29.11.2020 Ajoneuvot Daimler ja Nokia riitelevät oikeudessa – Euroopan unionin tuomioistuin odottaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Daimler ja Nokia riitelevät oikeudessa samoista patenteista vielä viidennenkin kerran. Neljäs yritys, Düsseldorfissa, tasasi erät ja seuraavan kerran tavataan Euroopan unionin tuomioistuimessa. Daimler ja Nokia riitelevät oikeudessa matkapuhelinverkkoja koskevien patenttien lisensoimisesta. Saaga on jatkunut jo neljän erän verran, joista nyt viimeisimmässä Daimler veti pidemmän korren tasoittaen erävoitot. Tämän tuoreimman tapauksen seuraus on kuitenkin kiistan siirtyminen Euroopan unionin tuomioistuimen käsiteltäväksi, joka toivottavasti tarjoaa lopullisen ratkaisun pitkään jatkuneelle eripuralle.Moottori uutisoi aiheesta viimeksi elokuussa, jolloin Daimler AG hävisi patenttikiistan Nokia Oyj:lle saksalaisessa tuomioistuimessa. Tuolloin Nokialla olisi ollut mahdollisuus vaatia Mercedes-Benzin autojen myynnin keskeytystä Saksassa, mutta se olisi vaatinut oikeuskäsittelyn ja 7 miljardin euron takuut siltä varalta, että päätös olisi kumottu valitusvaiheessa. Tähän ei koskaan ryhdytty.Nokia on syyttänyt Daimleria yhtiön matkapuhelinverkkoja koskevien patenttien rikkomisesta. Nokian mielestä heidän patentit olisivat helposti lisensoitavissa reiluun hintaan, mutta Daimler on aiheesta eri mieltä. Daimler on käyttänyt näitä patentteja jo vuosia maksamatta yhtään mitään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDaimler ja Nokia riitelevät oikeudessaTekijänoikeuskorvaukset, joista Daimler ja Nokia riitelevät oikeudessa, koskevat muun muassa navigaattoreissa ja autonomisessa ajamisessa hyödynnettäviä teknologioita. Kyseessä on 4g-mobiiliverkkojen teknologiasta ja siitä lisensoiko Nokia niitä reilusti niin sanotuin FRAND-ehdoin.Nokia haluaa pitää kiinni mahdollisuudesta päättää miten se lisensoi tuotettaan ja Daimler vaatii Nokiaa tarjoamaan täyden pääsyn lisenssiin kaikille toimijoille. Düsseldorfin tuomioistuimen mukaan Nokia on oikeutettu vaatimaan patentinrikkomuspäätöstä, mutta toisaalta myös kysymys Nokian markkinoita hallitsevasta asemasta on aiheellinen.Toistaiseksi tilanne on jäädytetty ja siirretty Euroopan unionin tuomioistuimen käsiteltäväksi. Tämä tarkoittaa, että Daimler jatkaa Nokian patenttien hyödyntämistä ilmaiseksi. Nokia tienaa jo nyt vuosittain 1,4 miljardia euroa lisensseistään, joten kyseessä on merkittävä tulonlähde yritykselle.– Daimler on hyödyntänyt Nokian teknologiaa 14 vuotta ja vältellyt maksuja kaikin mahdollisin keinoin. Tämän päätöksen valossa aiomme arvioida vaihtoehtomme uudelleen, sanoi Nokia lausunnossaan.Autonvalmistaja toivotti tietenkin Düsseldorfin oikeuden päätöksen tervetulleeksi ja toivoi tämän tulevan selkeyttämään tärkeisiin patentteihin liittyviä kysymyksiä koko Euroopassa. Aika näyttää mihin tämä vielä johtaa, mutta tuleva päätös on merkittävä koko autoalan, ja oikeastaan jopa muidenkin patentteja hyödyntävien alojen, kannalta. Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan