17.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën DS3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin rättikattoinen DS3 on muotovalio kesäauto, jota ei kannata jättää heitteille talven tullen. Hyvää: muotoilu, nopeasti avautuva kangaskatto. Huonoa: äänieristys (kangaskatto), hinta, ohjaustuntuma. Citroën DS3 Cabrion kangaskatto laskostuu sähköisesti katon takareunaan. Katto laskostuu mukavan nopeasti auringon tieltä – ja kuten koeajon aikana tuli koettua – yhtä ripeästi sadekuuron yllättäessä myös takaisin pään ylle. Katto avautuu ja sulkeutuu 16 sekunnissa. Katto voidaan avata ja sulkea myös auton liikkuessa, aina 120 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rengasäänet häiritsevät Moottoritiellä auton omien renkaiden äänet eivät häiritsevästi kanna sisälle matkustamoon, mutta ohitustilanteissa etenkin rekkojen rengasrallatus kuuluu sitäkin selvemmin. Koeajetulla 156 hevosvoiman tehoisella moottorilla DS3 liikkuu kerkeästi kaikkiin arkiajotarpeisiin. Ohjauksen suhteen jää toivomisen varaa, tuntuma on kuminauhamainen. Erottuva DS-mallisto Citroën on autonvalmistajana muokannut DS-malleistaan muotoilultaan erottuvia autoja, joiden on määrä kilpailla premium-merkkien kanssa tasapäin. Aseita tässä taistelussa ovat persoonallisen muotoilun lisäksi viimeistelyn taso. Sen suhteen koeajetulla varsin hintavalla ranskattarella ei ole hävettävää. Valmistajansa mukaan DS3 Cabrio on pienten perheautojen ainoa avattavalla kattorakenteella varustettu vaihtoehto, joka on rekisteröity kuljettajan lisäksi neljälle matkustajalle. Kangaskaton värivaihtoehdot ovat perinteinen musta, tummansininen tai DS Monogramme, jossa DS-sarjan logo on istutettu kahden harmaan värin yhdistelmänä kattokankaan kuvioinniksi. Ranskattaren kilpailijoita ovat Mini Cabrio ja Fiat 500C. Hyvät matkustustilat Sisätilat on suunniteltu fiksusti, sillä takana matkustavilla on enemmän jalkatilaa kuin ulkoapäin voisi kuvitella. Tavaroille on sitä vastoin niukat tilat, vaikka litroja on peräti 265. Litrat ovat vaikeasti tavoitettavissa, sillä tavaratila on erittäin matala. Lastaus on konstikasta, sillä saranoilla pystysuunnassa avautuva takaluukku paljastaa kapean lastausaukon. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Citroën DS3 Cabrio Hinta alkaen 29 334 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 479 € Ajoneuvovero 119 €/ v Moottori 1 598 cm³, bensinimoottori, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 8,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 3948 mm, leveys 115 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2452 mm Tavaratila: 245 l Omamassa: 1231 kg Matkanjatkamispalvelu 10 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt