28.9.2017 Ajoneuvot Continentalin prototyyppirenkaat mittaavat ja muuttuvat ajon aikana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continentalin tulevaisuuden rengasteknologiat lupaavat parempaa turvallisuutta ja mukavuutta mukauttamalla renkaan tien pintaan sopivaksi. Tienpinta auton alla vaihtuu jatkuvasti. Autonvalmistajat sopeuttvat autojaan vaihtuviin olosuhteisiin mukautuvalla iskunvaimennuksella. Nyt Continental pyrkii tuomaan näitä ominaisuuksia renkaisiin. Tavoitteena on parantaa samaan aikaan sekä mukavuutta että turvallisuutta.Uusilla teknologioilla Continental voi reaaliaikaisesti mitata rengasta ja tien pintaa, sekä mukauttaa rengasta kelin ja tien kunnon mukaiseksi. Tehtaan prototyyppirenkaan luvataan tarjoavan parhaan yhdistelmän märälle, kuivalle ja liukkaalle kelille. Rengas muotoutuu tien ja keliolosuhteiden lisäksi myös kuljettajan toiveiden mukaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkkailua ja muovautumistaRengas perustuu kahteen uuteen erilaiseen teknologiaan, jotka yhdistämällä edellä mainitut ominaisuudet saavutetaan. ContiSense perustuu pitkälti antureihin ja mittaamiseen, ContiAdapt taas muuttaa vanteen leveyttä ajon aikana. Molemmat teknologiat esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa – yhtiö ei vielä paljasta, milloin teknologiat olisivat kuluttajan saatavilla.ContiSense perustuu sähköä johtavan kumiseoksen kehittelyyn, joka mahdollistaa viestittelyn renkaan ja auton välillä. Kumissa olevat sensorit tarkkailevat jatkuvasti renkaan kulutuspintaa ja tien lämpötilaa. Kuljettajalle ilmoitetaan poikkeavista tuloksista tarpeen mukaan.Järjestelmä varoittaa kuljettajaa puhkeavasta renkaasta välittömästi. Tähän asti varoitus on perustunut rengaspaineeseen, eli tieto on ollut saatavilla vasta paineen alettua laskea. Tulevaisuudessa ContiSenseen lisätään antureita, jolloin rengas voisi välittää tiedon kuljettajalle esimerkiksi lumesta tiellä. Kaikki nämä tiedot voidaan välittää myös älypuhelimeen.ContiAdapt muokkaa rengaspainetta vanneleveyttä muuttamalla. Tarkoituksena on muuttaa renkaan ja tien välistä kosketuspintaa hetkellisesti ajotilanteeseen sopivaksi. Neljä eri vaihtoehtoa on suunniteltu tarjoamaan parhaan ajokokemuksen märälle, epätasaiselle, liukkaalle ja normaalille tien kunnolle. Tämän lisäksi järjestelmä mahdollistaa auton parkkeeraamiseen esimerkiksi syvään lumeen alentamalla rengaspaineen alle 1 baarin.Lähde: Continental Rengas Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa