28.3.2016 Ajoneuvot Datsun 280Z – Ville Jalkasen tinkimätön työmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuuden vuoden projekti, F1:n turbo, osia kahdeksasta eri automerkistä ja ”puolet” osista valmistettu itse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuonna 2010 Ville Jalkasella oli selkeä visio tulevasta autostaan. Datsun 280Z:n linjat, suoran viitoskoneen soundit, varttimailin aika alle 11 sekuntia ja seisovalla maililla loppunopeus 300 kilometriä tunnissa. Ruosteen raiskaama aihio - Jos mietit miltä urheiluauton kuuluu näyttää ja piirrät ääriviivat, niin sehän näyttää juuri tältä kuin Datsun 280Z, perustelee Ville Jalkanen projektinsa aihiovalintaa. Hän ei suinkaan lähtenyt raiskaamaan priimakuntoista yksilöä, vaan pikemminkin pelasti ruosteen raiskaaman, enemmän ruosteen ruskealta kuin alkuperäisen punaiselta näyttävän vuoden 1974 Datsunin korin. - Halusin siihen ehdottomasti viitoskoneen makeat äänet, siksi moottorivalinnassa päädyttiin Audi 100:n 2,2 litraiseen suoraan viisisylinteriseen moottoriin. Jalkanen arveli tarvitsevansa 600 hevosvoimaa varttimailin ja mailin tavoitteidensa täyttymiseen. Kaverien tehokkaita yhden ahtimen Toyota Supria kokeiltuaan hän päätti, että ahtimia olisi hyvä olla kaksi. - Suprassa kun painoi kaasua niin ensin ei tapahtunut mitään, ja sitten yhtäkkiä tuli kaikki teho ulos. Kahdella eri kokoisella ahtimella moottorista saisi miellyttävämmän, toivottavasti. Aikansa aihetta opiskeltuaan Jalkanen päätyi valitsemaan pienen ahtimen Nissan 300ZX:stä ja isompi ahdin tuli BMW Formula ykkösestä. Pienemmän ahtimen on tarkoitus palvella 2000 – 5000 kierroksella ja Formula ykkösen ahdin puskisi ilmaa koneeseen kierrosalueella 5000 – 10 000. Pakokaasun ohjaamiseen eri ahtimille käytettäisiin kuorma-auton pakokaasujarrua. Jotain uutta, jotain lainattua... Datsunin kori, Bemarin ja Nissanin ahtimet, Toyota Supran vaihdelaatikko, diesel-Volvon kytkinkoppa, jarrusatulat ja vetoakselin murrosnivelet Porschesta, luistoneston antureiksi VW Boran ABS-anturit, sähköinen ohjaustehostin Opel Corsasta ja lokasuojien levikkeet vanhasta kunnon Kuplasta. Viimeistään tässä vaiheessa me auton rakentamisesta mitään ymmärtämättömätkin tajuamme, että näistä osista ei rakenneta kokonaisuutta bolt-on-tyylillä, vaan osien yhteen sovittaminen vaatii käsityötä ja ammattitaitoa. Ja sitä Ville Jalkasella riittää. Itse tehtyjen osien lista on kunnioitettavan pitkä. Imusarja on mallia billet, eli työstetty yhdestä kappaleesta. Ahtoputket, RST-pakosarja ja pakoputkisto on myös omaa valmistetta. Jalkasen käsityön tuloksena syntyivät myös teräksiset kiertokanget, mutta myöhemmin hän teki uudet alumiinista. Eri merkkisten vaihteiston ja kytkimen väliin tarvittiin adapteri, joten se piti tehdä itse. Samoin kytkimen keskiö. Samoin kardaani, vetoakselit ja perän sisään menevät ”stumpit” on valmistettu itse. Omavalmisteet eivät rajoitu vain metalliosiin, vaan esimerkiksi johtosarjat on rakennettu kokonaan uusiksi ja tietysti itse. Lisää ideoita – ja työtä Matkan varrella ideoita syntyi lisää, ja työmäärästä tai idean hulluudesta riippumatta haasteista otettiin koppi. Niinpä takaspoileri säätyy automaattisesti downforcen mukaan ja lisäksi se tunnistaa jarrupaineen ja kääntyy tarvittaessa pystyyn ilmajarruksi. Kun Datsun 280Z tipahti vuonna 1974 tuotantolinjan päästä, ei voitu kuvitella että reilun 40 vuoden kuluttua siinä olisi varusteena sekä sähkömekaaninen seisontajarru että hydraulinen käsijarru. Mutta nyt siinä on. Jarrupaineita voi säädellä Tiltonin pedalboxilla. AEM Infinity -moottoriohjauksella voidaan säätää mm. ahtopainetta, seosta ja ennakkoa. Lisäksi se on mahdollistanut luistonestojärjestelmän, vaihdekohtaisen ahtopaineohjauksen sekä flexifuel-mahdollisuuden. Järjestelmä on rakennettu siten, että myös metanolin käyttö polttoaineena on mahdollista. Nälkä kasvaa syödessä, ainakin tehon suhteen Projekti ei vielä ole aivan valmis, vaikka auto onkin jo näyttelyssä esillä. - Ekaa kertaa se käynnistettiin kun ajoin sen traileriin ja lähdin tuomaan tänne Helsinkiin. Pyöränkulmat pitää säätää ensimmäisenä ja sitten alkaa moottorin säätöjen hakeminen. Mutta onko vielä tarkoitus saada se alkuperäisen tavoitteen mukainen 600 hevosvoimaa moottorista ulos? - Mitä nyt olen kavereilta kuullut ja tuloksia seurannut, niin se 300 kilometrin tuntinopeuden ylitys on tainnut kaikilta vaatia vähintään 700 hevosvoimaa moottorista. Että jos vaikka sen verran sitten... Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija