15.1.2021 Ajoneuvot Uusi Nissan Qashqai paljastaa voimalinjansa: e-Power ja mHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Nissan Qashqai antaa vielä hetken odottaa itseään, mutta nyt sen moottoritarjonta ja oikeastaan koko voimalinja on selvillä. Uusi Nissan Qashqai nähdään varmasti vielä tämän vuoden aikana, vaikka tarkemmasta julkaisuaikataulusta ollaan vielä hiljaa. Viimeksi raportoimme sen sisätiloista ja digitaalisista uudistuksista. Saimme jo aiemmin hieman vihiä tulevan mallin perusrakenteesta ja voimalinjoista, mutta tällä kertaa avattiin tekniset tiedotkin. Pian esiteltävä täysin uusi ja tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä, joka on myös Nissanin strategia suuremmassa mittakaavassa. Sitä korvaamaan tulee uusi e-Power-voimalinja, josta lisää piakkoin. Perinteiset polttomoottorivaihtoehdot päivittyvät samassa yhteydessä kevythybrideiksi, joista käytetään englanniksi lyhennettä mHEV. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy e-Power Uusi voimalinja lienee kaikkein mielenkiintoisin osa tulevaa automallia. Uusi Nissan Qashqai tulee saamaan Japanissa jo vuonna 2016 Notessa julkaistun e-Power-teknologian. Nissan kehuukin voimalinjan saaneen siellä erinomaisen vastaanoton ja nostaneen kertaheitolla Noten kaikkein myydyimmäksi autoksi. – Siksi olemme innoissamme saadessamme tuoda tämän myös Eurooppaan, sanoo Nissan Europen insinööri Adam Robertson. Kyseessä on sarjahybridivoimalinja e-Power, jossa polttomoottori ei koskaan pyöritä renkaita. Sen sijaan polttomoottori toimii generaattorina luoden energiaa akustoon, jolla sähkömoottoria pyöritetään. On tärkeää ymmärtää, että Nissan e-Power -mallien akustoa ei voi ladata ulkoisesta lähteestä. Ainoa energia tulee tankattavasta bensiinistä ja vain pyöriä pyörittävä moottori on sähkömoottori polttomoottorin sijaan. Toki sähkömoottorin ja akuston pari sallii jarrutusenergian talteenoton hyötysuhteen parantamiseksi. Hyvin pienen akuston koko on 2 kilowattituntia ja sen avulla on mahdollista liikkua noin 1-3 kilometriä polttomoottori sammutettuna. Polttomoottorin pyöriessä toimintamatka on noin 600 - 700 kilometriä, eli tavallisen polttomoottoriauton luokkaa. Nissan kuitenkin kertoo etujen olevan sähköisen ajon sallimassa yhden polkimen ajossa, nopeassa reagoinnissa, välittömästi tarjolla olevassa väännössä sekä saumattomassa kiihtyvyydessä. Asiakkaat nauttivat Nissanin mukaan esimerkiksi sähköauto Leafilla ajamisesta sen sähköisen voimalinjan osalta, joten samanlaista tunnetta haluttiin tuoda myös muilla keinoin saataville. Nissan Qashqai e-Power on aina etuvetoinen ja järjestelmän huipputeho on 140 kilowattia, joka vastaa 188 hevosvoiman lukemia. Tämä on huomattavasti enemmän kuin Japanissa myynnissä ollut 95-kilowattinen järjestelmä, jotta eurooppalaiset ostajat ovat varmasti tyytyväisiä suorituskykyyn. Järjestelmän generaattorina toimiva polttomoottori on moderni 1,5-litrainen muuttuvalla puristussuhteella (VCR) varustettu MR15 DDT. Se on valittu tähän käyttöön, koska sen avulla pystytään saavuttamaan sekä hyvä hyötysuhde normaalissa käytössä että tarvittaessa tuottamaan riittävästi tehoa hetkellisesti. Nissan lupailee, että tämä MR15-tunnuksella kulkeva polttomoottori on riittävän hiljainen kaikissa tilanteissa. – Käytimme paljon aikaa moottorin hienosäätämiseen, jotta se kuulostaa luonnolliselta. Polttomoottori lisää kierroksia lineaarisesti nopeuden mukaan. Samoin keskityimme siihen miten ja milloin moottori käynnistyy, jotta sitä ei huomaisi, sanoo Robertson. Huippunopeudesta ei ole vielä tietoa, sillä järjestelmä on yhä kokeiluvaiheessa, mutta Nissan lupailee sen saavuttavan vähintään 170 kilometriä tunnissa. Lataushybridiä ei ole suunnitelmissa, joten sellaista on turha jäädä odottamaan. Samoin e-Power tulee vain etuvetoisena, joten nelikkoa haluavien on katsottava kevythybridien suuntaan. mHEV Kaikki perinteisemmät polttomoottorivaihtoehdot tulevat olemaan bensiinikäyttöisiä kevythybridivoimalinjoja. Nissan käyttää näissä 12 voltin sähköjärjestelmää ja perusteluna on painonsäästö. Kevythybridijärjestelmän sähköinen puoli voi ottaa vastaan ja luovuttaa noin 4 kilowatin verran energiaa. Moottori on aina edeltäjästä tuttu 1,3-litrainen nelisylinterinen turbomoottori kahtena eri tehoversiona: 103 kW ja 116 kW. Näistä tehokkaampi on tarjolla nelivetoisena ja automaattivaihteisena. Perusmallina tulee toimimaan 140-hevosvoimainen etuvetomalli käsivalintaisella vaihteistolla. Myös tehokkaampi 158-hevosvoimainen versio samasta moottorista on saatavilla käsikäskytteisellä vaihteistolla etuvetoisena. Lisähinnasta tehokkaampaan moottoriin saa automaattivaihteiston tai automaattivaihteiston ja nelivedon. Automaattivaihteistona toimii uusi CVT-lyhenteellä tunnettu Xtronic-variaattorivaihteisto. Tulevassa Qashqaissa sen kerrotaan välttävän kuminauhamaisuus käyttämällä kovemmissa kiihdytyksissä pykäliä, jotta se tuntuisi enemmän perinteiseltä vaihteistolta. Kaupunkinopeuksissa ja -pyörittelyssä sen portaattomuutta voidaan kuitenkin hyödyntää pitämään moottorin kierrokset tasaisena, hyötysuhde hyvänä ja voimanlähde huomaamattomana. Kuvat ja lähde: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?