korin ja tekniikan risteytyksenä auto on kuitenkin jo valmiiksi vähän vanhahtava. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mini Cooper SE Essential Hinta alkaen 38 507 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 507 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 135 kW (184 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 32,6 / 28,9 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 234 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 3845 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 2495 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?