17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt Teksti Benjamin Helander Kuva valmistajat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalenterin perusteella ei ole aprillipäivä, joten kyllä tämä kannattaa uskoa. VAZ-Porsche 2103 oli ensisijaisesti Porschen tapa tehdä Ladasta parempi auto. Porsche ja "Lada" ovat lähes joka mahdollisella tavalla autonvalmistajien kirjon eri ääripäitä, mutta niiden historiasta löytyy myös yllättäviä yhtäläisyyksiä. Tämän vuoden 1976 prototyypiksi jääneen yhteistyömallin ohella neuvostoliittolaisen/venäläisen autoteollisuuden ja Porschen välillä on nähty kumppanuuksia, joita ei tässä maailmantilanteessa voisi kuvitellakaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka parantaa Ladaa? Eli kuinka parantaa parasta? Ehkei kuitenkaan ihan näin. Fiat 124:n perustalle tehty pitkäaikainen Lada Classic -sarja kuuluu automaailman pilkatuimpaan puoliskoon, mutta ei toki voi kiistää, etteikö siinä olisi myös kiistattomia hyviä puolia. Noihin hyviin puoliin eivät kuitenkaan ensisijaisesti kuulu ergonomia, ajomukavuus tai viimeistely. Tähän Porschella oli tarjota uutta kulmaa. Näin ollen Porschen johtaja Ernst Fuhrmann sopi Neuvostoliiton autoteollisuudesta vastanneen ministerin Viktor Poljakovin kanssa vuonna 1975 kolmivuotisen, 500 000 Länsi-Saksan markan arvoisen sopimuksen, jonka myötä Porsche auttaisi VAZ:ia eli Volgan Autotehdasta, Ladojen valmistajaa, autojensa suunnittelussa. Suunnitelman ensimmäinen askel oli Porschen oma versio VAZ-2103:sta eli meikäläisittäin Lada 1500 S:stä. Ulkoisesti Porsche suunnitteli Ladaan uuden keulan, jossa oli korinvärinen, muovinen puskuri sekä maski. Niin ikään kromattu takapuskuri vaihtui korinväriseen. Oikeastaan kaikki muu ulkokuoressa, mukaan lukien kromatut ovenkahvat sekä vanteet, saivat kuitenkin jäädä. Ulkoisesti VAZ-Porsche 2103 muistuttaa siis vielä paljon Ladaa. Ehdottomasti eniten Porschen kädenjälkeä olikin nähtävissä sisustassa. Porsche asensi autoon uuden, tyylikkäämmän kojelaudan ja mittaritaulun sekä peräti nahkaistuimet. Ohjauspyörä on periaatteessa sama kuin Porsche 928 -urheiluautossa, joka esiteltiin parisen vuotta myöhemmin. Matkustusmukavuudessa tai ajettavuudessa auttoi myös Porschen uudelleensäätämä jousitus. Kaikesta huolimatta Porschen kohentama Lada ei lopulta VAZ:ille kelvannut. Neuvostovalmistajalla oli jo putken päässä VAZ-2106 eli klassisen Ladan seuraava kehitysversio. VAZ-Porsche 2103 olisi varmasti ollut elementissään vientituotteena, Ladan länsiversiona. Esimerkiksi Suomessa Ladat olivat aikoinaan suosittuja siksi, että ne tulivat Neuvostoliitosta vaihtokauppana, ja siten jokainen Suomeen tuotu Lada poiki vientiä itään eli sitä kautta työtä Suomeen. VAZ-Porsche 2103 - se yksi ainoa kappale - valmistettiin Porschen fasiliteeteissa Stuttgartissa. Auto on 48 vuoden jälkeenkin yhä olemassa, tosin ei Porschen hallussa, vaan ilmeisesti jonkun entisen porschelaisen omassa autokokoelmassa Saksassa. Porschen myöhempiä itäyhteyksiä - muistoja entisestä maailmanajasta Vuoden 1975 sopimus Neuvostoliiton autoteollisuusministerin ja Porschen johdon välillä kuivui siis melko lailla kokoon, mutta Porsche on sittemmin toiminut uudelleen "neuvonantajana" Neuvostoliiton ja Venäjän autoteollisuudessa. Neuvostoliiton loppuaikana AvtoVAZ ja Porsche suunnittelivat yhdessä uuden Lada-sukupolven korin. Työnimellä Lada 300 kulkeneessa projektissa Porsche auttoi korin aerodynamiikkasuunnittelussa muun muassa tuulitunneleissaan Stuttgartissa. Tuloksena oli uudenlainen Lada-malli 110, joka oli tuotannossa varsin pitkään. Toinen, useampaa astetta hurjempi esimerkki asiasta on Aurus Senat, nykyvenäläinen luksusauto, jonka tuotanto alkoi vuonna 2018. Senat on moskovalaisen NAMI-instituutin käsialaa, paitsi että sen toteutuksessa on runsaasti ulkomaalaistakin kädenjälkeä. Sen lisäksi, että merkittävä osa hankkeen rahoituksesta tuli Yhdistyneistä Arabiemiirikunnista ja Senatin korimuotoilusta on vastannut yhdysvaltalaismuotoilija Mike Robinson, auton 4,4-litraisen tuplaturbo-V8:n suunnittelussa ilmeisen merkittävää osaa ovat näytelleet saksalaiset Porsche sekä Bosch. Aurus Senat on erityisen tunnettu Venäjän presidentin virka-autona, ja ehdittiin se niissä tehtävissä nähdä pariinkin otteeseen myös Helsingin kaduilla. Vastikään kuultiin myös uutinen, että presidentti Putin oli lahjoittanut samanlaisen limusiinin Pohjois-Korean diktaattorille. On suorastaan hämmästyttävää, kuinka lähellä ovat vielä ne ajat, jolloin tällaisen auton suunnitteluun on osallistuttu keskeisistä länsimaista. Lähteet: Motor1, Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mazdan ensimmäinen juuriaan myöten sähköauto saattaa olla lainatavaraa kiinalaisyhteistyökumppanilta – omat mallit seuraavat myöhemmin perässä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta – sivujuonteesta statussymboliksi 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 13.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dodge Charger – tämä uusi iso amerikkalainen unelma saa toimia perustana tulevalle Alfa Romeo Giulialle 6.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Karma Gyesera – mikäpä muukaan kuin taas uusi versio Fisker Karmasta 28.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar 21.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: GM-AvtoVAZ:in hedelmänä syntyi Chevrolet Niva eikä paljon muuta 14.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: AutoLatina oli Fordin ja Volkswagenin liitto jo yli 35 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle