4.10.2021 Ajoneuvot Testi: täysin uusi Nissan Qashqai – miten paljon parempi se on edeltäjäänsä verrattuna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaiken sähköistymisen lomassa yksi tämän vuoden tärkeimmistä autouutuuksista on bensiinikäyttöinen katumaasturi nimeltään Nissan Qashqai. Testimme selvittää, onko evoluutio ollut mallille suotuisa. Kun toimitukseen saapuu täydellisesti uudistunut Nissan Qashqai, Suomen ylivoimaisesti myydyin katumaasturi ja ylipäätään yksi myydyimmistä henkilöautoista viimeisen reilun vuosikymmenen aikana, emme oikein tiedä mitä odottaa. Qashqai kun lukeutuu niihin automalleihin, jonka kauppaa eivät keskinkertaiset ominaisuudet ole haitanneet. Parantamisen varaa siis on, paikoin paljonkin. Lähtökohta eli vuonna 2006 esitelty ensimmäinen Qashqai muistutti samanhintaisiin viistoperiin nähden lähinnä leikkiautoa, mutta myi kuin häkä. Ja vaikka vuonna 2014 esitelty toinen sukupolvi toi selvän hyppäyksen niin sisätiloihin kuin yleiseen käytettävyyteenkin, ajettavuus ja bensiinimoottorin hengettömyys – niin ahdettu kuin olikin – saivat pyyhkeitä. Jälkimmäinen epäkohta tosin korjaantui vuonna 2018 uuden 1,3-litraisen bensaturbon myötä. Jos olemme aivan rehellisiä, ounastelimme, että tämänkertaisten Qashqai-uudistusten terävin kärki kohdistuisi sähköisten turvavarusteiden esiinmarssiin. Muut ominaisuudet eivät olisi vastaavasti tehneet kovin suurta harppausta eteenpäin, ja vaikutelmaa piti osaltaan yllä se, että auto näytti valokuvissa miltei identtiseltä edeltäjäänsä verrattuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanha vierellä verrokkina Olemme jo ehtineet julkaista uudesta Qashqaista kaksikin juttua – keväiset kylmät tyypit ja kesäisen ensikoeajon. Näissä kävimme kattavasti läpi sen, mitä kaikkia uudistuksia autoon on tehty vallankin varustepuolella. Täydellisessä testissä keskitymme nimenomaan siihen, miltä uutuus tuntuu pinnan alta, ja miten se suoriutuu rutiininomaisista mittauksistamme. Ja jotta saisimme kehityksen kulusta mahdollisimman oikean kuvan, pyysimme lainaksi myös edellisen Qashqain vastaavan mallin. Tavallaan kyse on siis parivertailusta kahden sukupolven välillä, eli luvassa on hedelmällistä luettavaa etenkin vanhalla mallilla ajaville. Suosituin malli testiin Kolmannen sukupolven Qashqai-mallisto koostuu alkuun 1,3-litraisen bensaturbon kahdesta tehoversiosta, joista 140-hevosvoimainen on manuaalivaihteinen ja 158-hevosvoimainen varustettu portaattomalla automaatilla. Jälkimmäisen mallin saa myös nelivetoisena. Moottori on sama kuin edellismallissa, mutta saanut avukseen kevythybriditekniikan. Testiin valitsimme suosituimmaksi moottori- ja varustetasoyhdistelmäksi kaavaillun 158-hevosvoimaisen N-Connecta -version edestä raapivana automaattina. Autoyksilön nimi tosin on kokonaisuudessaan Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic Premiere Edition 2WD – tämä lanseerausvaiheen varustetaso perustuu tuohon edellä mainittuun N-Connectaan. Auton hyvyys yllätti Vaikka testin alkuasetelmia vaivasi tietty epäily, tällä kertaa oli ilo olla väärässä. Kyynisyys karisi kilometrien karttuessa, ja muuttui pikku hiljaa kunnioitukseksi Nissanin autonsuunnittelijoita kohtaan. Testissä kävi hyvin selväksi, miten kolmannen sukupolven Qashqai näyttää miltei samalta mutta tuntuu täysin uudelta. Auton hyvät puolet eli selkeä ohjaamoilme ja toimivat sisätilat on säilytetty, ja muu kokonaisuus nostettu kilpailijoiden tasolle. Nykypäivänä tällaiset edistysaskeleet mallisukupolvien välillä ovat harvinaista herkkua, ja siitä täytyy nostaa Nissanille hattua: auton suosio olisi varmasti ainakin suomalaisittain jatkunut huomattavasti kunnianhimottomallakin päivityksellä. Nissan Qashqain autotesti löytyy kokonaisuudessaan Moottorin numerosta 9/2021, joka on luettavissa sähköisesti myös Lehtiluukussa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Rengastesti Rengastestissä ekorenkaat – ne paremmin pyörivät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?