6.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Nissan Qashqai e-Power – liikutaan sähköllä, poltetaan bensaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi voimalinja Nissan Qashqai e-Power saapuu Suomeen syksyllä. Kävimme jo ihmettelemässä erikoisella tavalla sähköä ja bensiiniä yhdistelevää ratkaisua. Jo kolmanteen sukupolveen kiiruhtanut kansamme suosikkikatumaastureihin kuuluva Nissan on saanut runsaasti palstatilaa Moottorin medioissa kevythybridivoimalinjalla. Maistelimme autoa heti kesällä, testasimme sen kattavasti syksyllä ja vuoden alusta Moottorilla on ollut oma käyttötestiautokin. Nyt on vuorossa mielenkiintoinen sarjahybridivoimalinja Nissan Qashqai e-Power, jossa polttomoottori ei siis pyöritä renkaita. Edes Espanjassa ei vielä päästy kadulle, joten kyse on todellisesta maistiaisesta. Toisaalta autosta tihkui jälleen lisää tietoa ja kyllähän ajokokemuksestakin silti jotakin jäi taskuun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jaraman radalla Korkealla ajoasennolla varustettu katumaasturi ei ole omimmillaan moottoriradalla. Kanttareiden yli ei ajeta, kestopäällyste on sileä eikä Jarama ole kovin pomppuinen, joten moni arjen kannalta olennainen asia jää arvioimatta. Rataa ei suinkaan kierretty kaasu pohjassa mutkasta toiseen, vaan sinne oli rakennettu arjen ajotilanteita simuloiva rata stop-merkkeineen, liikenneympyröineen ja kaistanvaihtoineen. Tältä pohjalta on helppo todeta voimalinjan toimivan erittäin sulavasti. Nissan on halunnut luoda edullisen askeleen polttomoottorista jollain aikavälillä täyssähköiseen siirtuville asiakkailleen, jotka eivät ainakaan vielä ole valmiita ponnistukseen. Uuden e-Powerin pitäisi tuntua ratissa sähköautolta, vaikka siihen tankataan perinteisesti polttoainetta. Rauhallisessa ajossa polttomoottori ei juuri häiritse, sillä se on Nissanin insinöörien omakehujen mukaisesti eristetty varsin hyvin. Qashqai e-Power liikkuu jopa yllättävän siivosti lähes kaikissa tilanteissa ja auto onkin suunniteltu suosimaan polttomoottorin osalta matalia kierroslukuja kaupunkinopeuksissa. Vain kaikkein kovimmissa kiihdytyksissä polttomoottorin todella kuulee. Kaupunkiajon simulaatiossa havaitsee yhden erikoisen piirteen. Qashqai e-Power saa monista sähköautoista tutun yhden polkimen ajon, mutta se ei enää ole Nissanilla missään mallissa nimensä mukainen. Se kun toimii jatkossa, myös muissa Nissanin malleissa, vain 10 kilometrin tuntinopeuksista ylöspän, eli jarrupoljinta joutuu joka tapauksessa käyttämään. On varsin epämiellyttävä tunne, kun hidastuminen häviää ja auto tuntuu suorastaan loikkaavan eteenpäin. Valmistajan mukaan tämä on ollut Leafin omistajien tahto. Auton kaiutinjärjestelmään on integroitu vastamelutoiminto. Tämän tehokkuutta oli mahdotonta arvioida sileällä alustalla, mutta se on hyvin mielenkiintoinen ominaisuus kotimaamme karkeita kestopäällysteitä silmällä pitäen. Nissan Qashqai e-Power Ulkoisesti auton tunnistaa hieman erilaista kuviointia kantavasta keulamaskista sekä tietenkin helpommin mallimerkinnöistä. Pääosin kyseessä on tuttu tuote. Samalla saadaan kuitenkin päivityksiä kaudelle 2022, joihin lukeutuu esimerkiksi uusi tietoviihdejärjestelmä 12,3-tuumaisella keskikonsolin näytöllä. Amazon Alexan kautta on mahdollista esimerkiksi lähettää matkan määränpää autoon jo ennen kuin nousee kyytiin, puheentunnistus toimii esimerkiksi englanniksi ja kotia lähestyessä voi ennakkoon hyödyntää kodin älytoimintoja – kunhan sekin järjestelmä on sama Alexa. Voimalinja on erityinen, ja olemme toki kertoneet siitä jo aiemminkin. Sarjahybridissä polttomoottori ei pyöritä pyöriä, vaan auto liikkuu aina sähkömoottorin voimin. Sähkömoottorille voimaa tuotetaan kuitenkin vain polttomoottorin avulla, vaikka sitä väliaikaisesti jarrutusenergian talteenottoakin toki hyödyntäen talletetaankin pieneen akkuun. Nissan Qashqai e-Power tarjoaa parhaimmillaan 140 kilowatin huipputehon ja aina vain etupyörille. Akusto pystyy antamaan 66 kilowattia tehoa, joten tämä on maksimiarvo polttomoottorin ollessa väliaikaisesti sammutettuna. Pienen akuston koko on 1,8 kilowattituntia. Uusi 1,5-litrainen MR15 DDT -turbomoottori on mielenkiintoinen, sillä se on muuttuvapuristeinen. Polttomoottorin huipputeho on 116 kilowattia, joten auton maksimisuorituskyky on saatavilla hetkellisesti vain kun akussa on virtaa ja polttomoottori pyörii. Virallisia papereita odotellaan vielä, mutta Nissanin tavoitteena on saavuttaa WLTP-mittauksessa lukemat 5,3 l/100km bensiiniä ja 119 g/km hiilidioksidia. Polttoainetankin koko on 55 litraa, joten yhdellä tankillisella voisi olettaa pääsevän parhaimmillaan noin 1000 kilometriä. Näillä näkymin Nissan Qashqai e-Power saadaan Suomeen syksyllä, mutta maailmantilanne on lievästi sanottuna epävarma. Lisää on kuitenkin lupa odottaa Nissanilta, sillä X-Trail ja Townstar tulevat toivottavasti seuraamaan Qashqai e-Poweria vielä tämän vuoden puolella. Teksti ja kuvat: Henri Posa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?