10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot e-Partnerin Trekki-versio on erityinen automalli, jonka käyttötarkoitus jää pieneksi mysteeriksi. Hyvää: kyvykäs paku, ajomukavuus, Huonoa: raju kulutus Peugeotin sähköpakun Trek-versio on varsin erikoinen automalli. Kyseessä on hulppealla maavaralla ja maasto-ominaisuuksilla varustettu pakettiauto, joka ei Dangel-yhteistyöstä huolimatta ole nelivetoinen, vaan raapii pelkillä etupyörillä. Dangel on ranskalainen virityspaja, joka on operoinut Peugeotin ja Citroenin automallien kanssa jo useamman vuosikymmenen. Firma tekee perusmalleista kyvykkäämpiä nelivetopelejä, mutta e-Partnerin kohdalla joudutaan tyytymään kaksivetoiseen. Samalla kyseessä on myös ensimmäinen sähköinen yhteistyö. Trek-mallin suurin eroavaisuus on korotettu alusta, jonka ansiosta e-Partner kulkee selvästi perusmallia ylempänä. Maavaraa on pakumaailmassa varsin mukavat 205 mm. Trekin alusta näyttää siltä, kuin se ei oikein kuuluisi e-Partnerin koriin, eikä se oikeastaan kuulukaan. Alustan korotuksen lisäksi auton pohjaan on laitettu suojalevyjä, jotka varmistavat, ettei moottori ja akkupaketti pääse vaurioitumaan kovemmassakaan kyydissä. Myös etuakseli on kokenut Dangeloinnin. Quaifen tasauspyörästö auttaa vaikeissa olosuhteissa, eikä Peugeot jää kiinni perusmallin tavoin. Järjestelmä on selkeästi luotu kesäisiin olosuhteisiin, sillä kotimaassa oleva lumi- ja jääpinnoite on jopa eTrekille kova pala. Eroa tavanomaiseen etuakseliin on hankala erottaa, mutta kesäisessä maastossa tilanne on varmasti selkeämpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisuksiltaan peruspartneri Peruskokonpanoltaan eTrek vastaa perusmallin e-Partneria. Moottori tuottaa 136 hevosvoimaa ja 260 Nm. Akun kapasiteetti on 50 kWh ja WLTP:n mukainen toimintamatka 275 kilometriä. Ilmoitettu kulutus on 20,8 kWh. Ei kuulosta lainkaan hassummalta, kunnes peliin tuodaan korotettu maavara ja talvipakkaset. Talvikelissä eTrek joutuu todelliselle koetukselle. Kun elohopean naula laskeutuu kymmeneen pakkasasteeseen, on Peugeot pienoisessa pulassa. Keskikulutus pyörii 35–36 kWh:n lukemissa sadalla kilometrillä, ja se tekee toimintasäteelle hallaa. Kun e-Partnerin lataa sadan prosentin varaukseen, ilmoittaa auto optimistisesti selviävänsä energiamäärällä kirkkaasti 240 kilometriä. Totuus on kuitenkin hyvin toisenlainen, sillä kylmässä ilmanalassa joudutaan tyytymään puoleen ilmoitetusta. Laturissa saakin viettää reilusti aikaa. Syy piuhan päässä seisomiselle löytyy kulutuksen lisäksi heikosta lataustehosta. Pakkaskelissä maksimilatausnopeus on 35kW luokkaa, mikä jää ilmoitetusta 100 kW lukemasta pahasti takamatkalle. Autossa ei ole akun esilämmitystä, joten ainoa tapa saavuttaa nopeampaa latausta on ajaa akku kuumaksi. Kovalla pakkasella se ei oikein ota sujuakseen. Ilmoitettu 80 prosentin varaus 30 minuutissa on niin kaukana todellisuudesta kuin olla ja saattaa. Toimenpiteeseen kuluun pakkasella tunti. Isot tilat ja riittävästi ovia XL-kokoisessa autossa on sinänsä palikat kohdallaan. Tavaratila on pieneksi pakettiautoksi hyvän kokoinen ja kontin kolme ovea helpottavat operointia. Tavaratila on pitkässä mallissa 3,9 m2. Kantavuutta on 1000 kiloa, joten sähkön kanssa ei tarvitse siitäkään tinkiä. Ajomukavuus on hyvällä tolalla, eikä tässä luokassa tarvitse enää kärsiä pakumaisesta kyydistä. Ajoasennon saa hiottua mukavaksi, eivätkä paikat puudu vartin ajon jälkeen. Hallintalaitteetkin ovat henkilöautomaisia eTrekin alusta on varsin jämerää tekoa, ja kelirikon aikaan kyyti on paikoin vähän turhankin kovaa. Lisää mukavuutta korotetusta alustasta ei seuraa, mutta ajatus toki onkin tarjota kantavuutta ja jykevää tuntumaa. e-Partnerin korotettu versio on kuriositeetti, jonka tarkoitusperästä on hieman hankalaa saada kiinni. Se soveltunee parhaiten yrittäjälle, joka joutuu kyyditsemään tavaraa huonojen kulkuyhteyksin päähän. Ne eivät voi tosin olla kovin kaukana, sillä sähkö tuppaa loppumaan etenkin talvella nopeasti. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peugeot e-Partner XL eTrek SÄHKÖAUTO, etuveto 100 kW (136 hv), 260 Nm Akku 50 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus ei ilmoitettu / 100 km Toimintamatka 275 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 135 km/h Mitat Pituus 4 735 mm Leveys 1 848 mm Korkeus 1 769 mm Akseliväli 2 975 mm Tavaratila 3500 l Omamassa 1 804 kg Perävaunu 750 kg Takuu 3 v km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta ei ilmoitettu Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä 22.1.2024 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Peugeot 205 1,1 3d – Niin pieni ettei isoa vikaa voi tulla 22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä 29.10.2023 Ajoneuvot Fordin kimppuun: Stellantiksen loput kahdeksan uutta asetta maailman pakettiautomittelöön 27.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 – pieni suuri auto on pätevä myös bensiinimoottorilla 20.9.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Peugeot 104 ja Citroën LN – PSA:n alkutaival oli pelottavaa aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?