9.4.2024

Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?

Kuva Moottorin arkisto

Auton kilometrimittarin lukemien vääristely on käytetyn auton ostajia vaaniva vaara. Autoliiton koulutuspäällikkö neuvoo, kuinka havaita huijaus ja välttyä ongelmilta autokaupoilla.

Kevät etenee, lumi väistyy ja tiet kuivuvat autokuumeen nousun kanssa kilpaa. Jos tänä keväänä olisi vihdoin aika vaihtaa nykyinen jo aikansa palvellut kosla uudempaan?

Onpas tuossa kiinnostava myynti-ilmoitus, jossa kaikki natsaa kohdilleen: mieluinen automalli, toivottu voimalinja, sopiva vuosimalli ja vielä vähillä kilometreillä! 

Nyt on syytä toppuutella intoa ja muistaa vanha viisaus: jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä ole totta laisinkaan.

Käytetyn auton ostajaa vaanii moni vaara, jotka kannattaa tiedostaa, jottei tule autokuumeessa haksahtaneeksi kalliiksi käyvään virheeseen.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo, kuinka voi välttyä virhepäätöksiltä autokaupoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mistä voin epäillä rukkausta?

Kuinka voi havaita matkamittarin lukemien olevan väärennettyjä?

– Kannattaa ensinnäkin tutustua auton huoltohistoriaan ja pohtia, ovatko kilometrikertymät huoltojen välillä loogisia. Mikäli huoltohistoriaa ei ole saatavilla, unohtaisin kyseisen autoyksilön ja siirtyisin seuraavaan, Vesalainen vinkkaa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kotisivuilta on helposti selvitettävissä käytetyn auton historiatietoja. Osa tiedoista tarjotaan veloituksetta – osasta joutuu maksamaan muutamia euroja.

Tarkista ainakin nämä:

  • Onko auto ollut poistettuna rekisteristä? (mahdollisesti lunastettu kolariauto)
  • Onko ajoneuvo liikennekäytössä?
  • Onko sen ajoneuvovero maksettu?
  • Onko ajoneuvo katsastettu?
  • Onko ajoneuvon myyjä sen rekisteriin merkitty omistaja? Osta vain rekisteriin merkityltä omistajalta (tarkasta myyjän henkilöllisyys).
  • Onko ajoneuvolla autoveroon liittyviä käyttöaikarajoituksia?

Vesalaisen mukaan hyvä tapa arvioida mahdollista auton matkamittarin rukkausta on selvittää autoyksilön katsastuksissa aiemmin kirjattujen ajokilometrien kehittymistä – varsinkin jos samalla vertaa matkamittarilukemamerkintöjä auton huoltohistoriaan ja sen erilaisista huoltotositteista löytyviin kilometrimerkintöihin.

– Mikäli näiden välillä on ristiriitaisuuksia tai muita epämääräisyyksiä, unohtaisin kyseisen autoyksilön ja siirtyisin seuraavaan.

Katsastustiedot paljastavat outouksia

Ajetut kilometrit pitää katsastuksessa kirjata ylös. Tämä vaatimus koskee kaikkia EU-jäsenmaita. Tiedot myös pitää pyydettäessä luovuttaa muihin jäsenvaltioihin. Tämä on tärkeää, etenkin tilanteissa, joissa suomalainen kuluttaja ostaa käytettyä autoa ulkomailta, esimerkiksi Saksasta.

Katsastustiedoista selviää katsastushetken kilometrimäärä.

– Jos autolla on kolme vuotta sitten katsastettaessa ollut ajettu 170 000 kilometriä ja nyt sen matkamittarissa on 150 000 kilometriä, on hälytyskellojen syytä soida, Vesalainen tähdentää.

Katsastusten kilometrilukemia kannattaa Vesalaisen mukaan verrata huoltohistoriasta ja huoltodokumenteista löytyviin.

– Jos paljastuu epämääräisyyksiä, unohtaisin kyseisen yksilön ja siirtyisin seuraavaan.

Varovaisestikin arvioiden Suomessa on liikenteessä väärillä matkamittarilukemilla todennäköisesti tuhansia autoja, joista osa on tuotu mittaristo väärennettyinä ulkomailta. Matkamittarin rukkaus ei välttämättä myöskään tule koskaan ilmi auton käyttöhistorian aikana.

Yleisilmekin kertoo paljon

Auton yleisilme ja tiettyjen paikkojen kuluminen kertovat harjaantuneelle paljon. Jos joku automalli kiinnostaa, kannattaakin käydä aina katsomassa useita yksilöitä samaisesta mallista.

– Yleensä ohjauspyörästä, kuljettajan istuimen verhoilusta ja poljinkumeista pystyy päättelemään hieman auton kulumista – varsinkin vertaamalla sitä toisiin vastaaviin, suunnilleen yhtä paljon ajettuihin autoihin, vaikka toki osat on myös voitu vaihtaa.

Ennen lopullista ostopäätöstä Vesalainen suosittelee käyttämään auto puolueettoman tahon tekemässä kuntotarkastuksessa esimerkiksi katsastuskonttorilla tai autopalvelukeskuksessa.

Erityisen tärkeää tämä on Vesalaisen mukaan sähköautojen kohdalla, sillä vain nosturin avulla voidaan todeta akkukotelon mahdolliset naarmut tai painumat ja samalla tehdä auton ajoakulle akkutesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voiko paperiseen huoltokirjaan luottaa?

Auton huoltokirjat muuttuvat vähitellen sähköisiksi myös käytetyissä autoissa. Poistaako sähköinen huoltokirja ongelmat, siihenhän kirjataan ajetut kilometrit huoltojen yhteydessä?

– Periaatteessa paperinen huoltokirja on yksikertaisempi väärentää kuin sähköinen – toisaalta, myös paperille tulostettu, ikään kuin sähköisestä huoltokirjasta tulostettu tuloste, voi olla väärennetty. Tarkkana siis pitää olla molempien kanssa.

Vesalainen vinkkaa, että huoltohistoriaan merkittyjä kilometrimääriä kannattaa aina verrata katsastustietoihin kirjattuihin kilometreihin.

– On myös hyvä tutustua autosta löytyviin muihin huoltotositteisiin. Jos paljastuu ristiriitoja tai epämääräisyyksiä, kannattaa kyseinen autoyksilö unohtaa.

Unohda jos huoltohistoriassa aukkoja!

Koulutuspäällikkö ei itse ostaisi autoa, jonka huoltohistoriasta myyjällä ei ole antaa kirjallisia dokumentteja.

– Jokaisesta huollosta, josta tehdään sähköinen huoltokirjamerkintä, auton ostaja saa myös paperisen tositteen, jotka talteen keräämällä syntyy ikään kuin paperinen huoltokirja. Mikäli nämä dokumentit eivät ole myyjällä tallessa, hän voi yrittää hankkia ne korjaamolta ennen auton myyntiä.

Korjaamoilla ei kuitenkaan ole velvoitetta antaa huoltotietoja muulle kuin omistajalle – toisaalta, heillä ei myöskään ole suoranaista velvoitetta olla antamatta niitä. Käytännöt siis vaihtelevat.

Moottori kirjoitti tästä aiemmin otsikolla Tietosuoja ei estä auton huoltohistorian antamista uudelle omistajalle.

Valmistaja voi vetäytyä vastuusta

Moni ei ehkä tule ajatelleeksi, että huoltohistorian aukot voivat kostautua vasta vuosien päästä auton ostosta.

– On tärkeää, että auton ostaja saa tietää huoltohistorian aukottomasti eli mitä kaikkea hänen ostamalleen autolle on aiemmin tehty. Ilman dokumentoitua huoltohistoriaa vetäytyy valmistaja korvausvastuusta sellaisissa vioissa, jotka muuten saattaisivat ottaa joko kokonaan tai osittain kontolleen – siis myös takuun päätyttyä, Vesalainen taustoittaa.

Vesalainen tuo myös esiin, että Autoliitto tarjoaa jäsenistölleen neuvontapalveluita sekä auton ostoon että sen jälkeisiin, mahdollisiin, ongelmatilanteisiin liittyen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (2)

Kommentointi on suljettu

Luetuimmat