29.11.2020 Ajoneuvot Daimler ja Nokia riitelevät oikeudessa – Euroopan unionin tuomioistuin odottaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Daimler ja Nokia riitelevät oikeudessa samoista patenteista vielä viidennenkin kerran. Neljäs yritys, Düsseldorfissa, tasasi erät ja seuraavan kerran tavataan Euroopan unionin tuomioistuimessa. Daimler ja Nokia riitelevät oikeudessa matkapuhelinverkkoja koskevien patenttien lisensoimisesta. Saaga on jatkunut jo neljän erän verran, joista nyt viimeisimmässä Daimler veti pidemmän korren tasoittaen erävoitot. Tämän tuoreimman tapauksen seuraus on kuitenkin kiistan siirtyminen Euroopan unionin tuomioistuimen käsiteltäväksi, joka toivottavasti tarjoaa lopullisen ratkaisun pitkään jatkuneelle eripuralle.Moottori uutisoi aiheesta viimeksi elokuussa, jolloin Daimler AG hävisi patenttikiistan Nokia Oyj:lle saksalaisessa tuomioistuimessa. Tuolloin Nokialla olisi ollut mahdollisuus vaatia Mercedes-Benzin autojen myynnin keskeytystä Saksassa, mutta se olisi vaatinut oikeuskäsittelyn ja 7 miljardin euron takuut siltä varalta, että päätös olisi kumottu valitusvaiheessa. Tähän ei koskaan ryhdytty.Nokia on syyttänyt Daimleria yhtiön matkapuhelinverkkoja koskevien patenttien rikkomisesta. Nokian mielestä heidän patentit olisivat helposti lisensoitavissa reiluun hintaan, mutta Daimler on aiheesta eri mieltä. Daimler on käyttänyt näitä patentteja jo vuosia maksamatta yhtään mitään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDaimler ja Nokia riitelevät oikeudessaTekijänoikeuskorvaukset, joista Daimler ja Nokia riitelevät oikeudessa, koskevat muun muassa navigaattoreissa ja autonomisessa ajamisessa hyödynnettäviä teknologioita. Kyseessä on 4g-mobiiliverkkojen teknologiasta ja siitä lisensoiko Nokia niitä reilusti niin sanotuin FRAND-ehdoin.Nokia haluaa pitää kiinni mahdollisuudesta päättää miten se lisensoi tuotettaan ja Daimler vaatii Nokiaa tarjoamaan täyden pääsyn lisenssiin kaikille toimijoille. Düsseldorfin tuomioistuimen mukaan Nokia on oikeutettu vaatimaan patentinrikkomuspäätöstä, mutta toisaalta myös kysymys Nokian markkinoita hallitsevasta asemasta on aiheellinen.Toistaiseksi tilanne on jäädytetty ja siirretty Euroopan unionin tuomioistuimen käsiteltäväksi. Tämä tarkoittaa, että Daimler jatkaa Nokian patenttien hyödyntämistä ilmaiseksi. Nokia tienaa jo nyt vuosittain 1,4 miljardia euroa lisensseistään, joten kyseessä on merkittävä tulonlähde yritykselle.– Daimler on hyödyntänyt Nokian teknologiaa 14 vuotta ja vältellyt maksuja kaikin mahdollisin keinoin. Tämän päätöksen valossa aiomme arvioida vaihtoehtomme uudelleen, sanoi Nokia lausunnossaan.Autonvalmistaja toivotti tietenkin Düsseldorfin oikeuden päätöksen tervetulleeksi ja toivoi tämän tulevan selkeyttämään tärkeisiin patentteihin liittyviä kysymyksiä koko Euroopassa. Aika näyttää mihin tämä vielä johtaa, mutta tuleva päätös on merkittävä koko autoalan, ja oikeastaan jopa muidenkin patentteja hyödyntävien alojen, kannalta. Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen