28.3.2016 Ajoneuvot Datsun 280Z – Ville Jalkasen tinkimätön työmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuuden vuoden projekti, F1:n turbo, osia kahdeksasta eri automerkistä ja ”puolet” osista valmistettu itse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuonna 2010 Ville Jalkasella oli selkeä visio tulevasta autostaan. Datsun 280Z:n linjat, suoran viitoskoneen soundit, varttimailin aika alle 11 sekuntia ja seisovalla maililla loppunopeus 300 kilometriä tunnissa. Ruosteen raiskaama aihio - Jos mietit miltä urheiluauton kuuluu näyttää ja piirrät ääriviivat, niin sehän näyttää juuri tältä kuin Datsun 280Z, perustelee Ville Jalkanen projektinsa aihiovalintaa. Hän ei suinkaan lähtenyt raiskaamaan priimakuntoista yksilöä, vaan pikemminkin pelasti ruosteen raiskaaman, enemmän ruosteen ruskealta kuin alkuperäisen punaiselta näyttävän vuoden 1974 Datsunin korin. - Halusin siihen ehdottomasti viitoskoneen makeat äänet, siksi moottorivalinnassa päädyttiin Audi 100:n 2,2 litraiseen suoraan viisisylinteriseen moottoriin. Jalkanen arveli tarvitsevansa 600 hevosvoimaa varttimailin ja mailin tavoitteidensa täyttymiseen. Kaverien tehokkaita yhden ahtimen Toyota Supria kokeiltuaan hän päätti, että ahtimia olisi hyvä olla kaksi. - Suprassa kun painoi kaasua niin ensin ei tapahtunut mitään, ja sitten yhtäkkiä tuli kaikki teho ulos. Kahdella eri kokoisella ahtimella moottorista saisi miellyttävämmän, toivottavasti. Aikansa aihetta opiskeltuaan Jalkanen päätyi valitsemaan pienen ahtimen Nissan 300ZX:stä ja isompi ahdin tuli BMW Formula ykkösestä. Pienemmän ahtimen on tarkoitus palvella 2000 – 5000 kierroksella ja Formula ykkösen ahdin puskisi ilmaa koneeseen kierrosalueella 5000 – 10 000. Pakokaasun ohjaamiseen eri ahtimille käytettäisiin kuorma-auton pakokaasujarrua. Jotain uutta, jotain lainattua... Datsunin kori, Bemarin ja Nissanin ahtimet, Toyota Supran vaihdelaatikko, diesel-Volvon kytkinkoppa, jarrusatulat ja vetoakselin murrosnivelet Porschesta, luistoneston antureiksi VW Boran ABS-anturit, sähköinen ohjaustehostin Opel Corsasta ja lokasuojien levikkeet vanhasta kunnon Kuplasta. Viimeistään tässä vaiheessa me auton rakentamisesta mitään ymmärtämättömätkin tajuamme, että näistä osista ei rakenneta kokonaisuutta bolt-on-tyylillä, vaan osien yhteen sovittaminen vaatii käsityötä ja ammattitaitoa. Ja sitä Ville Jalkasella riittää. Itse tehtyjen osien lista on kunnioitettavan pitkä. Imusarja on mallia billet, eli työstetty yhdestä kappaleesta. Ahtoputket, RST-pakosarja ja pakoputkisto on myös omaa valmistetta. Jalkasen käsityön tuloksena syntyivät myös teräksiset kiertokanget, mutta myöhemmin hän teki uudet alumiinista. Eri merkkisten vaihteiston ja kytkimen väliin tarvittiin adapteri, joten se piti tehdä itse. Samoin kytkimen keskiö. Samoin kardaani, vetoakselit ja perän sisään menevät ”stumpit” on valmistettu itse. Omavalmisteet eivät rajoitu vain metalliosiin, vaan esimerkiksi johtosarjat on rakennettu kokonaan uusiksi ja tietysti itse. Lisää ideoita – ja työtä Matkan varrella ideoita syntyi lisää, ja työmäärästä tai idean hulluudesta riippumatta haasteista otettiin koppi. Niinpä takaspoileri säätyy automaattisesti downforcen mukaan ja lisäksi se tunnistaa jarrupaineen ja kääntyy tarvittaessa pystyyn ilmajarruksi. Kun Datsun 280Z tipahti vuonna 1974 tuotantolinjan päästä, ei voitu kuvitella että reilun 40 vuoden kuluttua siinä olisi varusteena sekä sähkömekaaninen seisontajarru että hydraulinen käsijarru. Mutta nyt siinä on. Jarrupaineita voi säädellä Tiltonin pedalboxilla. AEM Infinity -moottoriohjauksella voidaan säätää mm. ahtopainetta, seosta ja ennakkoa. Lisäksi se on mahdollistanut luistonestojärjestelmän, vaihdekohtaisen ahtopaineohjauksen sekä flexifuel-mahdollisuuden. Järjestelmä on rakennettu siten, että myös metanolin käyttö polttoaineena on mahdollista. Nälkä kasvaa syödessä, ainakin tehon suhteen Projekti ei vielä ole aivan valmis, vaikka auto onkin jo näyttelyssä esillä. - Ekaa kertaa se käynnistettiin kun ajoin sen traileriin ja lähdin tuomaan tänne Helsinkiin. Pyöränkulmat pitää säätää ensimmäisenä ja sitten alkaa moottorin säätöjen hakeminen. Mutta onko vielä tarkoitus saada se alkuperäisen tavoitteen mukainen 600 hevosvoimaa moottorista ulos? - Mitä nyt olen kavereilta kuullut ja tuloksia seurannut, niin se 300 kilometrin tuntinopeuden ylitys on tainnut kaikilta vaatia vähintään 700 hevosvoimaa moottorista. Että jos vaikka sen verran sitten... Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku