29.4.2024

Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan

Kuva Tuomas Rajala

Peugeot e308 SW on kohtuuhintainen sähköinen farmarimalli, jota markkinoilla on odotettu. Vihdoin mökille pääsee sähköisesti.

Tätä suomalaiset ovat odottaneet: farmarimallinen täyssähköauto, jonka hankkimiseen ei tarvitse myydä puolta omaisuutta. Farkkumarkkinoille ensimmäisten joukossa ennättää Peugeot, jonka e308 SW on sisarmalli piakkoin meille saapuvalle Opel Astran farmarille.

Sähköautojen farmarivalikoima on tähän mennessä ollut varsin vaatimaton. Oman farkkumallinsa on meikäläisittäin tuonut markkinoille vasta MG, jonka vitonen on ollut myynnissä jo pian vuoden päivät. Farkkua on toki tarjolla sähköisenä myös Porsche Taycan Cross Turismon muodossa, mutta hintaluokka karkaa varsin monen ulottumattomiin.  

Farmariauton tiloja rakastavalle kansalle sähköiset vaihtoehdot ovat tervetulleita. Kun suomalainen haluaa matkustaa kesällä mökille, on järkevää pakata mukaan niin paljon omaisuutta kuin mahdollista. Siihen farmari tarjoaa parhaat edellytykset. Toki kovimmat pelurit toki hinaavat lisätavaraa peräkärryn verran.

Tavaratilaa Peugeotin sähköfarkussa on mukavasti. 548 litraa vertautuu suoraan monen polttomoottorikäyttöisen farmarin tavaratilan kanssa, ja sähköversion kontti on identtinen 308:n ladattavan hybridimallin kanssa. Enää sähköisyys ei automaattisesti tarkoita pieniä takatiloja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pidempi akseliväli = lisää jalkatilaa

Sisätilat eivät ole joutuneet kärsimään tavaratilasta, sillä auton akseliväli on normimallia pidempi, ja näin ollen matkustajien tilat ovat kohdallaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on keskiluokan automalli, joten takamatkustajien tiloja ei voi kehua hulppeiksi. Viiden aikuisen kanssa tulee auttamatta ahdasta.

308:n voimalinjaa tavataan monessa konsernin tuotteessa. 156 hv ja 260 Nm tarjoavat hyvän arkisen suorituskyvyn, mutta eivät puhuttele merkittävällä tavalla. Akun kapasiteetti on 54 kWh, ja WLTP:n mukainen kulutuslukema on 15,1 kW. Kun numerot ynnäillään toimintamatkaksi, saadaan lukemaksi 410 kilometriä.

Todellisuudessa kulutus on toki reippaasti suurempi. Takatalven runnoessa pohjolaan tukevia pakkasia, nappasi e308 energiaa 21–22 kWh verran sadalla kilometrillä. Tuolla laskukaavalla toimintamatkaksi tulee 250 kilometriä, joten laturilla saa viettää talviolosuhteissa aikaa tiheästi.

e308 SW:n latausnopeus on optimaalisessa kelissä parhaimmillaan 100 kW, mutta pakkaskelissä se ei yllä lähellekään maksimaalista. Ellei akkua sitten aja lämpimäksi matka-ajossa, jolloin maksimilatausnopeus toteutuu jopa kymmenen pakkasasteen tuolla puolen.

Kylmemmällä akulla maksimi pyörii vajaassa 70 kW:ssa, ja 10–80 prosentin varaus ottaa aikaa noin kolme varttia. Suoritus ei sinänsä ole paha, sillä optimaalisissa olosuhteissa toimenpide ottaa valmistajan mukaan aikaa 28 minuuttia.

Ranskalainen, eli mukava

Ajettavuuden näkökulmasta e308 edustaa tyypillistä ranskalaista: mukava alusta ja tunnoton ohjaus. E308 nielee tien epätasaisuudet hyvin, vaikka koeajolle sattui paikoin varsin ankarat olosuhteet. Samalla tuli huomattua, että auton maavara on pieni. Tämä on kuumottavaa, sillä sähköautojen akut ovat hyvin alttiita vaurioille. Onneksi kyse oli tällä kertaa pehmeästä lumivallista.

Peugeotin puutteellista ohjaustuntumaa korostaa pieni ohjauspyörä, joka saa auton tuntumaan paikoin leikkiautomaiselta. 380:n ratti on vastaava kuin valmistajan muissa malleissakin, ja mittaristoa katsellaan ohjauspyörän yli, eikä läpi. Ratkaisu on sinänsä itselleni toimiva, mutta tuntuma ei ole paras mahdollinen.

Ohjauspyöräratkaisu on osa Peugeotin i-cockpit -konseptia. Siihen kuuluu ratin lisäksi mittaristo ja keskikonsolin näytöt. Tietoviihdenäyttö on jaettu kahteen kosketusnäyttöosaan, jotka ovat ohjelmoitavissa käyttäjän toiveiden mukaan.

Niiden optimaalinen käyttö vaatii säätämistä, ja osa toiminnallisuuksista tuntuu olevan piilotettu niin syvälle valikoihin, että aivot liki sulavat. Kikkailun ja säätämisen jälkeen kokonaisuuden saa onneksi toimimaan hyvin, mutta pakasta vedettynä homma ei oikein toimi. Onneksi alemman näytön alalaidassa on muutama fyysinen kytkin, jotka selkeyttävät monta asiaa.

Onko Peugeot e308:ssa aineksia mökkikansa suosikiksi? On toki, mutta ranskalaisuus saattaa aiheuttaa haasteita markkinoiden valtaamiselle. Suomi on niin vahvasti Corolla-kansaa, ettei vakuuttavinkaan tuote ei välttämättä kelpaa ilman japanilaismerkin logoa. Se on sääli, sillä Pösö on oikeasti kelpo sähköfarkku.

Peugeot e308 SW

SÄHKÖAUTO, etuveto

115 kW (156 hv), 260 Nm

Akku netto 54,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 100 kW

WLTP-kulutus 15,1 kWh / 100 km

Toimintamatka 404 km

Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s

huippunopeus 150 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 363 mm

Leveys 1 852 mm

Korkeus 1 442 mm

Akseliväli 2 732 mm

Tavaratila 548 l

Omamassa 1 791 kg

 

Euro NCAP 4 (2022)

Takuu 3 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 42 590 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat