31.10.2016

Bridgestone Driveguard – naula renkaasta läpi, ja matkaan!

Bridgestone Driveguard

Bridgestone Driveguard -rengas lupaa matkan jatkuvan autolla kuin autolla, vaikka rengas puhkeaisikin.

Hento jyrinä kantautuu ohjaamoon. Hopeinen Peugeot 308 etenee Rooman eteläpuolella surkeakuntoista moottoriliikennetietä 80 kilometriä tunnissa. Mittariston yksi varoitusvalo hohtaa oranssina, ja auton kulkusuuntaa pitää ajoittain paimentaa kevyesti.

Varoitusvalo kertoo rengaspaineongelmasta. Auton vasen eturengas on nimittäin puhki, tai oikeammin puhkaistu.

Puoli tunti aikaisemmin paksu rautanaula lyötiin vasaralla renkaan kyljestä läpi. Tyhjentymisen jälkeen renkaalla lähdettiin liikenteeseen, ja nyt kilometrejä on kertynyt jo parikymmentä.

Hiljaisella sivutiellä polkaisen jarrun pohjaan. ABS-järjestelmä aktivoituu ja auto pysähtyy ongelmitta suoraan.

Tilanne lienee tuttu kaikille, jotka ovat kokeneet rengasrikon niin kutsutuilla runflat-renkailla. Kaksituhattaluvun alussa nämä tyhjänä ajettavat renkaat yleistyivät erityisesti BMW:n malleissa. Siitä lähtien moniin uusiin autoihin on saanut renkaat, joilla voi ajaa rengasrikon jälkeen korjaamolle.

Tyhjänä ajettavien renkaiden mukavuusetua esiteltiin kokeella, jossa toimittajat laitettiin vaihtamaan varapyörä tai käyttämään paikkausvaahtoa. Kuten kuvan lammikosta näkee, vaahto toimii huonosti suureen reikään.

Autoilijan kannalta edut ovat selvät: matka ei katkea epämiellyttävään aikaan epämiellyttävässä paikassa. Tuskin kukaan haluaa vaihtaa rengasta moottoritien varressa perheen lomamatkalla. Maailman suurkaupungeista taas löytyy alueita, joissa jo pelkkä pysähtyminen voi olla vaarallista.

Autonvalmistajaa taas kiinnostaa vararenkaasta tai paikkaussarjasta luopumisen tuomat kustannus- ja tilasäästöt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteensopivuutta taaksepäin

Runflat-renkaat vaativat kuitenkin autolta ja vanteilta yhteensopivuutta. Jäykkä sivuseinämä asettaa haasteita jousitusmukavuudelle. Etenkin ensimmäisen sukupolven runflat-renkaita moitittiin epämukaviksi ja uraherkiksi.

Bridgestone Driveguard
Mukavuutta vertailtiin Bridgestonen Euroopan testikeskuksen mukavuusradalla.

Runflat ei ole ainoa teknologia, joka mahdollistaa rengasrikon jälkeisen matkanjatkamisen. Yksi innovaatio on renkaan sisäpinnalle levitettävä tahmea kalvo, jota reiän tehnyt teräesine vetää renkaan sisäpinnasta paikaksi. Tekniikan ongelmana ovat sivuseinämän puhkaisevat viillot ja paikalleen jumittuvat piikit, joiden juuresta ilma vuotaa ulos.

Uusin tulokas on Peugeotin alla tyhjänä pyörinyt Bridgestonen Driveguard-rengasta. Yhtiö esitteli teknologiaa Rooman testikeskuksessaan ja sitä ympäröivässä tiestössä.

Driveguardin idea on yksinkertainen, ja hyvin lähellä perinteistä runflatiä: ilmalla täytettynä se toimii kuten tavallinen rengas. Kun rengas piston, viillon tai muun puhkeamisen jälkeen alkaa tyhjentyä, joustaa rengas hieman kasaan. Silloin sivuseinämä jäykistyy ja alkaa kantaa kuormaa.

Tyhjentynyt Driveguard siis näyttää alhaisen ilmanpaineen takia länään painuneelta renkaalta. Siksi se myös muovaantuu ajossa rajusti, mikä kehittää lämpöä. Ongelma on ratkaistu renkaan kylkeen muotoillulla viuhkakuviolla, joka jäähdyttävät tuulettimen tavoin.

Bridgestone Driveguard
Viuhkamaisen kuvion kerrotaan aiheuttavan ilmavirtaan pyörteitä, joka jäähdyttää rengasta.

Renkaiden luvataan kestävän 80 kilometrin ajomatka korkeintaan 80 km/h nopeudella. Kyse ei ole tuhoutumattomasta renkaasta, vaan lisämatkaa ja aikaa tuovasta avusta.

Driveguard kuulostaa siis runflat-renkailta, joita Bridgestone on monien muiden rengasmerkkien tavoin valmistanut yli vuosikymmenen ajan.

Erona perinteiseen runflatiin on se, ettei rengas tarvitse erikoisvanteita tai auton jousitus hienosäätöä. Valmistaja kertoo renkaiden toimivan tavallisilla vanteilla, ja autolta vaaditaan ainoastaan auton oma tai jälkiasennettu rengaspaineen valvontajärjestelmä – ilman sitä kuljettaja ei välttämättä huomaisi renkaan puhkeamista.

Mukavuus koetukselle

Bridgestone Driveguard
Bridgestonen poikkileikkauskuva paljastaa Driveguardin eron tavalliseen renkaaseen: oranssilla tehostevärillä korostettu alue renkaan sivuseinämässä kantaa kuorman renkaan puhjettua.

Driveguardin toimintaperiaatteen takia suuri osa renkaan sivuseinämästä on tavallista jäykempää ja paksumpaa kumia. Lisäkiloja Bridgestone Driveguard aiheuttaa rengaskoosta riippuen 0,5–1 kilogrammaa. Valmistaja kuitenkin väittää mukavuuseron tavalliseen renkaaseen olevan huomaamaton.

Väitteidensä todistamiseksi Bridgestone järjesti testikeskuksensa mukavuusradalle kaksi identtistä autoa. Toisen alla odottivat tavalliset Turanza-kesärenkaat ja toisesta löytyivät uudet Driveguardit.

Bridgestone Driveguard
Rengasjulkaisu on myös rengasralli. Onneksi vaihtotyö sujuu ammattilaisilta nopeasti.

Rengasvalmistajan omalla testialueella rengasvalmistajan asettamilla rengaspaineilla mukavuuseroa on vaikea huomata. Lyhyestä kokeesta ei voi vetää johtopäätöksiä, mutta ainakaan hallituissa olosuhteissa mukavuusongelmaa ei havaitse. Uraherkkyyden arviointi vaatii ajoa suomalaisessa tieympäristössä.

Mikäli rengas todistaa valmistajansa lupaukset todeksi myös Suomen tiestöllä, tarjoaa Driveguard houkuttelevan vaihtoehdon autoilijoille, joita ei puhkeamista seuraava tienvarren rengasruletti kiinnosta.

Toistaiseksi Driveguard-renkaat ovat oma mallinsa Bridgestonen tuotevalikoimassa. Tällä hetkellä Driveguard-valikoimasta löytyy kesärenkaita sekä Keski-Eurooppaan suunniteltuja kitkoja. Malliston voinee odottaa laajenevan ainakin pohjoisiin oloihin soveltuvilla nastattomilla talvirenkailla. Nastarenkaista ei vielä ole varmuutta.

Bridgestone Driveguard
Ja eikun matkaan!

Hintaero tavallisiin renkaisiin on rengaskoosta riippuen euroista muutamiin kymppeihin per rengas – tienvarressa rengasta vaihtaessa se tuntunee kohtuulliselta.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Bridgestone

Luetuimmat