28.9.2017

Continentalin prototyyppirenkaat mittaavat ja muuttuvat ajon aikana

ContiAdapt

Continentalin tulevaisuuden rengasteknologiat lupaavat parempaa turvallisuutta ja mukavuutta mukauttamalla renkaan tien pintaan sopivaksi.

Tienpinta auton alla vaihtuu jatkuvasti. Autonvalmistajat sopeuttvat autojaan vaihtuviin olosuhteisiin mukautuvalla iskunvaimennuksella. Nyt Continental pyrkii tuomaan näitä ominaisuuksia renkaisiin. Tavoitteena on parantaa samaan aikaan sekä mukavuutta että turvallisuutta.

Uusilla teknologioilla Continental voi reaaliaikaisesti mitata rengasta ja tien pintaa, sekä mukauttaa rengasta kelin ja tien kunnon mukaiseksi. Tehtaan prototyyppirenkaan luvataan tarjoavan parhaan yhdistelmän märälle, kuivalle ja liukkaalle kelille. Rengas muotoutuu tien ja keliolosuhteiden lisäksi myös kuljettajan toiveiden mukaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkkailua ja muovautumista

Rengas perustuu kahteen uuteen erilaiseen teknologiaan, jotka yhdistämällä edellä mainitut ominaisuudet saavutetaan. ContiSense perustuu pitkälti antureihin ja mittaamiseen, ContiAdapt taas muuttaa vanteen leveyttä ajon aikana. Molemmat teknologiat esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa – yhtiö ei vielä paljasta, milloin teknologiat olisivat kuluttajan saatavilla.

ContiSense perustuu sähköä johtavan kumiseoksen kehittelyyn, joka mahdollistaa viestittelyn renkaan ja auton välillä. Kumissa olevat sensorit tarkkailevat jatkuvasti renkaan kulutuspintaa ja tien lämpötilaa. Kuljettajalle ilmoitetaan poikkeavista tuloksista tarpeen mukaan.

Järjestelmä varoittaa kuljettajaa puhkeavasta renkaasta välittömästi. Tähän asti varoitus on perustunut rengaspaineeseen, eli tieto on ollut saatavilla vasta paineen alettua laskea. Tulevaisuudessa ContiSenseen lisätään antureita, jolloin rengas voisi välittää tiedon kuljettajalle esimerkiksi lumesta tiellä. Kaikki nämä tiedot voidaan välittää myös älypuhelimeen.

ContiAdapt muokkaa rengaspainetta vanneleveyttä muuttamalla. Tarkoituksena on muuttaa renkaan ja tien välistä kosketuspintaa hetkellisesti ajotilanteeseen sopivaksi. Neljä eri vaihtoehtoa on suunniteltu tarjoamaan parhaan ajokokemuksen märälle, epätasaiselle, liukkaalle ja normaalille tien kunnolle. Tämän lisäksi järjestelmä mahdollistaa auton parkkeeraamiseen esimerkiksi syvään lumeen alentamalla rengaspaineen alle 1 baarin.

Lähde: Continental Rengas Oy

Luetuimmat