17.7.2022 Ajoneuvot Dieselin korvaaja: Nissan Qashqai e-Power alkaa hahmottua nyt myös hintojensa puolesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hieman Fisker Karman ufoutta suosittuun Qashqai-mallistoon tuova e-Power on saanut hinnat. Mutta kuinka uusi voimalinjamuoto korvaa mallistosta ulos savustetut dieselvaihtoehdot? Moottori on jo ottanut tuntumaa Qashqain e-Power -voimalinjasta, ja todennut sen lyhyehkön ajon perusteella normaaliajossa toimivaksi. Kyseessähän on bensiinimoottorinen auto, joka omaa sähköisen voimansiirron. Tarkemmin sanottuna bensiinimoottori hoitaa sähköntuotannon sähkömoottorille, joka pyörittää yksin, ilman polttomottorin mekaanista apua etupyöriä, ja ottaa jarrutusenergian talteen pieneen, 1,8 kilowattitunnin akkuun, jonka varassa polttomoottori voi olla hetkittäin samutettuna. Sähkömoottorin hoitaessa varsinaisen vetopuolen, tuntuu e-Powerin ajokäytös hyvinkin sähköautomaiselta, yhden polkimen politiikkoineen. Eräs sen tehtävistä onkin totutella asiakkaita sähkövoimalinjaan.Jo itse Ferdinand Porsche käytti sähköistä voimansiirtoa panssarivaunupatenteissaan toisen maailmansodan aikana, joten ratkaisulla voi todellakin sanoa olevan pitkät perinteet. Tuotantoautoissa tällainen voimalinja on nähty esimerkiksi tähdenlennossa nimeltä Fisker Karma. Joko nyt Nissan Qashqai tekisi siitä rauhanomaisen, saavutettavan ja suositun?Ylhäisessä yksinäisyydessään (kuulemma hyvin äänieristettynä) sähköä jauhaa Qashqai e-Powerissa bensiiniversioiden 1,3-litraisen sijaan uusi 1,5-litrainen kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori, jonka erikoisuutena on muuttuva puristussuhde. Puristukset vaihtelevat normaalihkosta 8:1:stä tiukkaan 14:1:een tilanteesta ja tarpeesta riippuen. Järjestelmän suurin teho on 140 kilowattia (190 heppaa) ja 330 newtonmetrin huippuvääntö on, kiitos sähkömoottorin, saatavilla heti startista lähtien.Dieselvaihtoehdot ovat nyt Qashqai-mallistossa historiaa, joten e-Powerilla on sen korvaajana isot saappaat täytettävänä. Vääntökapasiteetti erityisesti alakierroksilla, maltillinen kulutus ja pitkä toimintamatka ovat olleet ominaisuuksia, joita crossover-asiakkaat ovat dieseleissä arvostaneet. Kuten todettua, vääntöasiat ovat sähkövetoisessa voimalinjassa kunnossa. Yhdistetyksi kulutukseksi luvataan normaaliajossa noin viittä litraa, oikein nätillä ajolla voi päästä jopa neljän tuntumaan, ja akku täynnä jarrutusenergiaa voi tosiaan hyödyntää polttoainetalouden parhaaksi. Yhdistetty kulutus on noin litran etuvetoisia bensiinimalleja- ja puolisentoista litraa nelivetoisia bensiinimalleja matalampi. Nelivetoa ei tosiaan e-Powerin yhteyteen tarjota lainkaan, mutta toisaalta vain muutama prosentti Qashqain ostajista valitsee joka nurkasta raapivan vaihtoehdon. 17,5 sentin maavara, isot renkaat, etupainoisuus ja sähkömoottorin vääntö tekevät kyllä hyvää etuvetoisen crossoverin etenemispuolelle.Kulutustaulukon perusteella e-Power on piheimmillään seutu- ja maanteillä, kuten vastaavankokoiset dieselitkin. Toimintamatkakin näyttää 55 litran tankilla yltävän jopa tuhannen kilometrin tuolle puolen, mikä on tavalliselle diesel-crossoverillekin jo oikein hyvää tasoa.On kuitenkin eräs crossoverille merkittävä suoritusarvo, jossa e-Power ei pääse lähellekään dieseleitä, eikä edes bensiineitä, nimittäin perävaunumassa. Jarrullisena saa vetää ainoastaan 750 kilon kärryä. Täytyy kuitenkin muistaa, että suurin osa kärryistä on jarruttomia kevytperävaunuja, joiden tapauksessa lainkin mukainen maksimi on 750 kiloa, eikä e-Powerin vetomassa olekaan minkäänlainen ongelma. Jarruttomana e-Powerin vetomassa jakaa malliston parhaan lukeman yhdessä nelivetoversion kanssa.Esisarjan Qashqai e-Power rantautui hiljattain näytille ja ajoille Tukholmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyye-Poweria alle 40 tonnillaDieselin korvaavan e-Powerin voi sijoittaa myös hinnastossa melko kivuttomasti sinne, minne väkivahvat dieselnelivedot ennen vanhaan kuuluivat: malliston yläpäähän. Nelivetoa ei siis saa tähän rahallakaan, mutta voimapuoleltaan e-Powerit kuuluvat malliston kärkeen. Kiihtyvyys nollasta sataan on hieman alle 8 sekuntia, kun parhaalla bensiinimallilla se on 9,2 sekuntia.e-Powereiden hinnat alkavat Acentan 39 250 eurosta. Vastaava kaksivetoinen, automaattivaihteinen bensiinimalli (kevythybridi) on MHEV 158 Xtronic Acenta, joka on 3 800 euroa halvempi. Hintaeroa tasoittaa e-Powerin pienemmästä CO2 -arvosta johtuva, 1 200 euroa kevyempi autovero. Varustetasot määrittelevät e-Powerin hintaa ja varustusta aivan samalla tavalla, kuin bensiinimalleissa. Huipulla on tällöin 48 130 euron Tekna+ 20-tuumaisilla vanteilla.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKäyttötesti: Nissan Qashqai – kansanmaasturi maantiellä Käyttötesti: Nissan Qashqai möyrii hankien yli, etuvedosta huolimatta Koeistuttu: Tässä on tuleva suosikki Nissan Qashqai Maistiainen: Nissan Qashqai e-Power – liikutaan sähköllä, poltetaan bensaa Nissan Qashqai -kansanmaasturi Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Nissan Qashqai: katumaasturi hyvässä ja pahassa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen