24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla – naurettavaa Teksti Benjamin Helander Kuva Tesla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ludicrous on siis uusi Performance, joka seuraa muun Model 3 -malliston uudistuksen perässä. Se haluaa keskittyä lähinnä tehoon. Siitä on hieman yli puoli vuotta, kun Tesla julkisti kauan odotetun Model 3 "Highlandin" eli pienimmän mallinsa elinkaaripäivityksen facelifteineen ensin täällä Euroopassa ja sitten myös muilla markkinoilla. Eurooppa vastaanotti heti ensimmäisestä tunnista lähtien myös päivitetyn Performance-mallin, joka tunnetaan jatkossa takaluukun Ludicrous -lätkästään (ludicrous = järjetön, naurettava). Markkinoinnissa Tesla vaikuttaa käyttävän Ludicrousin sijaan kuitenkin edelleen Performance-nimeä. Ridiculous Ludicrous on siis käytännössä Model 3 Performance "Highland", jonka reseptiin on lisätty kerta-annos lisää tehoa. Otetaanpa selvää, mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy32 prosenttia lisää räjähtävää tehoaLudicrous ei ole Plaid eli vaikka jopa kolmen moottorin konfiguraatiosta on liikkunut huhuja, Model 3:n tehokkain versio luottaa jatkossakin kahteen. Niistä erityisesti uusi takamoottori on järjetön ja naurettava, melkein seonnut. Edeltävään Model 3 Performanceen nähden Ludicrous tarjoaa 22 prosenttia lisää jatkuvaa tehoa, 16 prosenttia lisää vääntöä ja jopa 32 prosenttia lisää hetkellistä, räjähtävää tehoa. Näillä eväin Ludicrousilta voi odottaa jopa 517 hevosvoiman piikkiä (eli 380 kilowattia, Tesla puhuu kovin mielellään hevosvoimista) sekä 765 newtonmetrin vääntömomenttia. Ludicrousissa on oletettavasti sama akku kuin nelivetoisessa Model 3 Long Rangessa sekä edeltävässä Performancessa, mutta jostain syystä ilmoitettu toimintamatka - nyt 528 kilometriä - on hieman pudonnut. Tämä siitäkin huolimatta, että Highlandin myötä Model 3:n arodynamiikka parani viidellä prosentilla. Sitten niihin performanssilukuihin. Teknisten tietojen mukaan Model 3 Ludicrous kiihtyy nollasta sataan 3,1 sekunnissa, missä on ainakin kahden kymmennyksen parannus edeltäjään nähden. Huippunopeuden kerrotaan olevan 262 kilometriä tunnissa. Muitakin parannuksia siellä täälläLudicrousiin kuuluvat tietenkin kaikki Highland-uudistuksen hedelmät aerodynamiikkaparannuksista viihdeteknologiaan, turvallisuuteen ja somistukseen. Niiden lisäksi Ludicrous tuo ehostuksia omalle tontilleen. Teslan mukaan auton alustaa on vahvistettu, emme tosin tiedä kuinka tarkalleen. Lisäksi Ludicrousissa on joka nurkassa uudet, adaptiiviset iskunvaimentimet, ja kuten ennenkin, Performance kulkee muita versioita matalammalla. Niin ikään jarrut ovat aiempaa Performancea tehokkaammat. Uudistetun track-moodin sekä paremmin nopeaan ajoon säädetyn ajonvakautuksen pitäisi parantaa ajettavuutta entisestään. Ludicrousin eli uuden Performancen erottaa muista faceliftatuista kolmosista myös ulkonäöllisesti, onhan siinä muun muassa erilainen etupuskuri jarruja jäähdyttävine sivuilmanottoaukkoineen, takadiffuusori, ilmanohjain takaluukun päällä sekä 20-tuumaiset Warp-vanteet. Sisällä Ludicrous hemmottelee etumatkustajia uusilla urheiluistuimilla, joiden pitäisi olla aiempaa huomattavasti tukevammat. Lisäksi ne ovat nyt ensi kertaa Teslassa ilmastoidut. Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on jo ilmestynyt myös Suomen tilaussivustolle. Päivitetty tehomalli lähtee Suomessa alkaen 57 990 eurolla, mikä tekee siitä hinnaltaan melkoisen kilpailukykyisen noin kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvien autojen joukossa. Lähde: Tesla Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 27.9.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 Performance – ajettavuus kohtaa arkiärsytykset 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 28.6.2024 Koeajo Koeistuttu: Tesla Cybertruck – hedonistinen jättiavolava on vihamielistä arkkitehtuuria pyörillä 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 20.2.2024 Ajoneuvot Tesla Cybertruckin pinta kestää vasaraniskuja ja luoteja – muttei mahdollisesti kuitenkaan vettä 11.1.2024 Ajoneuvot Tesla laski vaivihkaa useiden malliensa toimintamatka-arvioita EPA-sylkillä – syy pääteltävissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon