Tuleva Nissan Qashqai 2021

Ajoneuvot Uutinen 13.11.2020

Uusi tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä – syynä e-Power

Tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä tehden tilaa uudelle e-Power voimalinjalle. Saimme valmistajalta ensimmäiset paljastukset tulevasta mallista.

Pian esiteltävä täysin uusi ja tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä uuden voimalinjan vuoksi. Saimme valmistajalta ensimmäiset tiedot tulevasta automallista pääosin perusrakenteen ja voimalinjan osalta. Yhtiön CMF-C-perusrakenteelle pohjautuva täysin uusi Nissan Qashqai tulee olemaan valmistajalleen äärimmäisen tärkeä malli.

Tästä viestii jo historiakin. Vuonna 2007 ensiesitelty ensimmäinen Qashai myi heti ensimmäisenä vuotenaan yli 100 000 autoa ja tämä vuositahti tuplattiin kymmennessä vuodessa. Matkalla ehdittiin toki julkaista toinen sukupolvi vuonna 2013.

Julkaisunsa jälkeen Qashqaita on myyty Euroopassa yli 3 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli 5 miljoonaa kappaletta. Kolmannen sukupolven luvataan tukeutuvan vanhoihin vahvuuksiin. Nissan mainostaa Qashqaita käytännöllistä tekniikkaa omaavana juuri oikean kokoisena autona. 

Nissan Qashqai 2021

Tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä

Uusi voimalinja, jonka takia tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä, on sarjahybridivoimalinja e-Power. Siinä polttomoottori ei koskaan pyöritä renkaita, vaan toimii tarvittaessa generaattorina luoden energiaa sähkömoottoria varten tai täytteeksi akustoon. Nissan Qashqai e-Power on aina etuvetoinen ja järjestelmän huipputeho on 188 hevosvoimaa. 

Polttomoottorin avulla toimintamatka riittää aina 600 – 700 kilometrin matkoihin asti kuten tavallisestikin polttomoottoriautoissa. Akuston kokoa tai sähköistä toimintamatkaa Nissan ei suostunut vielä paljastamaan. Nämä ovat tietenkin äärimmäisen olennaisia asioita kokonaisuuden arvioimiseksi. 

Nissan Qashqai 2021

Tuo kiistatta kiinnostavin kokonaisuus ei kuitenkaan jää ainoaksi voimalinjaksi. Perinteinen polttomoottorivaihtoehto tarjotaan kevythybridin muodossa 1,3-litraisella turbomoottorilla. Tästä tulee kaksi eri tehoversiota, kaksi eri vaihteistovaihtoehtoa sekä myös mahdollisuus nelivetoisuuteen.

Perusmallina tulee toimimaan 138-hevosvoimainen etuvetomalli käsivalintaisella vaihteistolla, mutta myös CVT-variaattoriautomaattivaihteisto on valittavissa. Tehokkaampi versio tuottaa 155 hevosvoimaa. Tämä on etuvetoisena manuaalivaihteinen ja nelivetoisena varustettu CVT-automaattivaihteistolla.

Nissan Qashqai 2021

Tuo CVT-lyhenteellä tunnettu variaattorivaihteisto on mielenkiintoinen valinta. Nissan ehti jo kertaalleen hylätä sen Qashqain siirryttyä kaksoiskytkinvaihteistoon, mutta nyt palataan tavallaan takaisin. 

Tulevassa Qashqaissa sen kerrotaan välttävän kuminauhamaisuus käyttämällä kiihdytyksissä pykäliä, jotta se tuntuisi enemmän perinteiseltä vaihteistolta. Kaupunkinopeuksissa ja -pyörittelyssä sen portaattomuutta voidaan kuitenkin hyödyntää pitämään moottorin kierrokset tasaisena ja voimanlähde huomaamattomana. Vasta koeajo kertoo kuinka tavoitteessa on onnistuttu.

Nissan Qashqai 2021

Keventämällä lisää massaa

Uusi CMF-C-perusrakenne on jo nähty Yhdysvalloissa isommassa Nissan Roguessa ja nyt se saadaan Eurooppaan uuden Qashqain myötä. Nissan lupailee uuden perusrakenteen mahdollistavan entistä tehokkaampaa tilankäyttöä. Auton ulkomitat ovat kasvaneet hienoisesti, mutta sisätilojen puolella luvataan suhteessa suurempia saavutuksia.  

Nissan Qashqai 2021

Pituutta on tullut lisää 35 millimetriä ja leveyttä 32 millimetriä. Tämän luvataan näkyvän reilumpina takatiloina, osin myös 20 millimetriä kasvaneen akselivälin myötä, ja esimerkiksi tavaratila vetää noin 50 litraa aiempaa enemmän.

Liimaliitoksia ja suurlujuusteräksiä on hyödynnetty korin jäykistämiseksi, josta on apua niin kolariturvallisuuden, ajettavuuden kuin mukavuudenkin saralla. Takaluukku on muovikomposiittia ja ovet sekä konepelti alumiinia painonsäästösyistä. Tuo massa on palannut autoon lisättynä äänieristyksenä ja kevythybridijärjestelmän tuomana lisäpainona, joten vaaka näyttää itse asiassa aiempaa korkeampia kokonaislukemia.

Nissan Qashqai 2021

Turvallisuuteen ja mukavuuteen liittyen myös muutama vuosi takaperin Qashqaihin tuotu Nissan Pro Pilot on kehittynyt eteenpäin. Esimerkiksi jos kuolleeseen kulmaan on jäänyt auto jota kuljettaja ei ole huomannut ja kuljettaja lähtee vaihtamaan kaistaa, auto puuttuu automaattisesti jarruilla ja ohjaamalla palauttaen auton kaistalle. Koko Pro Pilot -järjestelmän luvataan toimivan aiempaa pehmeämmin ja sulavammin. 

Uudessa Qashqaissa on myös kaikkien trendien mukaisesti vakiovarusteena led-ajovalot ja kalliimpiin versioihin tulee saamaan myös 12-alueeseen jakautuvat matriisi-led-ajovalot.

Nissan on ollut viime aikoina näkyvillä lähinnä ikävässä valossa jo vuosia jatkuneen pääjohtajaskandaalin ja sittemmin monien muiden, kuten koronapendemian aiheuttamien, ongelmien myötä. Nyt näyttäisi vihdoin olevan valoa tunnelin päässä ja Nissanin sisällä ollaan selvästi innostuneita. Täyssähköauto Ariya on jo julkistettu, nyt nähdään Qashqai ja lisääkin lupaillaan muutamien kuukausien sisällä.

 

Kuvat ja lähde: Nissan

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Nissan

Kaikki koeajot

Uusimmat