Ajoneuvot | Koeajo | 11.12.2013

Koeajo: Chevrolet Spark

1.2 LTZ

Kevyesti päivitetty Spark on omaperäinen ja edullinen pikkuauto. Hyvää: Takatilat, tavaratila penkit kaadettuina. Huonoa: Melu, puhdittomuus, laatuvaikutelma.

Jaa artikkeli

Koreassa valmistetettavaa Sparkia on ollut Suomessa saatavilla nyt kolme vuotta ja autoa päivitettiin juuri. Iloisempi nokka on nyt tuoreempi, ilman arpia.

Hytissä tunnelmaa on ajanhengen mukaisesti väritetty korin värisillä paneeleilla. Eri suuruisia säilytyslokeroita on hyvin käsillä, ja pienille tavaroille löytää kätevästi paikan. Ajoergonomia on hieman kummallinen säätömahdollisuuksineen, ohjauspyörään kaipaisi etäisyydensäätöä korkeudensäädön kaveriksi. Istuimiin tarvitsisi ryhtiä ja tukea etenkin istuinosaan.

Pippuria kierroksilla

Sparkin moottorivaihtoehdot säilyvät ennallaan. Litran suuruinen ja koeajamamme 1,2 litrainen bensiinimoottori ovat vapaasti hengittäviä. Vaihteisto on 5-vaihteinen manuaali, eikä automaattia ole saatavilla.

Moottorin 81 hevosvoimaa kuljettaa kevyttä autoa riittävästi, mutta kierroksia ajaminen vaatii. Kaupunkiajossa ensimmäisen vaihteen tarpeettoman lyhyt välitys aiheuttaa turhan tiuhaa vaihteiden kauhomista.

Varustelu on hintaluokassaan hyvä: 10 990 maksava 1,0 litrainen LS tarjoaa matkustajilleen 6 turvatyynyä, ajonvakautuksen ja ilmastoinnin.

Varusteiden määrä kasvaa isomman moottorin myötä ja 1,2 litraiseen kuuluu urheilullisempien puskureiden lisäksi peruutustutka, kevytmetallivanteet ja ajotietokone.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat