3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 5008 on pidennetty versio jo esitellystä 3008:sta ja aina seitsenpaikkainen. Peugeot 5008 on pidennetty versio jo esitellystä 3008:sta. Etuosasta kaksikkoa ei erota toisistaan, mutta perien erilaisuus muuttaa autojen olemusta merkittävästi. Pienempi 3008 on menevä coupemainen luiskaperä ja 5008 puolestaan järkevä farmarimainen pystyperä. Perän muoto yhdessä vaaksan pituuslisän kanssa mahdollistaa 5008:n seitsenpaikkaisuuden. Tilavamman korin hintalisä on kolmisen tuhatta euroa. Molempien voimalinjavalikoima on yhtenevä, vaihtoehtoja on kolme, hybridi (136 hv), lataushybridi (195 hv) tai täyssähkö (210 hv). Lataushybridi ja sähköversio ovat saman hintaisia hybridin ollessa kymppitonnin halvempi.Eri voimalinjat saapuvat Suomeen eri tahdissa. Hybridi-5008 on jo kokeiltu pikaisesti, koeajoon saatiin nyt täyssähköinen E-5008 lataushybridin seuratessa myöhemmin syksyllä. Varustelutasoja on kaksi, Allure ja GT. Mikään 5008:n ulkomuodossa, suorituskyvyssä tai ominaisuuksissa ei ole urheilullista, mutta GT tuo lisää myös muutamia toiminnallisia avustimia. Nyt alkuun kaupoille houkutellaan Launch Edition-paketilla, sellaiseen lankesimme mekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylikäs sisustusPeugeot 5008 on ainakin alkuun aina seitsenpaikkainen. Ja kyllä, takimmaisella rivilläkin mahtuu aikuinen istumaan, kunhan keskirivin matkaajat tinkivät hulppeista polvitiloistaan liu’uttamalla istuintaan eteenpäin. Seitsemän paikan ollessa käytössä tavaratila kolmannen rivin takana jää olemattomaksi, jotain saa ujutettua tavaratilan ja kolmosrivin alla olevaan syvennykseen. Sähköautossa konepellin alla olisi tilaa etutavaratilalle, mutta ilmeisesti sellaista ei ole haluttu, kun ei se mahdu polttomoottoriversioihin. Jos takariviä ei tarvitse, tavaratilaa on tietysti silloin yllin kyllin ja keskirivillä lokoisat oltavat. Keskirivin selkänoja on kallistettavissa ja kaadettavissa kolmessa osassa. Keskirivin keskipaikkakin on käyttökelpoinen. Vieläkö pitää muistuttaa Peugeotin poikkeavasta ohjaamosta? Pieni ratti ja sen yli katseltava mittaristo ovat tulleet jäädäkseen. Ja eipä se haittaakaan, ainakaan, jos ryhdikäs suht pysty ajoasento on itselle luonteva. Mittariston vieminen kauemmas eteen aiheuttaa pientä tuskaa saman lasipinnan alle yhdistetyn kosketusnäytön käyttämiseen. Käyttö vaatii kurottelua käsi suorana, jolloin kosketuksen tarkkuus pienimpiin kuvakkeisiin tai osoitteen kirjoittamiseen vaikeutuu. Tehtävää onneksi helpottaa muutamat perinteiset kytkimet ja lähemmässä pienemmässä näyttöruudussa olevat itse räätälöitävissä olevat pikakuvakkeet. Ratin kiiltävät nappulat eivät ole hipaisutoimisia, vaan vaativat painalluksen.Leppoisaan matkantekoonPeugeot E-5008:n sähkömoottori on teholtaan 157 kW. Potku riittää yksin ajellessa, mutta varmaankaan isoa tila-autoa ei hankita siihen. Kuormalla voimavarat ehtyvät vauhdin kasvaessa, vaikka liikkeellelähdöt ovatkin sähköautojen tapaan viiveettömiä. Laiskanpulskea suorituskyky sopii kuitenkin alustan kanssa hyvin yhteen. Jousitus on vielä tyhjänä napakka, mutta tulee pehmeämmäksi kuorman myötä. Matala melutaso kruunaa matkustusmukavuuden. Kevyt ohjaus ja pieni ratti vaativat totuttelua juoheiden ajolinjojen saavuttamiseksi.Kevyellä kuormalla ja ajotavalla kulutuksen saa pysymään 15 kWh/100km tietämillä, jolloin mainostettu 480 kilometrin toimintamatka 73 kWh-akustolla on mahdollinen. Kuitenkin täysi lasti, moottoritienopeus, lämmitys tai ilmastointi nostaa kulutuksen yli 20 kWh/100km, silloin käytännön toimintamatka säilyisi vielä yli 300 kilometrin. Pikalatausteho jäi testikerralla alle 100 kW:n. Sekä tehon että toimintamatkan puutteeseen on ensi vuonna tulossa nelivetoinen kaksimoottorinen (237 kW) versio isommalla akulla (98 kWh). Hyvät ja huonot puolet mukavuus hiljaisuus istuimien muotoilu tilat tunnoton ohjaus kosketusnäytön kurottelu Peugeot E-5008 Allure Launch Edition SÄHKÖAUTO, etuveto 157 kW (210 hv), 345 Nm Akku netto 73 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 160 kW WLTP-kulutus 17,9 kWh / 100 km toimintamatka 407 km Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 791 mm Leveys 1 895 mm Korkeus 1 694 mm Akseliväli 2 901 mm Tavaratila 259 – 1 815 l Omamassa 2 293 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v./100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 42 398 € koeajoauto 51 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä 22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä 27.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 – pieni suuri auto on pätevä myös bensiinimoottorilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat - 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster