7.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Ferrari 250 GTE – uranuurtaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrarin kirkkaanpunaista 250 GTE-mallia vauhdittaa Formula1-moottorista kasvatettu V12, jonka mallimerkintä kertoo poikkeuksellisesti yhden sylinterin iskutilavuuden. Osaatko kuvitella ”kupee on upee” -teemaista näyttelyä ilman Ferraria? Emme mekään. Ja oikean Ferrarin moottoritilassa jyllää aito V12. 250 GTE, olkaa hyvä. Ferrarin filosofia poikkesi monessakin mielessä muista autovalmistaja. Enzo Ferrarille kilpaileminen ja ennen kaikkea kilpailujen voittaminen oli kaikki kaikessa. Se oli kuitenkin kallista puuhaa, ja kilpailutoiminnan rahoittamiseksi Ferrari rakensi suorituskykyisiä mutta tieliikennekelpoisia autoja, joiden haluttavuutta lisäsi niiden huomattavan korkea hinta. 250-sarja esiteltiin jo vuonna 1952, ja vuosikymmenen loppuun asti se tarkoitti lukuisia eri mallivariaatioita, joita valmistettiin erittäin pieniä määriä, vain joitakin kymmeniä per malli. Korit teetettiin koriräätäleillä ja autojen yksityiskohdat vaihtelivat autosta toiseen. Vasta vuonna 1960 esitelty 2+2 -paikkainen, Battista ”Pinin” Farinan suunnittelema 250 GTE oli ensimmäinen malli, joka ylsi lähes 1000 kappaleen valmistusmäärään. Se oli samalla Ferrarin ensimmäinen laajempaan valmistusmäärään yltänyt nelipaikkainen tuotantomalli. Kaikkiaan niitä valmistettiin 957 kappaletta. Moottorin tehoksi ilmoitettiin 240 hevosvoimaa. Kuin Ferrarin kilpailulegendan vahvistamiseksi merkin varhaisten tuotantomallien moottorit pohjautuivat 1,5-litraiseen, 12-sylinteriseen F1-moottoriin. Gaioacchino Colombon oli suunnitellut tämän alkuperäisen, kannen yläpuolisilla nokka-akseleilla varustetun kevytmetallimoottorin kaudelle 1947, jolloin myös valmistettiin ensimmäinen Ferrari-merkkinen auto. Se oli viisaasti suunniteltu niin, että moottorin iskutilavuutta voitiin kasvattaa kolmeen litraan asti. 250-mallin iskutilavuus onkin juuri tuo mainittu kolme litraa, eli mallimerkintä kertoo yhden sylinterin iskutilavuuden kuutiosenttimetreinä. 957 valmistetusta 250 GTE:stä yksi tilattiin Suomeen, ja se tuli A-lehtien toimitusjohtaja Olli Lyytikäiselle. Kuvan auto on vuosimallia 1963 ja se on alunperin myyty venetsialaiselle aatelismiehelle. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku