22.8.2019 Ajoneuvot BMW:n turbomoottoreiden ja moottoriurheilun kultahäät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW juhlistaa turbojen viisikymmentä vuotta käsikkäin taivallettua matkaa moottoriurheilun parina. Valmistaja nimesi suurimmat turbojensa kehitysaskeleet urheilumaailmassa. BMW juhlii turbomoottoreiden kultahäitä. Baijerilaisyhtiö toi turboahtimet kilparadoille vuonna 1969, kun BMW 2002 TI sai ahtimen European Touring Car Championship -sarjaa varten. Moottorina toimi nelisylinterinen 2-litrainen M121, joka tuotti 0,98 barin ahtopaineilla noin 280 hevosvoimaa 6 500 rpm kierrosnopeudella. Valmistajan mukaan tekniikalla oltaisiin voitu tuottaa teoriassa 1,76 baria ahtopainetta, mutta sylinterikansi ei olisi kestänyt tällaisia paineita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teholukemat uusiin ulottuvuuksiin Seitsemän vuotta myöhemmin BMW 3.0 CSL:llä kisattiin legendaarisessa Le Mansin 24 tunnin kilpailussa. Yhdysvaltalaisartisti Frank Stellan suunnittelemalla värityksellä varustettua autoa vauhditti 3,2-litrainen M49/4 -moottori 1,72 barin ahtopaineen kera. Tuloksena 750 hevosvoimaa. Tulosta ei kuitenkaan tällä kertaa saavutettu, autokunnan kohtaamien teknisten ongelmien vuoksi. Vuonna 1977 Schnitzer Motorsport esitteli BWM M12/12 moottorin silloiseen 5-ryhmään luokiteltuun 320-malliin. Vuotta myöhemmin kyseisellä 400-hevosvoimaisella kolmossarjalaisella voitettiin Saksan kansallinen mestaruus. Mullistavalle 1970-luvulle mahtuu vielä yksi merkittävä turbotapahtuma. Avauskuvassa esiintyvän BMW M1 -superauton keskelle asennettu rivikuutonen herätti jo kunnioitusta ahtamattomana 4-ryhmässä, mutta viitosryhmään kehitetty ahdettu M88/2-moottori kasvatti teholukemat nelinumeroisiksi. Tuhat hevosvoimainen hirviö oli kova haastaja radoilla loistaneille Porschelle ja Fordille. Formuloiden turboaikakaudelle BMW liittyi mukaan 1981 Paul Roschen kehittämällä 1,5-litraisella moottorilla Brabhamin tallissa. Tuolloin moottori tuotti noin 560 hevosvoimaa, mutta suorituskyky parani jatkuvasti. Ensimmäisen voiton BMW:n turbomoottorilla saavutti Nelson Piquet vuonna 1982 ja vuotta myöhemmin hän saavutti jo maailmanmestaruuden Brabham BMW BT52 -autolla. Tässä vaiheessa moottori tuotti 640 hevosvoimaa 2,9 barin ahdoilla. Kehitysversio M12/13/1 ylsi aika-ajoissa jopa 1400-hevosvoiman tehoihin, tehden siitä BMW:n mukaan historian tehokkaimman F1-moottoin. Pitkän hiljaisuuden jälkeen modernia tekniikkaa Formula 1 -aikakauden jälkeen BMW toi turbomoottorin mukaan urheilumaailmaan vasta vuonna 2011. P13-moottorilla kilpailtiin FIA World Touring Car Championshipissä 320TC:llä ja P14-moottoria käytettiin WRC-sarjassa Mini Countrymanissa. Moottorin lohko ja kansi olivat lähes samanlaiset kuin vakioautoissa ja 1,6-litraisesta moottorista irtosi 320 hevosvoimaa. Nykyaikana suosittujen pienten ja litrateholtaan hyvien moottoreiden vastapainona esiteltiin vuonna 2016 P63 moottori M6 GT3:een. Tuplaturbolla varustettu 4,4-litrainen V8-moottori tarjoaa luokituksesta riippuen parhaillaan 585 hevosvoimaa. Tästä moottorista muokattiin vuoteen 2018 4-litrainen 500–600 -hevosvoimainen moottori M8 GTE -autoon FIA Wold Endurance Championship -sarjaa varten. BMW:n turbomoottoreiden ja moottoriurheilun kultahäävuosi 2019 toi tullessaan turbomoottorin myös DTM-sarjaan. Nelisylinterinen kaksilitrainen turbomoottori tarjoilee 2,5 barin ahtopaineilla 600 hevosvoimaa. Uusinta teknologiaa edustava moottori on myös puolta kevyempi kuin tätä edeltänyt DTM-sarjan moottori, painoa on nyt vain 85 kilogrammaa. Moottorilla saavutettiin voitto sen debyyttikilpailussa Hockenheimillä. Lähde: BMW Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?