10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot e-Partnerin Trekki-versio on erityinen automalli, jonka käyttötarkoitus jää pieneksi mysteeriksi. Hyvää: kyvykäs paku, ajomukavuus, Huonoa: raju kulutus Peugeotin sähköpakun Trek-versio on varsin erikoinen automalli. Kyseessä on hulppealla maavaralla ja maasto-ominaisuuksilla varustettu pakettiauto, joka ei Dangel-yhteistyöstä huolimatta ole nelivetoinen, vaan raapii pelkillä etupyörillä.Dangel on ranskalainen virityspaja, joka on operoinut Peugeotin ja Citroenin automallien kanssa jo useamman vuosikymmenen. Firma tekee perusmalleista kyvykkäämpiä nelivetopelejä, mutta e-Partnerin kohdalla joudutaan tyytymään kaksivetoiseen. Samalla kyseessä on myös ensimmäinen sähköinen yhteistyö.Trek-mallin suurin eroavaisuus on korotettu alusta, jonka ansiosta e-Partner kulkee selvästi perusmallia ylempänä. Maavaraa on pakumaailmassa varsin mukavat 205 mm. Trekin alusta näyttää siltä, kuin se ei oikein kuuluisi e-Partnerin koriin, eikä se oikeastaan kuulukaan.Alustan korotuksen lisäksi auton pohjaan on laitettu suojalevyjä, jotka varmistavat, ettei moottori ja akkupaketti pääse vaurioitumaan kovemmassakaan kyydissä. Myös etuakseli on kokenut Dangeloinnin. Quaifen tasauspyörästö auttaa vaikeissa olosuhteissa, eikä Peugeot jää kiinni perusmallin tavoin.Järjestelmä on selkeästi luotu kesäisiin olosuhteisiin, sillä kotimaassa oleva lumi- ja jääpinnoite on jopa eTrekille kova pala. Eroa tavanomaiseen etuakseliin on hankala erottaa, mutta kesäisessä maastossa tilanne on varmasti selkeämpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisuksiltaan peruspartneriPeruskokonpanoltaan eTrek vastaa perusmallin e-Partneria. Moottori tuottaa 136 hevosvoimaa ja 260 Nm. Akun kapasiteetti on 50 kWh ja WLTP:n mukainen toimintamatka 275 kilometriä. Ilmoitettu kulutus on 20,8 kWh. Ei kuulosta lainkaan hassummalta, kunnes peliin tuodaan korotettu maavara ja talvipakkaset.Talvikelissä eTrek joutuu todelliselle koetukselle. Kun elohopean naula laskeutuu kymmeneen pakkasasteeseen, on Peugeot pienoisessa pulassa. Keskikulutus pyörii 35–36 kWh:n lukemissa sadalla kilometrillä, ja se tekee toimintasäteelle hallaa.Kun e-Partnerin lataa sadan prosentin varaukseen, ilmoittaa auto optimistisesti selviävänsä energiamäärällä kirkkaasti 240 kilometriä. Totuus on kuitenkin hyvin toisenlainen, sillä kylmässä ilmanalassa joudutaan tyytymään puoleen ilmoitetusta. Laturissa saakin viettää reilusti aikaa.Syy piuhan päässä seisomiselle löytyy kulutuksen lisäksi heikosta lataustehosta. Pakkaskelissä maksimilatausnopeus on 35kW luokkaa, mikä jää ilmoitetusta 100 kW lukemasta pahasti takamatkalle.Autossa ei ole akun esilämmitystä, joten ainoa tapa saavuttaa nopeampaa latausta on ajaa akku kuumaksi. Kovalla pakkasella se ei oikein ota sujuakseen. Ilmoitettu 80 prosentin varaus 30 minuutissa on niin kaukana todellisuudesta kuin olla ja saattaa. Toimenpiteeseen kuluun pakkasella tunti.Isot tilat ja riittävästi oviaXL-kokoisessa autossa on sinänsä palikat kohdallaan. Tavaratila on pieneksi pakettiautoksi hyvän kokoinen ja kontin kolme ovea helpottavat operointia. Tavaratila on pitkässä mallissa 3,9 m2. Kantavuutta on 1000 kiloa, joten sähkön kanssa ei tarvitse siitäkään tinkiä.Ajomukavuus on hyvällä tolalla, eikä tässä luokassa tarvitse enää kärsiä pakumaisesta kyydistä. Ajoasennon saa hiottua mukavaksi, eivätkä paikat puudu vartin ajon jälkeen. Hallintalaitteetkin ovat henkilöautomaisiaeTrekin alusta on varsin jämerää tekoa, ja kelirikon aikaan kyyti on paikoin vähän turhankin kovaa. Lisää mukavuutta korotetusta alustasta ei seuraa, mutta ajatus toki onkin tarjota kantavuutta ja jykevää tuntumaa.e-Partnerin korotettu versio on kuriositeetti, jonka tarkoitusperästä on hieman hankalaa saada kiinni. Se soveltunee parhaiten yrittäjälle, joka joutuu kyyditsemään tavaraa huonojen kulkuyhteyksin päähän. Ne eivät voi tosin olla kovin kaukana, sillä sähkö tuppaa loppumaan etenkin talvella nopeasti.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peugeot e-Partner XL eTrek SÄHKÖAUTO, etuveto 100 kW (136 hv), 260 Nm Akku 50 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus ei ilmoitettu / 100 km Toimintamatka 275 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 135 km/h Mitat Pituus 4 735 mm Leveys 1 848 mm Korkeus 1 769 mm Akseliväli 2 975 mm Tavaratila 3500 l Omamassa 1 804 kg Perävaunu 750 kg Takuu 3 v km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta ei ilmoitettu Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster