31.3.2024

Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti

Kuva Aake Kinnunen
Peugeot E-3008 3008 sähköauto

Täysin uudelle pohjarakenteelle tehty Peugeot E-3008 vie koko Stellantista uuteen sähköaikaan. Tyyliseikatkin ovat kunnossa.

Kolmannen sukupolven Peugeot 3008 on tullut tuntuvan matkan ensimmäisen polven tila-autojuurista. Tyyli on ottanut ykkössijan kattolinjan kustannuksella. Samalla sähkö on noussut uuteen rooliin ja ensimmäisenä markkinoille saapuu täyssähköinen Peugeot E-3008. Samalla auto on ensimmäinen markkinoille saapuva malli, joka pohjautuu Stellantiksen uuteen STLA Medium -sähköautorakenteeseen. C- ja D-segmentin autoihin suunniteltu rakenne jättää kauas taakseen pienempien autojen E-CMP-pohjan.

Peugeot E-3008 3008 sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fastback ja crossover

Ulkomitoissa Peugeot E-3008 on kasvanut sentin tai pari muutamaan suuntaan. 2,73 metrin akseliväli tuntuu sähköautoaikana suorastaan lyhyeltä. Tehdas esitteli kuitenkin auton rakennetta, että akselien väliin mahtuu silti myös kookas akkupaketti ja sen yhteydessä voitaisiin toteuttaa jopa neliveto. 

Peugeot E-3008 3008 sähköauto

Design-rintamalla Peugeot on halunnut siivota kromiosia pois autosta ja niitä on korvattu kiiltolakatuilla osilla. Kyljet on siistitty turhista muodoista ja ikkunoiden karmit on kätketty. Keulamaskissa Peugeotin logo on keskipisteenä ja sen ympärillä oleva palastelu on samanlaista kuin erään toisen ranskalaismerkin autoissa. Fastback-perä näyttää vauhdikkaalta, mutta kattolinjasta huolimatta tavaratilasta ei ole tingitty. Ilahduttavaa on myös coupé-nimityksen välttely crossover-ajoneuvossa. Siitä puheen ollen, maavaraa on 198 mm. Etu- ja takavaloissa Peugeot on hakenut kolmiulotteisempaa vaikutelmaa.

Hyvää ja huonoa

  • tyyli
  • sähkörakenteen peruspalikat
  • matkustamo
  • napakka alusta
  • laskeva kattolinja
  • osa sähköominaisuuksista vasta päivityksenä

Sisustassa takaistuin on tehty reunapaikkoja ajatellen. Istuinosa jää matalahkoksi, mutta tilaa on kohtuullisen hyvin. Tavaratilaa on 520 litraa ja kontin muoto on käyttökelpoinen. Varsinainen show on etuistuimilla, jossa uusi kojelauta, uudet materiaalit ja tunnelmavalaistus kruunaavat olemuksen. Laatuvaikutelma onkin loikannut tuntuvasti mustan kiiltomuovin ajoista. Samalla materiaaleja on etsitty entistä enemmän kierrätyslähteistä.

Peugeot E-3008:ssa on myös uusi versio i-Cockpit-ohjaamosta. Kojelaudan päällä on 21-tuumainen panoraamanäyttö, joka on jaettu mittariston ja tietoviihdejärjestelmän alueisiin. Allure-varustelussa samoihin karmeihin on istutettu kaksi 10-tuumaista erillistä näyttöä. Ohjelmoitavat i-Toggles-painikkeet tarjoavat oikotiet tärkeimpiin toimintoihin ja kuljettajan työpisteestä on tehty tyköistuvampi eräänlaisella painikesillalla. Ohjauspyöräkin on uusi, mutta ideana on edelleen katsoa mittaristonäyttöä pienen ratin yli. 

Peugeot E-3008 3008 sähköauto

Iso ja isompi akku

Peugeot 3008 tulee myyntiin myös perinteisemmillä polttomoottorivoimalinjoilla, mutta ensin ennättävät täyssähköversiot. Peugeot E-3008 tulee tarjolle kahdella akkukoolla, 73 kWh (525 km) ja 98 kWh. (700 km). Pikalatauksen huipputeho on 160 kW ja AC-latauksen huippu on 11 kW.

Pienemmän akun yhteydessä etuvedon teho on 157 kW ja isomman 170 kW. Mielenkiintoisesti 240 kilowatin neliveto tulee tarjolle pienemmän akkukoon yhteyteen. 

Peugeot E-3008 3008 sähköauto

Lämpöpumppu kuuluu vakiovarustukseen. STLA Medium -alustassa akun esilämmitystoiminnot ovat tulossa myöhemmin ohjelmistopäivityksenä ja Peugeot tutkii myös sitä lämmitettäisiinkö akku ‘haaleaksi’, mikäli auton matkustamon lämmitys käynnistetään auton ollessa laturissa. Joka tapauksessa talviominaisuuksien suhteen Peugeot E-3008 on päivittymässä seuraavan vuoden aikana. 

Toimintamatkaa arvioiva laskutapa on uusittu E-CMP-autoihin (mm. Jeep Avenger) verrattuna, mutta tehdas harkitsee vielä lisämuutoksia tulevaisuudessa.

Yhdistetty WLTP-kulutus pyörii 17 kilowattitunnin kohdalla ja ihanneolosuhteissa Cannesin alueella lukema oli erittäin realistinen. 

Peugeot E-3008 3008 sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Napakasti eteenpäin

Kuljettajalle Peugeot E-3008 on suoraviivainen ajettava. Ohjauspyörän takana olevilla vaihdeläpysköillä voi vaihtaa regeneraation määrää, kompakti ratti on edelleen ripeähkö ohjaukseltaan ja tietoa esitetään melkoinen määrä kohtuullisen selkeästi. Hämärässä tai pimeässä pääsee tutustumaan Peugeotin tunnelmavalaistukseen, joka tekee autosta makeannäköisen, mutta välttää hienoisesti esimerkiksi Mercedeksen EQ-mallien häikäisevän kirkkauden. 

Peugeot E-3008 3008 sähköauto

3008 on jousitettu melko napakaksi, mikä rankaisee suuremmissa epätasaisuuksissa. Liike on kuitenkin kontrolloitu, eli auto ei jää heilumaan ylimääräistä. Lisäksi alustaan liittyy pientä värinää joidenkin sähköautomallien tapaan. Nähtäväksi tosin jää, miten alustan ominaisuudet ja äänieristys toimivat karkeammalla kotiasvaltilla. Etumoottorista kantautuu monille sähköautoille tyypillinen vieno vinkuna.

Suomessa Peugeot 3008 saapuu aluksi juuri E-3008-täyssähköversiona kesän aikana. Etu- ja takarungon sekä muotoilun osalta yhteinen kevythybridiversio on vuorossa syksyn tullen. Ennakkomyynnissä kevythybridiin pääsee käsiksi 38 950 eurolla ja täyssähkön hinnat alkavat vastaavasti 49 390 eurosta. Sähkömallin neliveto ja isompi akkuversio liittyvät myyntiohjelmaan hiukan myöhemmin.

Peugeot E-3008 3008 sähköauto

Peugeot E-3008 GT Launch Edition

SÄHKÖAUTO, etuveto

157 kW (210 hv), 345 Nm

Akku netto 73,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 160 kW

WLTP-kulutus 17,0 kWh / 100 km

toimintamatka 524 km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,8 s

huippunopeus 170 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 542 mm

Leveys 1 895 mm

Korkeus 1 643 mm

Akseliväli 2 740 mm

Tavaratila 520–1 480 l

Omamassa 2 108 kg

perävaunu 1 250 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 3 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 54 690 €

koeajoauto 54 690 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat