18.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Tässä on tuleva suosikki Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaistenkin suosikki Nissan Qashqai on täysin uuden sukupolven edessä. Pääsimme tutustumaan juuri maailmalla julkaistuun uutuuteen. Vuonna 2006 omituinen crossover, nimeltään Nissan Qashqai, korvasi kerralla kaksi kansansuosikkia. Sekä Almera että Primera jäivät historiaan. Harva ehkä osasi odottaa minkälainen suosikki Nissan Qashqai tulisi olemaan – autotoimittajat eivät varsinaisesti rakastuneet ensimmäiseen sukupolveen. Asiakkaat valitsivat toisin. Heille katumaasturimainen ulkonäkö, edullinen hinta, etuvetoisuus ja erinomaiset tilat tarjosi tyydyttävän paketin – ajettavuudesta ja muusta viis. Vuonna 2013 esitellyn toisen sukupolven myötä tiloihin yhdistettiin jo varsin hyvä autokin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suosikki Nissan Qashqai Nyt on pitkään odotetun kolmannen sukupolven aika. Nissanin mukaan sen pitää edelleen sekä näyttää että tuntua Qashqailta ja syykin on helppo ymmärtää. Tämän auton ostajat ovat konservatiivisia ja oikeastaan haluavat vain uudemman samanlaisen. Tämä ei tarkoita kuitenkaan, että töitä ei olisi paiskittu. Uusi Nissan Qashqai saa ensimmäisenä autona konsernin uuden CMF-C-perusrakenteen. Esimerkiksi kori on liimaamisen hyödyntämisen ansiosta merkittävästi aiempaa jäykempi. Samalla myös kuituvahvistetusta muovista valmistettu takaluukku sekä alumiiniset muut luukut auttavat saavuttamaan 60 kilogrammaa kevennystä. Näistä takaovet aukeavat peräti 85 asteen verran, joka kieltämättä kohentaa käytettävyyttä. Mitoista mielenkiintoisimpina Qashqain akseliväli on kasvanut 20 millimetriä tarjoamaan lisäpolvitilaa takamatkustajille. Sitä tuntuukin pikaistumalta riittävän, joskaan reisitukea takana ei ole aikuiselle alkuunkaan. Leveyttä ja pituutta on tullut reilut 30 millimetriä tavaratilan kasvaessa peräti 74 litran verran 504 litran lukemaan. Muotokieli vähän uudempi Muotokieli edustaa valmistajan mukaan uutta, mutta juuri julkaistua Ariyaa katsellessa Qashqai jää pahasti varjon puolelle. Kerroimme sähköisen Crossoverin saavan valmistajan uuden keulamerkin. Qashqain on tyytyminen vielä vanhaan, joten ehkä sekin kuvastaa jotakin. Led-teknologia on mahdollistanut matalat viirumaiset ajovalot. Tarjolle tulee myös monista kilpailijoista jo tutut matriisiajovalot, jotka koostuvat Qashqain tapauksessa 12 alueesta. Nissan kertoo pyrkineensä valitsemaan aiempaa laadukkaampia materiaaleja auton sisälle. Samalla valmistaja haluaa tarjota d-segmentin varustelua c-segmentissä. Sisällä tunnelma on hyvin tavanomainen, kuten Qashqailta saattaa odottaa. Ratin takaa löytyy uusi tyylikäs 12,3-tuumainen digimittaristo ja lisähinnasta tulee saataville myös peräti 10,8-tuumainen heijastusnäyttö. Tietoviihdejärjestelmä on NissanConnect 9-tuumaisella kosketusnäytöllä. Ilahduttavasti puhelimen latauksen tehoon on kiinnitetty huomiota sekä langattomasti että pistokkeiden kautta. Myös etäohjauspalvelut tulevat muodikkaasti puhelimen kautta saataville, mutta sisätiloista kannattaa kokonaisuudessaan lukea lisää sitä käsittelevästä artikkelista. mHEV ennen kuin e-Power Alkuun Nissan Qashqai tulee tarjolle 1,3-litraisella nelisylinterisellä bensiiniturbomoottorilla, joka on nyt varustettu 12 voltin kevythybridijärjestelmällä. Kevythybridijärjestelmän sähköinen puoli kykenee ottamaan vastaan ja luovuttamaan energiaa noin 4 kilowatin teholla. Tuon voimalinjan tehoversiot ovat 103 kilowattia (140 hv) ja 116 kilowattia (158 hv), joista vain tehokkaampi on tarjolla nelivetoisena ja automaattivaihteisena. Perusmallina tulee toimimaan 140-hevosvoimainen etuvetomalli käsivalintaisella vaihteistolla. Tehokkaampi 158-hevosvoimainen versio samasta moottorista on saatavilla käsikäskytteisellä vaihteistolla etuvetoisena tai lisähinnasta automaattivaihteistolla. Nelivetoinen on aina varustettu CVT-automaattivaihteistolla ja tuon nelivedon luvataan kytkeytyvän merkittävästi aiempaa nopeammin. Myöhemmin matkaan mukaan liittyy Nissanin e-Power. Se tarkoittaa etuvetoista 140 kilowatin (188 hv) huipputehoa tarjoavaa sarjahybridivoimalinjaa. Tässä polttomoottori toimii generaattorina luoden energiaa akustoon, jolla sähkömoottoria pyöritetään. Akustoa ei voi ladata ulkoisesta lähteestä. Ainoa energia tulee tankattavasta bensiinistä, ja ehkä hieman jarrutusenergian talteenotosta, mutta pyöriä pyöritetään polttomoottorin sijaan sähkömoottorilla. Pienen akuston koko on 2 kilowattituntia sallimaan noin 1-3 kilometriä ajoa polttomoottori sammutettuna. Järjestelmän generaattorina toimiva polttomoottori on moderni 1,5-litrainen muuttuvalla puristussuhteella (VCR) varustettu MR15 DDT. Se on eräs koko Qashqain mielenkiintoisimmista alueista. Voimalinjoista kannattaa kuitenkin lukea lisää niitä koskevasta omasta uutisesta. Uusi tuleva suosikki Nissan Qashqai on nyt julkistettu. Sen lanseeraus tapahtuu tänä kesänä ja vain hölmö ennustaisi sille mitään muuta kuin menestystä markkinoilla. Kuvat: Marko Mäkinen/Nissan, Teksti: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku