22.8.2019 Ajoneuvot BMW:n turbomoottoreiden ja moottoriurheilun kultahäät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW juhlistaa turbojen viisikymmentä vuotta käsikkäin taivallettua matkaa moottoriurheilun parina. Valmistaja nimesi suurimmat turbojensa kehitysaskeleet urheilumaailmassa. BMW juhlii turbomoottoreiden kultahäitä. Baijerilaisyhtiö toi turboahtimet kilparadoille vuonna 1969, kun BMW 2002 TI sai ahtimen European Touring Car Championship -sarjaa varten. Moottorina toimi nelisylinterinen 2-litrainen M121, joka tuotti 0,98 barin ahtopaineilla noin 280 hevosvoimaa 6 500 rpm kierrosnopeudella. Valmistajan mukaan tekniikalla oltaisiin voitu tuottaa teoriassa 1,76 baria ahtopainetta, mutta sylinterikansi ei olisi kestänyt tällaisia paineita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeholukemat uusiin ulottuvuuksiinSeitsemän vuotta myöhemmin BMW 3.0 CSL:llä kisattiin legendaarisessa Le Mansin 24 tunnin kilpailussa. Yhdysvaltalaisartisti Frank Stellan suunnittelemalla värityksellä varustettua autoa vauhditti 3,2-litrainen M49/4 -moottori 1,72 barin ahtopaineen kera. Tuloksena 750 hevosvoimaa. Tulosta ei kuitenkaan tällä kertaa saavutettu, autokunnan kohtaamien teknisten ongelmien vuoksi.Vuonna 1977 Schnitzer Motorsport esitteli BWM M12/12 moottorin silloiseen 5-ryhmään luokiteltuun 320-malliin. Vuotta myöhemmin kyseisellä 400-hevosvoimaisella kolmossarjalaisella voitettiin Saksan kansallinen mestaruus.Mullistavalle 1970-luvulle mahtuu vielä yksi merkittävä turbotapahtuma. Avauskuvassa esiintyvän BMW M1 -superauton keskelle asennettu rivikuutonen herätti jo kunnioitusta ahtamattomana 4-ryhmässä, mutta viitosryhmään kehitetty ahdettu M88/2-moottori kasvatti teholukemat nelinumeroisiksi. Tuhat hevosvoimainen hirviö oli kova haastaja radoilla loistaneille Porschelle ja Fordille.Formuloiden turboaikakaudelle BMW liittyi mukaan 1981 Paul Roschen kehittämällä 1,5-litraisella moottorilla Brabhamin tallissa. Tuolloin moottori tuotti noin 560 hevosvoimaa, mutta suorituskyky parani jatkuvasti. Ensimmäisen voiton BMW:n turbomoottorilla saavutti Nelson Piquet vuonna 1982 ja vuotta myöhemmin hän saavutti jo maailmanmestaruuden Brabham BMW BT52 -autolla. Tässä vaiheessa moottori tuotti 640 hevosvoimaa 2,9 barin ahdoilla. Kehitysversio M12/13/1 ylsi aika-ajoissa jopa 1400-hevosvoiman tehoihin, tehden siitä BMW:n mukaan historian tehokkaimman F1-moottoin.Pitkän hiljaisuuden jälkeen modernia tekniikkaaFormula 1 -aikakauden jälkeen BMW toi turbomoottorin mukaan urheilumaailmaan vasta vuonna 2011. P13-moottorilla kilpailtiin FIA World Touring Car Championshipissä 320TC:llä ja P14-moottoria käytettiin WRC-sarjassa Mini Countrymanissa. Moottorin lohko ja kansi olivat lähes samanlaiset kuin vakioautoissa ja 1,6-litraisesta moottorista irtosi 320 hevosvoimaa.Nykyaikana suosittujen pienten ja litrateholtaan hyvien moottoreiden vastapainona esiteltiin vuonna 2016 P63 moottori M6 GT3:een. Tuplaturbolla varustettu 4,4-litrainen V8-moottori tarjoaa luokituksesta riippuen parhaillaan 585 hevosvoimaa. Tästä moottorista muokattiin vuoteen 2018 4-litrainen 500–600 -hevosvoimainen moottori M8 GTE -autoon FIA Wold Endurance Championship -sarjaa varten.BMW:n turbomoottoreiden ja moottoriurheilun kultahäävuosi 2019 toi tullessaan turbomoottorin myös DTM-sarjaan. Nelisylinterinen kaksilitrainen turbomoottori tarjoilee 2,5 barin ahtopaineilla 600 hevosvoimaa. Uusinta teknologiaa edustava moottori on myös puolta kevyempi kuin tätä edeltänyt DTM-sarjan moottori, painoa on nyt vain 85 kilogrammaa. Moottorilla saavutettiin voitto sen debyyttikilpailussa Hockenheimillä.Lähde: BMW Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla