24.4.2024

Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla – naurettavaa

Kuva Tesla

Ludicrous on siis uusi Performance, joka seuraa muun Model 3 -malliston uudistuksen perässä. Se haluaa keskittyä lähinnä tehoon.

Siitä on hieman yli puoli vuotta, kun Tesla julkisti kauan odotetun Model 3 "Highlandin" eli pienimmän mallinsa elinkaaripäivityksen facelifteineen ensin täällä Euroopassa ja sitten myös muilla markkinoilla. Eurooppa vastaanotti heti ensimmäisestä tunnista lähtien myös päivitetyn Performance-mallin, joka tunnetaan jatkossa takaluukun Ludicrous -lätkästään (ludicrous = järjetön, naurettava). Markkinoinnissa Tesla vaikuttaa käyttävän Ludicrousin sijaan kuitenkin edelleen Performance-nimeä.

Ridiculous Ludicrous on siis käytännössä Model 3 Performance "Highland", jonka reseptiin on lisätty kerta-annos lisää tehoa. Otetaanpa selvää, mitä tämä tarkoittaa käytännössä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

32 prosenttia lisää räjähtävää tehoa

Ludicrous ei ole Plaid eli vaikka jopa kolmen moottorin konfiguraatiosta on liikkunut huhuja, Model 3:n tehokkain versio luottaa jatkossakin kahteen. Niistä erityisesti uusi takamoottori on järjetön ja naurettava, melkein seonnut. Edeltävään Model 3 Performanceen nähden Ludicrous tarjoaa 22 prosenttia lisää jatkuvaa tehoa, 16 prosenttia lisää vääntöä ja jopa 32 prosenttia lisää hetkellistä, räjähtävää tehoa.

Näillä eväin Ludicrousilta voi odottaa jopa 517 hevosvoiman piikkiä (eli 380 kilowattia, Tesla puhuu kovin mielellään hevosvoimista) sekä 765 newtonmetrin vääntömomenttia. Ludicrousissa on oletettavasti sama akku kuin nelivetoisessa Model 3 Long Rangessa sekä edeltävässä Performancessa, mutta jostain syystä ilmoitettu toimintamatka - nyt 528 kilometriä - on hieman pudonnut. Tämä siitäkin huolimatta, että Highlandin myötä Model 3:n arodynamiikka parani viidellä prosentilla.

Sitten niihin performanssilukuihin. Teknisten tietojen mukaan Model 3 Ludicrous kiihtyy nollasta sataan 3,1 sekunnissa, missä on ainakin kahden kymmennyksen parannus edeltäjään nähden. Huippunopeuden kerrotaan olevan 262 kilometriä tunnissa.

Muitakin parannuksia siellä täällä

Ludicrousiin kuuluvat tietenkin kaikki Highland-uudistuksen hedelmät aerodynamiikkaparannuksista viihdeteknologiaan, turvallisuuteen ja somistukseen. Niiden lisäksi Ludicrous tuo ehostuksia omalle tontilleen.

Teslan mukaan auton alustaa on vahvistettu, emme tosin tiedä kuinka tarkalleen. Lisäksi Ludicrousissa on joka nurkassa uudet, adaptiiviset iskunvaimentimet, ja kuten ennenkin, Performance kulkee muita versioita matalammalla. Niin ikään jarrut ovat aiempaa Performancea tehokkaammat. Uudistetun track-moodin sekä paremmin nopeaan ajoon säädetyn ajonvakautuksen pitäisi parantaa ajettavuutta entisestään.

Ludicrousin eli uuden Performancen erottaa muista faceliftatuista kolmosista myös ulkonäöllisesti, onhan siinä muun muassa erilainen etupuskuri jarruja jäähdyttävine sivuilmanottoaukkoineen, takadiffuusori, ilmanohjain takaluukun päällä sekä 20-tuumaiset Warp-vanteet.

Sisällä Ludicrous hemmottelee etumatkustajia uusilla urheiluistuimilla, joiden pitäisi olla aiempaa huomattavasti tukevammat. Lisäksi ne ovat nyt ensi kertaa Teslassa ilmastoidut.

Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on jo ilmestynyt myös Suomen tilaussivustolle. Päivitetty tehomalli lähtee Suomessa alkaen 57 990 eurolla, mikä tekee siitä hinnaltaan melkoisen kilpailukykyisen noin kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvien autojen joukossa.

Lähde: Tesla