4.10.2020

BMW R 1250 GS 40-vuotisjuhlamallit – erikoisväritys ja enemmän varusteita

BMW juhlistaa GS-matkaenduromalliensa 40-vuotista historiaa esittelemällä R 1250 GS -malleista musta-keltaiset juhlamallit.

Vuonna 1980 esitelty BMW R 80 G/S oli markkinoiden ensimmäinen matkaenduro, joka luokan suosion myötä on noussut todelliseksi klassikoksi. 40 vuotta myöhemmin GS-malliston huipulla ovat R 1250 GS ja R 1250 GS Adventure. Juhlistaakseen GS-mallien 40-vuotista taivalta BMW esittelee molemmista juhlamallit, joiden värityksenä on R 100 GS:stä tuttu mustakeltainen teema.

Ulkonäön lisäksi juhlamallit erottuvat perusmalleista paremmalla varustelutasollaan. Varustukseen kuuluvat mm. uudet ABS Pro -integraalijarrut, perusmallin kahden ajotilan (Road ja Rain) lisäksi ECO-ajotila, dynaaminen luistonesto, sähkösäätöinen ESA-jousitus ja mäkilähtöavustin. Lisävarustelistakin on BMW:lle tyypilliseen tapaan pitkä. Se pitää sisällään mm. Pro-ajotilat (Dynamic, Dynamic Pro, Enduro ja Enduro Pro), moottorijarrun säädön, adaptiiviset led-ajovalot kaarreajovalotoiminnolla sekä kuljettajan ja matkustajan lämmitetyt istuimet. BMW-moottoripyöriin on mahdollisuus hankkia lisävarusteena myös Emergency Call -hätäviestipalvelu.

BMW R 1250 GS 40-vuotisjuhlamallit

BMW R 1250 GS -mallien voimanlähteenä on ilma-/nestejäähdytteinen kaksisylinterinen boxermoottori. Sen 1254 kuutiosenttimetrin iskutilavuudella saadaan huipputehoa 100 kW (136 hv) 7750 kierroksella ja muuttuvan venttiiliajoituksen (ShiftCam) avulla vääntömomenttia on tarjolla peräti 143 newtonmetriä 6250 kierroksella. Polttoaineen kulutukseksi valmistaja ilmoittaa keskimäärin 4,75 litraa sadalla kilometrillä ja huippunopeudeksi yli 200 kilometriä tunnissa.

R 1250 GS Adventuressa on pidemmät 210/220 millimetrin joustovarat, säädettävä 890/910 millimetrin istuinkorkeus ja 30 litran vetoinen polttoainetankki. Perusmallissa vastaavat lukemat ovat 190/200 millimetriä, 850/870 millimetriä ja 20 litraa.

Juhlamallien hinnat:
R 1250 GS: 27 499 €
R 1250 GS Adventure: 28 989 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat