28.2.2021

Cadillacin Blackwingit – mekaanisesti ahdettua hienostuneisuutta

Cadillac Blackwing

Cadillacilla ei tyydytä katselemaan vierestä, kun eurooppalaiset premium-merkit tuovat omia muskelisedaneitaan USA:n teille. Näin Michiganissa päätettiinkin tuoda tehoennätykset 2020-luvulle.

Cadillac, amerikkalaisista premium-merkeistä ehkä se kaikkein nimekkäin, on toteuttamassa koko malliston kattavaa uudistusta. Sen yhteydessä uusiksi ovat menneet niin kookkaimman pään Escalade, kuin sirommat sedanit, jotka kulkevat nyt nimillä CT-4 ja CT-5. Eurooppalaisessa kokoluokituksessa uutuudet sijoittuisivat D- ja E-segmentteihin. CT-5 on samalla Caddyn USA:n malliston lippulaivasedan, sillä edustusluokan CT-6:ta myydään enää vain Kiinassa.

Tuoreet premium-sedanit ovat nyt saaneet kruunuikseen odotetut huippumallit. Cadillacin kielellä niitä on kutsuttu V-series -malleiksi, mutta nyt tämän nimen yläpuolelle on luotu uusi Blackwing -mallisarja. Merkin filosofiaan on kuulunut tietynlainen konservatiivisuus, eli asiakkaiden tarpeita (lue: tunteita) on pyritty tyydyttämään varsin perinteisillä, periamerikkalaisilla resepteillä. Niinpä edelleen 2020-luvulla bensa palaa ja rengas ulvoo – mitä hienostuneimmalla tavalla tietenkin, onhan kyse Cadillacista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sivistyneesti radalle

Blackwing -spesiaalivarustus on saatavilla molempiin malleihin. Monenkattava varustelu ulottuu ulkokuoren ja sisätilojen lisäksi tietysti voimalinjaan sekä alustaan. Autojen koreja on terästetty niin tyylillisin kuin aerodynaamisin osakokonaisuuksin. Fastback-tyylisen perän täydentää hiilikuitumuovinen takasiipi, jonka inspiroimana mallisarja on nimettykin. Korille ja alustalle on annettu jäykkyyttä lisävahvistuksilla.

Cadillac Blackwing

Sisustassa vahvan urheilullinen teema jatkuu paitsi visuaalisin, myös teknisin yksityiskohdin, sillä esimerkiksi istuimet on suunniteltu perus-V:tä selkeämmin keveyden ja tukevuuden ehdoilla. Kuljettajaa hemmotellaan lisäksi Integrated Performance Data Recorder -järjestelmällä, joka kerää rata-ajosuorituksesta tarkkaa dataa lukuisilla eri parametreillä sekä Full HD -videomateriaalia. Tästä on enemmän hyötyä kuin äkkiseltään ajattelisi, sillä Blackwingin omistajista vähintään noin 99,99 prosenttia tulee varmasti ulkoiluttamaan omaansa säännöllisesti ratapäivillä.

Cadillac Blackwing

Pikkusisko CT-4-V Blackwingissä luotetaan meikäläisittäin vähemmän tunnettuun 3,6 litran V6-voimanlähteeseen tuplaturbolla. 475 hevosvoiman tehovarat eivät kuulosta vähältä eivätkä tietysti olekaan sitä, mutta silti esimerkiksi täysin vertailukelpoisen Alfa Romeo Giulia QV:n 505 hevosesta jäädään jo näkyvästi. Toisaalta teholukemat eivät missään nimessä kerro kaikkea, ja nollasta sataan Caddy pääsee lukemaan 3,8 sekuntia eli jopa aavistuksen verran Alfaa sukkelammin.

Cadillac Blackwing

Blackwingin erityislaatuisuudesta kertoo myös se, että sitä tarjotaan lähtökohtaisesti kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kera. Myös 10-portainen automaattilaatikko on saatavilla sellaista haluavalle. Voima välitetään joka tapauksessa takapyörille.

CT-5-V Blackwing – kaunotar ja hirviö samassa paketissa

Jos äsken luettu jätti ilmoille minkäänlaisia kysymyksiä voimavarojen riittävyydestä, voi vastaukseksi kertoa tämän: CT-5-V Blackwing on kaikkien aikojen tehokkain katulaillinen Cadillac. Siinä GM:n 6,2-litraisesta V8:sta on kutiteltu irti 670 hevosvoiman teho ja pientä vaille 900 newtonmetrin vääntömomentti. Suomalaiselle bensalenkkarille voimanlähde on tuttu erityisesti Corvettesta. Cadillaciin tämä moottori päätyykin suoraan Corvette-tuotantolinjalta Kentuckyn Bowling Greenistä, puhtaasti käsin tehtynä totta kai.

Cadillac Blackwing

Lähtökohtaisesti myös CT-5:ssä urheilullisen ajokokemuksen viimeistelee Chevy Camarosta lainattu Tremecin kuusivaihteinen manuaalilaatikko. Alustan ja voimansiirron puolella kuljettajaa avustetaan lukuisilla elektronisilla järjestelmillä. Niistä mainitsemisen arvoinen on ainakin viimeisimmän huudon mukainen Magnetic Ride Control -jousitus, joka vastaa töyssyihin ja kallistuksiin erittäin hanakasti.

Tässäkään kohtaa ei voi vastustaa kiusausta verrata isosisko-Blackwingiä sen eurooppalaisiin päähaastajiin, tuoreeseen BMW M5 CS:ään sekä Mercedes-AMG E63 S:ään. Tilanne on kutkuttava, sillä Caddy kyllä pesee euromuskelit sekä teho- että vääntölukemissa, kuin myös teho-painosuhteessa selvästi, mutta jää niille paperilla yhtä selvällä erolla paikaltaankiihdytyksessä. Cadillacilta kiihdytys 0 – 100 km/h vie 3,7 sekuntia. Eurooppalaisten puolella tässä lienevät ainakin huolella hiotut automaattilaatikot sekä neliveto. Painotukset ovat joka tapauksessa erilaiset, eikä näillä lukemilla voida mitenkään ennustaa parasta kierrosaikaa. Siitäkin muuten tullaan varmasti mitä pikimmiten tekemään selkoa.

Rajoitettu erä

Blackwingejä, jotka pääsevät USA:ssa myyntiin kesällä, on saatavilla rajoitetusti. Tämä ei tarkoita mitään ennalta ilmoitettua tuotantolukemaa, mutta autoja ei välttämättä riitä myynnin alkaessa kaikille haluaville. Toinen monen eteen astuva ongelma on hinta. Täällä Euroopassa Cadillac-hintoja ei ainakaan toistaiseksi tarvitse kysellä, mutta Yhdysvalloissa CT-5-V Blackwing maksaa vähintään 84 000 dollaria, mikä on esimerkiksi noin 25 000 dollaria enemmän kuin Corvette C8:n lähtöhinta. Cadillacin tehoista pääsee kuitenkin nauttimaan huokealla hinnalla siinä tapauksessa, että vertailukohdaksi ottaa E63:n yli sadan tuhannen dollarin hintapyynnin.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Cadillac, Top Gear ja Car and Driver Kuvat: Cadillac

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat