Ajoneuvot Koeajo 17.6.2014

Koeajo: Citroën DS3

Citroënin rättikattoinen DS3 on muotovalio kesäauto, jota ei kannata jättää heitteille talven tullen. Hyvää: muotoilu, nopeasti avautuva kangaskatto. Huonoa: äänieristys (kangaskatto), hinta, ohjaustuntuma.

Citroën DS3 Cabrion kangaskatto laskostuu sähköisesti katon takareunaan. Katto laskostuu mukavan nopeasti auringon tieltä – ja kuten koeajon aikana tuli koettua – yhtä ripeästi sadekuuron yllättäessä myös takaisin pään ylle. Katto avautuu ja sulkeutuu 16 sekunnissa.

Katto voidaan avata ja sulkea myös auton liikkuessa, aina 120 kilometrin tuntinopeuteen saakka.

Rengasäänet häiritsevät

Moottoritiellä auton omien renkaiden äänet eivät häiritsevästi kanna sisälle matkustamoon, mutta ohitustilanteissa etenkin rekkojen rengasrallatus kuuluu sitäkin selvemmin.

Koeajetulla 156 hevosvoiman tehoisella moottorilla DS3 liikkuu kerkeästi kaikkiin arkiajotarpeisiin. Ohjauksen suhteen jää toivomisen varaa, tuntuma on kuminauhamainen.

Erottuva DS-mallisto

Citroën on autonvalmistajana muokannut DS-malleistaan muotoilultaan erottuvia autoja, joiden on määrä kilpailla premium-merkkien kanssa tasapäin. Aseita tässä taistelussa ovat persoonallisen muotoilun lisäksi viimeistelyn taso. Sen suhteen koeajetulla varsin hintavalla ranskattarella ei ole hävettävää.

Valmistajansa mukaan DS3 Cabrio on pienten perheautojen ainoa avattavalla kattorakenteella varustettu vaihtoehto, joka on rekisteröity kuljettajan lisäksi neljälle matkustajalle.

Kangaskaton värivaihtoehdot ovat perinteinen musta, tummansininen tai DS Monogramme, jossa DS-sarjan logo on istutettu kahden harmaan värin yhdistelmänä kattokankaan kuvioinniksi.

Ranskattaren kilpailijoita ovat Mini Cabrio ja Fiat 500C.

Hyvät matkustustilat

Sisätilat on suunniteltu fiksusti, sillä takana matkustavilla on enemmän jalkatilaa kuin ulkoapäin voisi kuvitella.

Tavaroille on sitä vastoin niukat tilat, vaikka litroja on peräti 265. Litrat ovat vaikeasti tavoitettavissa, sillä tavaratila on erittäin matala. Lastaus on konstikasta, sillä saranoilla pystysuunnassa avautuva takaluukku paljastaa kapean lastausaukon.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Citroën

Kaikki koeajot

Uusimmat