25.1.2024

Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä

Peugeot 208 on päivittynyt ja samalla sen sähköversio e-208 on saanut uuden akuston. Hyvää: Muotoilu, ajettavuus, toimintamatka. Huonoa: Ei vetokoukkumahdollisuutta, kapea kaasujalantila, ahdas takapenkki.

Euroopan suosituin B-segmentin auto on Peugeot 208. Sen toinen sukupolvi on nyt siinä vaiheessa elinkaarta, että autoa on päivitetty ulkoisesti, mutta myös sisäisesti.

Peugeot on päättänyt pitää suosikkituotteestaan hyvää huolta ja auton ulkomuoto on mennyt entistä parempaan suuntaan. Muun muassa auton etusäleikkö on uudistunut ja samalla etupään päiväajovalot ovat Pösössä nyt leijonan yhden kynnen raapaisun sijaan saanut kolmen kynnen raapaisua. Takapuolella takavalojen kynnenraapaisut raapaisut menevät nyt pystysuunnan sijaan vaakasuuntaan. Auton näyttävä ulkoväri, Aqueda Yellow on myös vakiona. E-208 näyttää ulkoa nyt todella hyvältä.

Mittaristokin on pikku-Pösössä uusinta uutta, se on saanut nyt hienon 3D-mittariston. Myös infotainmentin käyttöjärjestelmä on uusittu, nyt 208:ssa on käytössä uusin sukupolvi. Sisällä tunnelma on pösömäinen ja hyvin viimeistelty.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laajalla voimalinjapaletilla

Peugeot on tehnyt 208:n kohdalla sama kuin muidenkin mallien kohdalla, että auto on saatavilla laajalla voimalinjavalikoimalla, niin bensiinimoottorilla, hybridinä kuin täyssähköversionakin.

Peugeot 208 on Suomessakin luokassaan suosittu, ja täyssähköinen Peugeot e-208 oli esimerkiksi viime vuonna Suomessakin luokkansa rekisteröidyin täyssähköautoa. Rekisteröintimäärät Suomessa eivät ole valtavat, suurempaa suosiota Suomessa nauttii e-208:aa isommat autot eli C-segmentin edustajat.

Merkittävin uudistus koeajetussa täyssähköisessä e-208 -mallissa on sen uumenissa. Koeajettu e-208:n varustelluin GT-versio kätkee sisäänsä Stellantiksen uuden, tarkalleen ottaen 2. sukupolven ajoakun, joka on kasvanut energiasisältönsä osalta.

Aiemmin akun nettokapasiteetti oli 46,3 kilowattituntia ja bruttokapasiteetti 50 kilowattituntia. Nyt samat luvut ovat 48,1 ja 51 kilowattituntia. Luvut voivat tuntua marginaalisen pieniltä, mutta käytännössä akku on teknisesti uusi. Kennojen lukumäärä on pudonnut aiemmasta reilusta 200 kennosta 102 kennoon. Pienempi kennojen määrä tarkoittaa parempaa hyötysuhdetta, jonka vuoksi auton kulutus on pienempi ja näinollen toimintasäde kasvanut.

Huomattavaa e-208:ssa on se, että alhaisempi varustelutaso Allure käyttää vanhaa akkuteknologiaa, ja uudempi akusto löytyy tällä hetkellä GT-mallista. Tämä näkyy myös autojen kulutuksessa, Allure-tason auton WLTP-syklin mukainen kulutus on 1,1 kilowattituntia enemmän kuin Moottorin koeajossa olleen uuden akun teknologiaa käyttävä GT-versio. GT-version WLTP-kulutus on 14,4 kilowattituntia sähköä sadalle kilometrille.

Peugeotin Suomen maahantuojalta ei osata sanoa, että missä vaiheessa koko mallisto päivittyy uudelle akkuteknologialle. Stellantis on iso konserni ja uutta akkuteknologiaa pitää jakaa kaikille merkeille, esimerkiksi Peugeot e-208:n sisarmallille Opel Corsa-e:lle.

Kulutus kova pakkasessa

Auton akusto tarjoaa kesäkelissä Pösölle hyvin toimintamatkan WLTP:llä mitattuna noin 400 kilometriä. Se on kiitettävä matka tämän kokoluokan autolle. Todelliset lukemat ovat tietysti toisenlaiset, mutta e-208:lla on mahdollista päästä kesäkelissä mataliin kulutuslukemiin ja sitä kautta hyvään toimintamatkaan.

Talvella totuus on aivan toinen, niinkuin muissakin sähköautossa. Pösöllä ajettiin esimerkiksi 15 asteen pakkasessa lenkki, jossa oli ajoa hieman taajamassa, mutta pääosin kehätietä sekä moottoritietä. Auton matkustamon lämpötila pidettiin 18–19 asteessa. Kaikkiaan 96 kilometrin matkalla auton range putosi noin 288 kilometristä 81 kilometriin. Toimintamatkasta lähti siis yli kaksinkertainen kilometrimäärä ajettuun matkaan.

Peugeotissa ei myöskään ole akun esilämmitystä, eikä ajettu matka riittänyt, myös kylmästä kelistä johtuen, lämmittämään auton akkua riittävän lämpimäksi, jotta pikalatauksessa olisi päästy hyviin lataustehoihin – pikalatauksessa luvatusta 100 kilowatin lataustehosta jäätiin siis paljon. Vajaassa 40 minuutissa auton akun varaustaso saatiin takaisin 70 prosenttiin, kun lataus aloitettiin varauksen ollessa 31 prosenttia. Sinä aikana auton akkuun saatiin 20,28 kilowattituntia lisää energiaa.

Hyvä ajettavuus

Peugeotin ajettavuus on hyvä. Vaikka kysymyksessä on pikkuauto, ratin takana viihtyy hyvin. Kuljettajan istuin on hyvin varustellussa GT-tasossa hyvä ja säädöt ovat riittävät. I-Cockpit alkaa tuntua jo usean Peugeotin koeajon jälkeen ihan hyvältä, joten kuski, joka e-208:lla ajaisi vakituiseen, tottuu siihen myös. Auton jalkatilassa kaasupolkimelle tarkoitettu tila on hieman ahdas leveämmälle talvikengälle.

Vaikka Pösö on pikkuauto, takatilat siinä ovat myös hieman ahtaat sen luokkaan nähden. Tavaratila on myös sähköversiossa hieman pienempi kuin bensiini- ja hybridimalleissa. Sähköversiossa litroja tarjoillaan 309 kun muissa malleissa niitä on 352. Tämä johtuu siitä, että e-208:n akku on sijoitettu takaistuimen alle, se ei ole yhtenäisenä laattana auton lattiassa, niinkuin monissa sähköautoissa on totuttu.

E-208:n varustetasojen ero on myös se, että GT-version voimalinja on tehokkaampi, sama 115-kilowattinen kuin esimerkiksi isommassa e-308:ssa. Allure-varustelu puolestaan liikkuu pienemmän, 100-kilowattisen sähkömoottorin voimin.

Isompi, 115-kilowattinen voimalinja on varsin pätevä pikkuautoon. Se tarjoaa rivakkaa kiihtyvyyttä ja joustavuutta kaikenlaisissa ajotilanteissa.

Ei ole toisaalta ihme, että Peugeot 208 on ollut luokkansa suosituin Euroopassa. Sillä on myös hyvä mahdollisuus pitää kärkipaikkaa, sillä auto on kokonaisuutena parantunut runsaasti, ennen kaikkea ulkoisesti, vaikka siihen on tehty vasta facelift.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Peugeot e-208 GT 51 kWh 156 Aut.
SÄHKÖAUTO, etuveto
115 kW (156 hv), 264 Nm
Akku brutto / netto 48,1 / 51,0 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 100 kW
WLTP-kulutus 14,4 kWh / 100 km
toimintamatka 399–409 km
Suorituskyky 0–100 km/h 8,2 s
huippunopeus 150 km/h
Mitat
Pituus 4 055 mm
Leveys 1 745 mm
Korkeus 1 430 mm
Akseliväli 2 540 mm
Tavaratila 309 l
Omamassa 1 530 kg
perävaunu 0 / 0 kg
Euro NCAP 4 tähteä (2019)
Takuu 3 v / 100 000 km
ajoakku 8 v / 160 000 km
Hinta alkaen 37 250 €
koeajoauto 44 040 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat