13.11.2020 Ajoneuvot Uusi tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä – syynä e-Power Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä tehden tilaa uudelle e-Power voimalinjalle. Saimme valmistajalta ensimmäiset paljastukset tulevasta mallista. Pian esiteltävä täysin uusi ja tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä uuden voimalinjan vuoksi. Saimme valmistajalta ensimmäiset tiedot tulevasta automallista pääosin perusrakenteen ja voimalinjan osalta. Yhtiön CMF-C-perusrakenteelle pohjautuva täysin uusi Nissan Qashqai tulee olemaan valmistajalleen äärimmäisen tärkeä malli. Tästä viestii jo historiakin. Vuonna 2007 ensiesitelty ensimmäinen Qashai myi heti ensimmäisenä vuotenaan yli 100 000 autoa ja tämä vuositahti tuplattiin kymmennessä vuodessa. Matkalla ehdittiin toki julkaista toinen sukupolvi vuonna 2013. Julkaisunsa jälkeen Qashqaita on myyty Euroopassa yli 3 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli 5 miljoonaa kappaletta. Kolmannen sukupolven luvataan tukeutuvan vanhoihin vahvuuksiin. Nissan mainostaa Qashqaita käytännöllistä tekniikkaa omaavana juuri oikean kokoisena autona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä Uusi voimalinja, jonka takia tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä, on sarjahybridivoimalinja e-Power. Siinä polttomoottori ei koskaan pyöritä renkaita, vaan toimii tarvittaessa generaattorina luoden energiaa sähkömoottoria varten tai täytteeksi akustoon. Nissan Qashqai e-Power on aina etuvetoinen ja järjestelmän huipputeho on 188 hevosvoimaa. Polttomoottorin avulla toimintamatka riittää aina 600 - 700 kilometrin matkoihin asti kuten tavallisestikin polttomoottoriautoissa. Akuston kokoa tai sähköistä toimintamatkaa Nissan ei suostunut vielä paljastamaan. Nämä ovat tietenkin äärimmäisen olennaisia asioita kokonaisuuden arvioimiseksi. Tuo kiistatta kiinnostavin kokonaisuus ei kuitenkaan jää ainoaksi voimalinjaksi. Perinteinen polttomoottorivaihtoehto tarjotaan kevythybridin muodossa 1,3-litraisella turbomoottorilla. Tästä tulee kaksi eri tehoversiota, kaksi eri vaihteistovaihtoehtoa sekä myös mahdollisuus nelivetoisuuteen. Perusmallina tulee toimimaan 138-hevosvoimainen etuvetomalli käsivalintaisella vaihteistolla, mutta myös CVT-variaattoriautomaattivaihteisto on valittavissa. Tehokkaampi versio tuottaa 155 hevosvoimaa. Tämä on etuvetoisena manuaalivaihteinen ja nelivetoisena varustettu CVT-automaattivaihteistolla. Tuo CVT-lyhenteellä tunnettu variaattorivaihteisto on mielenkiintoinen valinta. Nissan ehti jo kertaalleen hylätä sen Qashqain siirryttyä kaksoiskytkinvaihteistoon, mutta nyt palataan tavallaan takaisin. Tulevassa Qashqaissa sen kerrotaan välttävän kuminauhamaisuus käyttämällä kiihdytyksissä pykäliä, jotta se tuntuisi enemmän perinteiseltä vaihteistolta. Kaupunkinopeuksissa ja -pyörittelyssä sen portaattomuutta voidaan kuitenkin hyödyntää pitämään moottorin kierrokset tasaisena ja voimanlähde huomaamattomana. Vasta koeajo kertoo kuinka tavoitteessa on onnistuttu. Keventämällä lisää massaa Uusi CMF-C-perusrakenne on jo nähty Yhdysvalloissa isommassa Nissan Roguessa ja nyt se saadaan Eurooppaan uuden Qashqain myötä. Nissan lupailee uuden perusrakenteen mahdollistavan entistä tehokkaampaa tilankäyttöä. Auton ulkomitat ovat kasvaneet hienoisesti, mutta sisätilojen puolella luvataan suhteessa suurempia saavutuksia. Pituutta on tullut lisää 35 millimetriä ja leveyttä 32 millimetriä. Tämän luvataan näkyvän reilumpina takatiloina, osin myös 20 millimetriä kasvaneen akselivälin myötä, ja esimerkiksi tavaratila vetää noin 50 litraa aiempaa enemmän. Liimaliitoksia ja suurlujuusteräksiä on hyödynnetty korin jäykistämiseksi, josta on apua niin kolariturvallisuuden, ajettavuuden kuin mukavuudenkin saralla. Takaluukku on muovikomposiittia ja ovet sekä konepelti alumiinia painonsäästösyistä. Tuo massa on palannut autoon lisättynä äänieristyksenä ja kevythybridijärjestelmän tuomana lisäpainona, joten vaaka näyttää itse asiassa aiempaa korkeampia kokonaislukemia. Turvallisuuteen ja mukavuuteen liittyen myös muutama vuosi takaperin Qashqaihin tuotu Nissan Pro Pilot on kehittynyt eteenpäin. Esimerkiksi jos kuolleeseen kulmaan on jäänyt auto jota kuljettaja ei ole huomannut ja kuljettaja lähtee vaihtamaan kaistaa, auto puuttuu automaattisesti jarruilla ja ohjaamalla palauttaen auton kaistalle. Koko Pro Pilot -järjestelmän luvataan toimivan aiempaa pehmeämmin ja sulavammin. Uudessa Qashqaissa on myös kaikkien trendien mukaisesti vakiovarusteena led-ajovalot ja kalliimpiin versioihin tulee saamaan myös 12-alueeseen jakautuvat matriisi-led-ajovalot. Nissan on ollut viime aikoina näkyvillä lähinnä ikävässä valossa jo vuosia jatkuneen pääjohtajaskandaalin ja sittemmin monien muiden, kuten koronapendemian aiheuttamien, ongelmien myötä. Nyt näyttäisi vihdoin olevan valoa tunnelin päässä ja Nissanin sisällä ollaan selvästi innostuneita. Täyssähköauto Ariya on jo julkistettu, nyt nähdään Qashqai ja lisääkin lupaillaan muutamien kuukausien sisällä. Kuvat ja lähde: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?