6.3.2024

Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä

Peugeot E-3008

Peugeot 3008 saapuu aluksi täyssähköisenä ja täysin uuden sähköisen perusrakenteen turvin. Tällä hetkellä E-3008 kantaa siis lippua koko Stellantiksen merkki-imperiumin edestä.

Autojen perusrakenteista puhuminen ei ole lopulta kovin jännittävää puuhaa, mutta siihen voi suhtautua pakollisena pahana. Peugeot E-3008 tuo markkinoille nyt ensi kertaa Stellantiksen C- ja D-segmentin sähköautoihin tarkoitetun STLA Medium -pohjaratkaisun. Tarjolla on kaksi akkukokoa, 73 kWh ja 98 kWh, joista isommalle vihjaillaan jopa 700 kilometrin toimintamatkaa. 

Hiukan myöhemmin samannäköisen auton saa myös kevythybridisoituun polttomoottoriin perustuvana Peugeot 3008:na.

Peugeot E-3008

Näyttävä Peugeot E-3008 on hiukan jännittävämmän näköinen erityisesti kattolinjansa puolesta. Ihailtavasti valmistaja puhuu fastback-tyylistä mauttomien coupé-väitteiden sijaan. Lentävä kattolinja nipistää kevyesti takaistuimen pääntilasta. Lisäksi kyljistä on siivottu turhia somisteita ja auton etu- ja takavaloihin on puolestaan panostettu. 

Sisustakonseptissa Peugeot on halunnut tehdä kuljettajalle tyköistuvan työpisteen keskikonsolin muotoilulla, jättäen muut paikat avoimememmeksi. Uuden polven i-Cockpit luottaa leveään panoraamanäyttöön, joka on teemallisesti jaettu kuljettajan mittariston ja tietoviihdejärjestelmän kesken. Ranskalaiset ovat myös panostaneet 3008:n sisustavalaistukseen ja materiaalien näyttävyyteen. 

Peugeot E-3008

Suomessa Peugeot 3008 saapuu aluksi E-3008-täyssähköversiona kesän aikana. Kevythybridiversio on vuorossa syksyn ohjelmistossa. Ennakkomyynnissä kevythybridiin pääsee käsiksi 38 950 eurolla ja täyssähkön hinnat alkavat 49 390 eurosta. Sähkömallin neliveto ja isompi akkuversio liittyvät myyntiohjelmaan hiukan myöhemmin.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat