25.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: täyssähköinen Mini Cooper SE ajaa asiansa, mutta sen parasta ennen -päiväys lähestyy nopeasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäinen täyssähköinen sarjatuotantoon asti päätynyt Mini kantaa nimeä Cooper SE. Hyvää: voimalinja, pikalataus. Huonoa: rengasmelu, ohjaus, regeneroinnin säädettävyys. BMW:n alaisuuteen kuuluvan brittimerkin uutuus, Mini Cooper SE -sähköauto, on todellisuudessa kahden olemassaolevan auton yhdistelmä. Tekniikka on lainattu pienin muutoksin muutaman vuoden ikäisestä BMW i3:sta, koska muutakaan perustaa ei valmistajalla ole valmiina.32,6 kilowattitunnin ajoakku on sijoitettu auton pohjaan niin, ettei se pienennä sisä- tai tavaratiloja lainkaan. Tilat eivät siis ole normaalia Cooperia minikokoisemmat.Sähkövoimalinjan lisäksi Cooper SE:n erikoisuutena on uusi mittaristo. Ilman minkäänlaista lippaa herää pelko siitä, ettei mittaristosta näkisi aurinkoa vasten kunnolla, mutta onneksi tämä osoittautuu turhaksi. Mittaristo ei ole juuri personoitavissa, mutta kaiken tarvittavan saa näkymään ja kun lisäksi visuaalinen ilme edustaa tätä päivää, uudistus on varsin onnistunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittaristo sentään uusiSähkö sopii Minin imagoon erinomaisesti, mutta nykyinen Cooper-korimalli on esitelty jo vuonna 2014, joten muun muassa tietoviihdejärjestelmä tuntuu auttamatta vanhanaikaiselta. Regenerointi ei ole asteittain säädettävissä vaihteenvalitsimen tai ratin lapojen kautta, mutta sen saa kytkettyä kahteen eri asentoon, joista oletus jarruttaa moottorilla erittäin rajusti. Hieman häiritsevästi vaihteenvalitsimen voi siirtää asentoon, jossa polttomoottori-Minissä löytyy manuaaliasetus. Tässä asennossa tökkimällä regeneroinnin taso ei kuitenkaan muutu, eikä siitä tapahdu mitään muutakaan – olisiko suunnittelun kiireessä unohtunut estää valitsimen siirtyminen manuaaliasentoon?Sähköauto, muttei äänetönPolttomoottorin tilalle heitetyn sähkömoottorin 184 hevosvoimaa liikuttavat Miniä iloisesti, ja niukasti säädettävää regenerointia lukuun ottamatta voimalinja toimii saumattomasti. Kaasunvaste on tunnokas, ja äkäisempää liikuttelua varten voi ottaa käyttöön sport-ajotilan.Ohjaus on polttomoottoriseen Cooperiin verrattuna jäykähkö ja keskialueelta tahmaava. Kovemmassa vauhdissa ohjaus ei kuitenkaan muutu aivan tunnottomaksi, mutta se ei myöskään varta vasten houkuttele koukkaamaan moottoritieltä mutkateille. Korvakäytäviin kantautuva vollotus tosin lähes pakottaa pienemmille väylille: matka-ajossa rengasmelu on hurjaa, ja se vain korostuu, kun keulalla ei ole matalaäänistä polttomoottoria.Töpselit näkyvilleOnneksi latauspuoli on kunnossa. 50 kilowatin CCS-pikalatauksella akun luvataan täyttyvän 0–80 prosenttiin 28 minuutissa. Type 2 -pistokkeen kautta auto latautuu parhaillaan 11 kilowatin teholla (3 x 16 A) tyhjästä täyteen 3 tunnissa 15 minuutissa. Suko-pistokkeesta (1 x 10 A) lataus vie 15 tuntia.Sähkövoimalinjaa varten tehtyjä ratkaisuja on varsin vähän, mutta silti sähköisyyttä korostetaan ympäri autoa lätkityillä töpselilogoilla. Tekniikan alkuperäiseen kantajaan i3:een verrattuna Mini Cooper SE on vielä varsin persoonaton ilmestys. Toisaalta jos liikenteestä ei halua erottua yhtä paljon kuin i3:n ratissa, sähkö-Minin valinta voi olla hyvinkin sopiva. Olemassaolevan korin ja tekniikan risteytyksenä auto on kuitenkin jo valmiiksi vähän vanhahtava.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mini Cooper SE Essential Hinta alkaen 38 507 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 507 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 135 kW (184 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 32,6 / 28,9 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 234 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 3845 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 2495 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?