7.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Ferrari 250 GTE – uranuurtaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrarin kirkkaanpunaista 250 GTE-mallia vauhdittaa Formula1-moottorista kasvatettu V12, jonka mallimerkintä kertoo poikkeuksellisesti yhden sylinterin iskutilavuuden. Osaatko kuvitella ”kupee on upee” -teemaista näyttelyä ilman Ferraria? Emme mekään. Ja oikean Ferrarin moottoritilassa jyllää aito V12. 250 GTE, olkaa hyvä.Ferrarin filosofia poikkesi monessakin mielessä muista autovalmistaja. Enzo Ferrarille kilpaileminen ja ennen kaikkea kilpailujen voittaminen oli kaikki kaikessa. Se oli kuitenkin kallista puuhaa, ja kilpailutoiminnan rahoittamiseksi Ferrari rakensi suorituskykyisiä mutta tieliikennekelpoisia autoja, joiden haluttavuutta lisäsi niiden huomattavan korkea hinta.250-sarja esiteltiin jo vuonna 1952, ja vuosikymmenen loppuun asti se tarkoitti lukuisia eri mallivariaatioita, joita valmistettiin erittäin pieniä määriä, vain joitakin kymmeniä per malli. Korit teetettiin koriräätäleillä ja autojen yksityiskohdat vaihtelivat autosta toiseen.Vasta vuonna 1960 esitelty 2+2 -paikkainen, Battista ”Pinin” Farinan suunnittelema 250 GTE oli ensimmäinen malli, joka ylsi lähes 1000 kappaleen valmistusmäärään. Se oli samalla Ferrarin ensimmäinen laajempaan valmistusmäärään yltänyt nelipaikkainen tuotantomalli. Kaikkiaan niitä valmistettiin 957 kappaletta. Moottorin tehoksi ilmoitettiin 240 hevosvoimaa.Kuin Ferrarin kilpailulegendan vahvistamiseksi merkin varhaisten tuotantomallien moottorit pohjautuivat 1,5-litraiseen, 12-sylinteriseen F1-moottoriin. Gaioacchino Colombon oli suunnitellut tämän alkuperäisen, kannen yläpuolisilla nokka-akseleilla varustetun kevytmetallimoottorin kaudelle 1947, jolloin myös valmistettiin ensimmäinen Ferrari-merkkinen auto.Se oli viisaasti suunniteltu niin, että moottorin iskutilavuutta voitiin kasvattaa kolmeen litraan asti. 250-mallin iskutilavuus onkin juuri tuo mainittu kolme litraa, eli mallimerkintä kertoo yhden sylinterin iskutilavuuden kuutiosenttimetreinä.957 valmistetusta 250 GTE:stä yksi tilattiin Suomeen, ja se tuli A-lehtien toimitusjohtaja Olli Lyytikäiselle. Kuvan auto on vuosimallia 1963 ja se on alunperin myyty venetsialaiselle aatelismiehelle.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?