18.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Tässä on tuleva suosikki Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaistenkin suosikki Nissan Qashqai on täysin uuden sukupolven edessä. Pääsimme tutustumaan juuri maailmalla julkaistuun uutuuteen. Vuonna 2006 omituinen crossover, nimeltään Nissan Qashqai, korvasi kerralla kaksi kansansuosikkia. Sekä Almera että Primera jäivät historiaan. Harva ehkä osasi odottaa minkälainen suosikki Nissan Qashqai tulisi olemaan – autotoimittajat eivät varsinaisesti rakastuneet ensimmäiseen sukupolveen.Asiakkaat valitsivat toisin. Heille katumaasturimainen ulkonäkö, edullinen hinta, etuvetoisuus ja erinomaiset tilat tarjosi tyydyttävän paketin – ajettavuudesta ja muusta viis. Vuonna 2013 esitellyn toisen sukupolven myötä tiloihin yhdistettiin jo varsin hyvä autokin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuosikki Nissan QashqaiNyt on pitkään odotetun kolmannen sukupolven aika. Nissanin mukaan sen pitää edelleen sekä näyttää että tuntua Qashqailta ja syykin on helppo ymmärtää. Tämän auton ostajat ovat konservatiivisia ja oikeastaan haluavat vain uudemman samanlaisen.Tämä ei tarkoita kuitenkaan, että töitä ei olisi paiskittu. Uusi Nissan Qashqai saa ensimmäisenä autona konsernin uuden CMF-C-perusrakenteen. Esimerkiksi kori on liimaamisen hyödyntämisen ansiosta merkittävästi aiempaa jäykempi. Samalla myös kuituvahvistetusta muovista valmistettu takaluukku sekä alumiiniset muut luukut auttavat saavuttamaan 60 kilogrammaa kevennystä. Näistä takaovet aukeavat peräti 85 asteen verran, joka kieltämättä kohentaa käytettävyyttä.Mitoista mielenkiintoisimpina Qashqain akseliväli on kasvanut 20 millimetriä tarjoamaan lisäpolvitilaa takamatkustajille. Sitä tuntuukin pikaistumalta riittävän, joskaan reisitukea takana ei ole aikuiselle alkuunkaan. Leveyttä ja pituutta on tullut reilut 30 millimetriä tavaratilan kasvaessa peräti 74 litran verran 504 litran lukemaan.Muotokieli vähän uudempiMuotokieli edustaa valmistajan mukaan uutta, mutta juuri julkaistua Ariyaa katsellessa Qashqai jää pahasti varjon puolelle. Kerroimme sähköisen Crossoverin saavan valmistajan uuden keulamerkin. Qashqain on tyytyminen vielä vanhaan, joten ehkä sekin kuvastaa jotakin. Led-teknologia on mahdollistanut matalat viirumaiset ajovalot. Tarjolle tulee myös monista kilpailijoista jo tutut matriisiajovalot, jotka koostuvat Qashqain tapauksessa 12 alueesta.Nissan kertoo pyrkineensä valitsemaan aiempaa laadukkaampia materiaaleja auton sisälle. Samalla valmistaja haluaa tarjota d-segmentin varustelua c-segmentissä.Sisällä tunnelma on hyvin tavanomainen, kuten Qashqailta saattaa odottaa. Ratin takaa löytyy uusi tyylikäs 12,3-tuumainen digimittaristo ja lisähinnasta tulee saataville myös peräti 10,8-tuumainen heijastusnäyttö.Tietoviihdejärjestelmä on NissanConnect 9-tuumaisella kosketusnäytöllä. Ilahduttavasti puhelimen latauksen tehoon on kiinnitetty huomiota sekä langattomasti että pistokkeiden kautta. Myös etäohjauspalvelut tulevat muodikkaasti puhelimen kautta saataville, mutta sisätiloista kannattaa kokonaisuudessaan lukea lisää sitä käsittelevästä artikkelista. mHEV ennen kuin e-PowerAlkuun Nissan Qashqai tulee tarjolle 1,3-litraisella nelisylinterisellä bensiiniturbomoottorilla, joka on nyt varustettu 12 voltin kevythybridijärjestelmällä. Kevythybridijärjestelmän sähköinen puoli kykenee ottamaan vastaan ja luovuttamaan energiaa noin 4 kilowatin teholla.Tuon voimalinjan tehoversiot ovat 103 kilowattia (140 hv) ja 116 kilowattia (158 hv), joista vain tehokkaampi on tarjolla nelivetoisena ja automaattivaihteisena. Perusmallina tulee toimimaan 140-hevosvoimainen etuvetomalli käsivalintaisella vaihteistolla. Tehokkaampi 158-hevosvoimainen versio samasta moottorista on saatavilla käsikäskytteisellä vaihteistolla etuvetoisena tai lisähinnasta automaattivaihteistolla. Nelivetoinen on aina varustettu CVT-automaattivaihteistolla ja tuon nelivedon luvataan kytkeytyvän merkittävästi aiempaa nopeammin.Myöhemmin matkaan mukaan liittyy Nissanin e-Power. Se tarkoittaa etuvetoista 140 kilowatin (188 hv) huipputehoa tarjoavaa sarjahybridivoimalinjaa. Tässä polttomoottori toimii generaattorina luoden energiaa akustoon, jolla sähkömoottoria pyöritetään. Akustoa ei voi ladata ulkoisesta lähteestä. Ainoa energia tulee tankattavasta bensiinistä, ja ehkä hieman jarrutusenergian talteenotosta, mutta pyöriä pyöritetään polttomoottorin sijaan sähkömoottorilla. Pienen akuston koko on 2 kilowattituntia sallimaan noin 1-3 kilometriä ajoa polttomoottori sammutettuna.Järjestelmän generaattorina toimiva polttomoottori on moderni 1,5-litrainen muuttuvalla puristussuhteella (VCR) varustettu MR15 DDT. Se on eräs koko Qashqain mielenkiintoisimmista alueista. Voimalinjoista kannattaa kuitenkin lukea lisää niitä koskevasta omasta uutisesta.Uusi tuleva suosikki Nissan Qashqai on nyt julkistettu. Sen lanseeraus tapahtuu tänä kesänä ja vain hölmö ennustaisi sille mitään muuta kuin menestystä markkinoilla. Kuvat: Marko Mäkinen/Nissan, Teksti: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”