4.10.2021

Testi: täysin uusi Nissan Qashqai – miten paljon parempi se on edeltäjäänsä verrattuna?

uusi Nissan Qashqai testi Moottori testaa

Kaiken sähköistymisen lomassa yksi tämän vuoden tärkeimmistä autouutuuksista on bensiinikäyttöinen katumaasturi nimeltään Nissan Qashqai. Testimme selvittää, onko evoluutio ollut mallille suotuisa.

Kun toimitukseen saapuu täydellisesti uudistunut Nissan Qashqai, Suomen ylivoimaisesti myydyin katumaasturi ja ylipäätään yksi myydyimmistä henkilöautoista viimeisen reilun vuosikymmenen aikana, emme oikein tiedä mitä odottaa. Qashqai kun lukeutuu niihin automalleihin, jonka kauppaa eivät keskinkertaiset ominaisuudet ole haitanneet.

Parantamisen varaa siis on, paikoin paljonkin. Lähtökohta eli vuonna 2006 esitelty ensimmäinen Qashqai muistutti samanhintaisiin viistoperiin nähden lähinnä leikkiautoa, mutta myi kuin häkä. Ja vaikka vuonna 2014 esitelty toinen sukupolvi toi selvän hyppäyksen niin sisätiloihin kuin yleiseen käytettävyyteenkin, ajettavuus ja bensiinimoottorin hengettömyys – niin ahdettu kuin olikin – saivat pyyhkeitä. Jälkimmäinen epäkohta tosin korjaantui vuonna 2018 uuden 1,3-litraisen bensaturbon myötä.

Jos olemme aivan rehellisiä, ounastelimme, että tämänkertaisten Qashqai-uudistusten terävin kärki kohdistuisi sähköisten turvavarusteiden esiinmarssiin. Muut ominaisuudet eivät olisi vastaavasti tehneet kovin suurta harppausta eteenpäin, ja vaikutelmaa piti osaltaan yllä se, että auto näytti valokuvissa miltei identtiseltä edeltäjäänsä verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vanha vierellä verrokkina

Olemme jo ehtineet julkaista uudesta Qashqaista kaksikin juttua – keväiset kylmät tyypit ja kesäisen ensikoeajon.

Näissä kävimme kattavasti läpi sen, mitä kaikkia uudistuksia autoon on tehty vallankin varustepuolella. Täydellisessä testissä keskitymme nimenomaan siihen, miltä uutuus tuntuu pinnan alta, ja miten se suoriutuu rutiininomaisista mittauksistamme.

Ja jotta saisimme kehityksen kulusta mahdollisimman oikean kuvan, pyysimme lainaksi myös edellisen Qashqain vastaavan mallin. Tavallaan kyse on siis parivertailusta kahden sukupolven välillä, eli luvassa on hedelmällistä luettavaa etenkin vanhalla mallilla ajaville.

Nissan Qashqai testi Moottori testaa

Suosituin malli testiin

Kolmannen sukupolven Qashqai-mallisto koostuu alkuun 1,3-litraisen bensaturbon kahdesta tehoversiosta, joista 140-hevosvoimainen on manuaalivaihteinen ja 158-hevosvoimainen varustettu portaattomalla automaatilla. Jälkimmäisen mallin saa myös nelivetoisena. Moottori on sama kuin edellismallissa, mutta saanut avukseen kevythybriditekniikan.

Testiin valitsimme suosituimmaksi moottori- ja varustetasoyhdistelmäksi kaavaillun 158-hevosvoimaisen N-Connecta -version edestä raapivana automaattina. Autoyksilön nimi tosin on kokonaisuudessaan Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic Premiere Edition 2WD – tämä lanseerausvaiheen varustetaso perustuu tuohon edellä mainittuun N-Connectaan.

Auton hyvyys yllätti

Vaikka testin alkuasetelmia vaivasi tietty epäily, tällä kertaa oli ilo olla väärässä. Kyynisyys karisi kilometrien karttuessa, ja muuttui pikku hiljaa kunnioitukseksi Nissanin autonsuunnittelijoita kohtaan.

Testissä kävi hyvin selväksi, miten kolmannen sukupolven Qashqai näyttää miltei samalta mutta tuntuu täysin uudelta. Auton hyvät puolet eli selkeä ohjaamoilme ja toimivat sisätilat on säilytetty, ja muu kokonaisuus nostettu kilpailijoiden tasolle. Nykypäivänä tällaiset edistysaskeleet mallisukupolvien välillä ovat harvinaista herkkua, ja siitä täytyy nostaa Nissanille hattua: auton suosio olisi varmasti ainakin suomalaisittain jatkunut huomattavasti kunnianhimottomallakin päivityksellä.

Nissan Qashqai testi Moottori testaa

Nissan Qashqain autotesti löytyy kokonaisuudessaan Moottorin numerosta 9/2021, joka on luettavissa sähköisesti myös Lehtiluukussa.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat